Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 20, 2017 8:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Turbo i majoren
InläggPostat: tis aug 11, 2009 7:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Inlägg: 27
Ort: Hammerdal
Jag har nu monterat turbo i min supermajor
4cyl 3.6l med simms minimecpump

Jag tänkte lägga ut några rader om min MAJOR
Hela byggtiden är ca 2 helger & då är tiden för byte av turbo inräknat.
Första snurran jag monterade var nog för stor, Garrett AiResearch t04 jag fick inget laddtryck alls 1hekto typ.
Så jag monterade en från bmw 524 som var betydligt mindre, det är oxå en AiResearch men jag har ej hittat nå mer info om den

Som det är nu så laddar jag 1bar och har ställt upp pumpen på max samt tagit bort maxvarvstoppet helt. Men den laddar fortfarande alldeles för sent, det finns inget tryck på låga varv utan jag måste köra på högsta växeln då kommer trycket mot de högre varven.
Det blir såklart bättre om jag drar tungt men har ingen möjlighet till de just nu.
Så kan ni som är mer kunnig rekomendera en lämplig turbo, jag vill såklart att den ska ladda vid lägre varv samt ändå kunna trycka 1bar minst.
Har ni några tips?
/Henke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 11, 2009 7:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Inlägg: 27
Ort: Hammerdal
Den till vänster testade jag först med mkt dåligt resultat...
Den andra är från Bmw:n men jag tog inte den på bilden utan en som var ren och fin.


Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 11, 2009 7:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Inlägg: 27
Ort: Hammerdal
Första bilden på bygget, jag skall så fort som möjligt köpa 3" rostfri avgaspipa

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 11, 2009 7:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Inlägg: 583
Ort: Trollhättan
:thumbright:

_________________
180zx..

joel lindell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 11, 2009 9:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Inlägg: 27
Ort: Hammerdal
En bild till

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 12, 2009 10:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Är det inte de som har något typ av gasspjäll kan ju vara det som spökar,annars så är de ju ganska svårt att få en traktor att ladda om man inte belastar den :thumbright:

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 7:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Inlägg: 440
Ort: Näsum
Du verkar ju ha satt turbon med fel oljaanslutningar.. kan göra en del på spooluppen när oljan inte är vertikal :(

_________________
Ryker det inte svart är det inte intressant!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 9:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Inlägg: 27
Ort: Hammerdal
Rasmus 85 skrev:
Är det inte de som har något typ av gasspjäll kan ju vara det som spökar,annars så är de ju ganska svårt att få en traktor att ladda om man inte belastar den :thumbright:


Spjället i turbon är låst i sitt stängda läge, så den laddar som den ska.
Men det ska väl vara en mycket mindre eller dubbelturbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 9:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Inlägg: 27
Ort: Hammerdal
_Bulan_ skrev:
Du verkar ju ha satt turbon med fel oljaanslutningar.. kan göra en del på spooluppen när oljan inte är vertikal :(


Vad menar du med fel anslutningar, det är ju inte original men diam på tryckslangen är lika som förr men returen är lite mindre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 3:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Inlägg: 27
Ort: Hammerdal
Jag lägger in en liten film till att börja med, mer kommer när huven är på plats och allt är som det ska.
Men det fungerar mycket bra må jag säga, det behövs inte alltför mycket varv innan trycket kommer, alldeles över 1bar.

http://www.youtube.com/watch?v=cfPH1fKsN5Y
_________________


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 4:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Menade att de e majorerna som har någon typ av gasspjäll i insuget o eventuellt vaacumstyrd insprutningspump,vet dock inte hur det fungerar ihop med turbo.Nissan patrol 3,3 diesel hade även de gasspjäll till pumpen.

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 4:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Inlägg: 27
Ort: Hammerdal
Rasmus 85 skrev:
Menade att de e majorerna som har någon typ av gasspjäll i insuget o eventuellt vaacumstyrd insprutningspump,vet dock inte hur det fungerar ihop med turbo.Nissan patrol 3,3 diesel hade även de gasspjäll till pumpen.


Det finns inget gasspjäll i insuget och pumpen är inte vacumstyrd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 15, 2009 10:50 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Va e de då som sitter mellan insuget o röret från turbon :?:

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 15, 2009 12:44 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Inlägg: 27
Ort: Hammerdal
Rasmus 85 skrev:
Va e de då som sitter mellan insuget o röret från turbon :?:


Jo alltså det sitter inget spjällhus original, utan de där har jag satt dit själv för att kunna ha dumpventil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 15, 2009 1:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Inlägg: 627
Ort: Göteborg
Henkeb20 skrev:
_Bulan_ skrev:
Du verkar ju ha satt turbon med fel oljaanslutningar.. kan göra en del på spooluppen när oljan inte är vertikal :(


Vad menar du med fel anslutningar, det är ju inte original men diam på tryckslangen är lika som förr men returen är lite mindre.


Han menar att allt ser ut att sitta snett, man ska ju ha "olja till" längst upp och returen rakt ner, iom att det är självrinn och inget tryck på returen. Men jag (vi) kanske luras av bilderna, men det ser inte ut att sitta rakt. Du får vrida huset på turbon så allt hamnar rakt. Det satt ingen strypning på oljematningen på orginalbilen? För mycket olja är ju också negativt för spoolen tyvär.
I övrigt säger jag bara att jag älskar sådana här projekt och hade gärna sett lite helhetsbilder på traktorn! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010