turbo på MF 595

Tunga dieselfordon går också att överladda!
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

turbo på MF 595

Inlägg av runevaden »

hej MF 595an börjar bli sugen på turbo. är en perkins 4cyl 5.2 liters diesel på 88hk.
siames avgasportar blir antingen ett adapter grenrör. eller enklast möjliga hemma byggda ( kort eller långt?).
pumpen är en CAV fördelar pump som givets vis ska ställas upp.

har några agrigat på hyllan men vet inte riktigt vad jag ska välja.

gt37 56in 62 ut A/R 99 på turbin (förstor)

gt37 54in 58 ut A/R 84 på turbin (hadde gillat den om han orkar dra igång den)
t04E 48in 60ut A/R 100 på turbin

t04e/t03 hybrid 48in ca 46 ut A/R 48 tror jag (kan bli bra men gillar det inte)

vanligt t03 från 740 turbo. (inget kul alls)

kk03 från v70 tdi vet inga mått.

skulle tro själv att en k27 med 12hus ca55 ut skulle bli bra. men någon sådan finns inte hemma.
behöver inte laddtryck från tomgång (kör mest spanmåls lass vid skörden) men vill va med å dra lite på den årliga bonna pullingen.
målet är skapligt drift säkra 150hk.
kanske kommer dit en intecooler i framtiden med.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
knwm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: lör okt 11, 2008 6:57 pm
Ort: Ängelholm

Re: turbo på MF 595

Inlägg av knwm »

Tjenna det är svårt 8) jag och min polare turbokonvertera hans mf35(4-cyl diesel) och då tog vi en turbo från en b230fk och svetsa wg:en för fullt laddtryck :lol: och i o med att grenröret är gjutjärn så kunde vi inte svetsa i de så vi byggde en enkel adapter :thumbright: men vi fick inte direkt något resultat :( den blev lite lite starkare.. och där blev inte äns nåt fräckt ljud.. Men du har ju större cylindervolym så de e bara att prova :D :thumbright:
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

jo klart jag ska prova :) men min fråga är om någon av agrigaten som jag har på hyllan är lämpliga.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
knwm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: lör okt 11, 2008 6:57 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av knwm »

Okej gött :thumbright: jag tror du ska det det minsta du har.. för om du kollar på stora traktorer så e där inte så stora turbos på dom..
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

jo visst har dom små agrigat. men tänk på att en standard traktor är snålt stäld och vill ha laddtryck riktigt tidigt. skruvar man pumpen får man högre avgastempratur och kan använda sej av betydligt större snurra.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
knwm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: lör okt 11, 2008 6:57 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av knwm »

Ja de kan man ju göra, men risken är att man kommer skada motorn, om den blir för varm. Sen det du sa att en traktor är inställd att få laddtryck tidigt, det är ju en självklarhet i och med att en diesel motor inte varvar så mycket.
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Tänkte bara meddela att med en cav fördelarpump så blir det nog inga 150hk hur du än ställer på den,jag skulle satsa på en radpump från t.e.x en 4 cyl valmet,eller gör som en som kör fm i tractorpulling med en valmet 903 han har insprutningspumpen från en scania v8 valmeten är väl ca 300-350 hk,men det räcker inte i standard 3500 kg,när de även kommen med 6 cylindriga ursus i den klassen,ur den motorn plockar de nog 450-500hk :thumbright:
wccc.fi är ett forum
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

okej du tror pumpen har såpas liten kapacitet. jag vet inte jag provar :wink:. men det är ju som sagt valmet pumparna som gäller. är vell igentligen dom enda vanliga maskinerna med hyffsad radpump.

på en kompis ih 996 med CAV fördelarpump skruva vi på rätt bra omöjligt att säga nått om efekten men den sköt på ganska fint.

mf 595 finns med turbo då med 110hk så lite ska det finnas att ge :thumbright: :wink:
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

En kompis monterade turbo på sin 6 cylindriga leyland den hade cav fördelarpump vred den på max fick 0,7 i ladd med en t03 o pluggad wg,sen så går det på cav pumpen att montera en tunn chimmsbricka av en ölburk där bränslet går in i pumpen så sitter en fjäder så under den så ska brickan,detta höjer innsprutningstrycket men motorn börjar gå ojämt på tomgång,samt ryka vitt o blått på tomgång när den är kall,men med detta så fick han 1,3 i ladd o ganska mycket mera kraft i motorn, blev bra seg men någon varvvillighet blev det inte men kange 110-120hk mot 85 original,kan väl tilläggas att det inte kom någon svartrök utan den brände allt den fick blev 2a på en lokal pullingtävling,han som vann hade en mf 590 med en cav pump som en dieselfirma hade byggt om med annat bränslehuvud mm.Har även en bekant som har en 595mk2 som han brukar tävla med på samma tävling även han har byggt om pumpen för med originalpumpen så fanns ingen stor överkapacitet.
wccc.fi är ett forum
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

å gött med lite info, finns inte många 595 här omkring så kunandet är litet.
hur är bottendelen på perkins dieslara? har hört att vev, ramlager och toppackningar ska va lite klent.
verkar förövrigt inte många som ger sej på att trimma perkins. brukar mest vara volvo, ford, JD. det kanske beror på det ovannämda om lager.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Vet inget om 4 cyl perkins,men här i finland så finns en 699 som tävlar i standard 3500kg han har nog 400+ hästar,o den traktorn håller ihop på varje tävling,han var fm mästare i nästan 10 år,men förra sommaren så fick han se sig besegrad av en nykomling med en ursus 1204 som hade lättats så den kom i 3500 klassen,ganska otroligt att multipower håller på den 699an för han växlar under full belastning om det krävs.
wccc.fi är ett forum
Skriv svar