Sida 1 av 3
Turbo i majoren
Postat: tis aug 11, 2009 7:03 pm
av Henkeb20
Jag har nu monterat turbo i min supermajor
4cyl 3.6l med simms minimecpump
Jag tänkte lägga ut några rader om min MAJOR
Hela byggtiden är ca 2 helger & då är tiden för byte av turbo inräknat.
Första snurran jag monterade var nog för stor, Garrett AiResearch t04 jag fick inget laddtryck alls 1hekto typ.
Så jag monterade en från bmw 524 som var betydligt mindre, det är oxå en AiResearch men jag har ej hittat nå mer info om den
Som det är nu så laddar jag 1bar och har ställt upp pumpen på max samt tagit bort maxvarvstoppet helt. Men den laddar fortfarande alldeles för sent, det finns inget tryck på låga varv utan jag måste köra på högsta växeln då kommer trycket mot de högre varven.
Det blir såklart bättre om jag drar tungt men har ingen möjlighet till de just nu.
Så kan ni som är mer kunnig rekomendera en lämplig turbo, jag vill såklart att den ska ladda vid lägre varv samt ändå kunna trycka 1bar minst.
Har ni några tips?
/Henke
Postat: tis aug 11, 2009 7:06 pm
av Henkeb20
Den till vänster testade jag först med mkt dåligt resultat...
Den andra är från Bmw:n men jag tog inte den på bilden utan en som var ren och fin.
Postat: tis aug 11, 2009 7:24 pm
av Henkeb20
Första bilden på bygget, jag skall så fort som möjligt köpa 3" rostfri avgaspipa
Postat: tis aug 11, 2009 7:54 pm
av joel
Postat: tis aug 11, 2009 9:02 pm
av Henkeb20
En bild till
Postat: ons aug 12, 2009 10:12 pm
av Rasmus 85
Är det inte de som har något typ av gasspjäll kan ju vara det som spökar,annars så är de ju ganska svårt att få en traktor att ladda om man inte belastar den
Postat: tor aug 13, 2009 7:09 pm
av Henrik Bergstrand
Du verkar ju ha satt turbon med fel oljaanslutningar.. kan göra en del på spooluppen när oljan inte är vertikal
Postat: tor aug 13, 2009 9:30 pm
av Henkeb20
Rasmus 85 skrev:Är det inte de som har något typ av gasspjäll kan ju vara det som spökar,annars så är de ju ganska svårt att få en traktor att ladda om man inte belastar den
Spjället i turbon är låst i sitt stängda läge, så den laddar som den ska.
Men det ska väl vara en mycket mindre eller dubbelturbo
Postat: tor aug 13, 2009 9:32 pm
av Henkeb20
_Bulan_ skrev:Du verkar ju ha satt turbon med fel oljaanslutningar.. kan göra en del på spooluppen när oljan inte är vertikal
Vad menar du med fel anslutningar, det är ju inte original men diam på tryckslangen är lika som förr men returen är lite mindre.
Postat: fre aug 14, 2009 3:53 pm
av Henkeb20
Jag lägger in en liten film till att börja med, mer kommer när huven är på plats och allt är som det ska.
Men det fungerar mycket bra må jag säga, det behövs inte alltför mycket varv innan trycket kommer, alldeles över 1bar.
http://www.youtube.com/watch?v=cfPH1fKsN5Y
_________________
Postat: fre aug 14, 2009 4:40 pm
av Rasmus 85
Menade att de e majorerna som har någon typ av gasspjäll i insuget o eventuellt vaacumstyrd insprutningspump,vet dock inte hur det fungerar ihop med turbo.Nissan patrol 3,3 diesel hade även de gasspjäll till pumpen.
Postat: fre aug 14, 2009 4:43 pm
av Henkeb20
Rasmus 85 skrev:Menade att de e majorerna som har någon typ av gasspjäll i insuget o eventuellt vaacumstyrd insprutningspump,vet dock inte hur det fungerar ihop med turbo.Nissan patrol 3,3 diesel hade även de gasspjäll till pumpen.
Det finns inget gasspjäll i insuget och pumpen är inte vacumstyrd.
Postat: lör aug 15, 2009 10:50 am
av Rasmus 85
Va e de då som sitter mellan insuget o röret från turbon
Postat: lör aug 15, 2009 12:44 pm
av Henkeb20
Rasmus 85 skrev:Va e de då som sitter mellan insuget o röret från turbon
Jo alltså det sitter inget spjällhus original, utan de där har jag satt dit själv för att kunna ha dumpventil.
Postat: lör aug 15, 2009 1:14 pm
av Johnny
Henkeb20 skrev:_Bulan_ skrev:Du verkar ju ha satt turbon med fel oljaanslutningar.. kan göra en del på spooluppen när oljan inte är vertikal
Vad menar du med fel anslutningar, det är ju inte original men diam på tryckslangen är lika som förr men returen är lite mindre.
Han menar att allt ser ut att sitta snett, man ska ju ha "olja till" längst upp och returen rakt ner, iom att det är självrinn och inget tryck på returen. Men jag (vi) kanske luras av bilderna, men det ser inte ut att sitta rakt. Du får vrida huset på turbon så allt hamnar rakt. Det satt ingen strypning på oljematningen på orginalbilen? För mycket olja är ju också negativt för spoolen tyvär.
I övrigt säger jag bara att jag älskar sådana här projekt och hade gärna sett lite helhetsbilder på traktorn!