Turbo i majoren

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Användarvisningsbild
Henkeb20
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Ort: Hammerdal

Inlägg av Henkeb20 »

Ok, nä de sitter snett som fan. Är det bara att lossa skruvarna mot avgashuset och vrida tills det hamnar rakt upp/ner?
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Henkeb20 skrev:Ok, nä de sitter snett som fan. Är det bara att lossa skruvarna mot avgashuset och vrida tills det hamnar rakt upp/ner?
Ja, du lär se vad du ska lossa för att vrida mittendelen i förhållande till avgashuset, sen lär du ju vrida luftsidan också, men den sitter ju bara med några skruvar och långbrickor. Ibland kan det sitta stift för att förhindra att man vrider på grejerna, då får man få väck dom först. Passa på att kolla skicket på O-ringen på insugssidan när det ändå är isär.

Bilder på trakorn var det! :wink:
Användarvisningsbild
Henkeb20
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Ort: Hammerdal

Inlägg av Henkeb20 »

Ok tackar för tippsen.
Själva lufthuset har jag redan vridit, men ja visste inte att man behövde/kunde ändra mittendelen men de säger ju sig själv egentligen att oljeanslutningarna ska vara upp/ner.
Bilder på traktorn känns onödigt då den ser ut som skit...skulle va roligare att lägga ut när allt är iordningställt med lack & allt.
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hej törs man fråga vad du skall ha power majoren till??är det till traktorträffen där games nått eller har hammerdal börjat få förbannat mycke sursnö??mvh morgan ex strömsunds bo hotingbo nu umeå bo
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Henkeb20
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Ort: Hammerdal

Inlägg av Henkeb20 »

readytorace skrev:hej törs man fråga vad du skall ha power majoren till??är det till traktorträffen där games nått eller har hammerdal börjat få förbannat mycke sursnö??mvh morgan ex strömsunds bo hotingbo nu umeå bo
Det är en Super Major (måste påpekas)
Nä alltså ja tycker bara de e ballt när de ryker lite extra och ännu fränare med pysljud oxå. Jag tror inte de blir nå pulling för min del men man vet ju aldrig, annars är de ju bra med lite mer krut när man ska ut o vräka sursnön...
Användarvisningsbild
Henkeb20
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Ort: Hammerdal

Inlägg av Henkeb20 »

Nu har jag vridit mittendelen så oljeansl är upp/ner, jag tycker att den ryker mindre blått nu, kan det stämma?
Förut började bägge ryka rätt mkt efter ett tag, kan oljetrycket orsaka det?
Jag vet ju inte vad det är för tryck/flöde på traktorn utifall det kanske är för mkt så den trycker olja igenom tätningarna.
Det var olja både i avgas och tryckhuset.
Användarvisningsbild
no1_martin
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:36 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av no1_martin »

Normalt sett så spelar trycket ingen roll för tätningarna så länge huset tömmer sig som det gör nu men inte gjorde innan kanske? Däremot så påverkar vehustrycket tätningarnas täthet men jag kan inte tro att det skulle vara så högt i en sån lågvarvig diesel.
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
Användarvisningsbild
Henkeb20
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Ort: Hammerdal

Inlägg av Henkeb20 »

no1_martin skrev:Normalt sett så spelar trycket ingen roll för tätningarna så länge huset tömmer sig som det gör nu men inte gjorde innan kanske? Däremot så påverkar vehustrycket tätningarnas täthet men jag kan inte tro att det skulle vara så högt i en sån lågvarvig diesel.
Ok, då är det väl dags för en reparation av turbon som gäller, om det visar sig att de e samma blårök nu.
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Byggen av denna klass är riktigt coola.

Hade man haft en egen traktor så hade man ju bara varit tvungen att ladda i två steg.
Ont om plats ser det inte ut att vara :thumbright:
Användarvisningsbild
Henkeb20
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Ort: Hammerdal

Inlägg av Henkeb20 »

Jösse skrev:Byggen av denna klass är riktigt coola.

Hade man haft en egen traktor så hade man ju bara varit tvungen att ladda i två steg.
Ont om plats ser det inte ut att vara :thumbright:
Jag har oxå funderat på dubbla snurror för som sagt plats är det gott om...
Men det räcker såhär så länge, nu har jag satt spjällhuset på ett annat ställe och svetsat om tryckrören så allt hamnar innanför huven.
Användarvisningsbild
Henkeb20
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor maj 28, 2009 5:35 pm
Ort: Hammerdal

Inlägg av Henkeb20 »

Nu har jag varmkört rejält och nu har den slutat trycka olja med avgaserna, förut kände jag hur det skvatt så de va rejält...
Men nu är det torrt och fint i kröken bara den gamla oljan som torkat in som e kvar men de skall bort de med.
Som det är nu fungerar det helt klart godkänt, jag e nöjd om man säger så.
/Henke
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

skoj att höra att den funkar bra lycka till med traktorn i vinter knäpp gärna en del bilder och filma ibland och posta här.mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
caseih
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör jan 24, 2009 6:31 pm
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av caseih »

Fränt projekt:D :twisted:
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Bjud på mer bilder! :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det skulle vara kul med fler bilder! :D

Jo, det tål att påpekas igen att för stor oljetrycks-matning inte är bra för respons/spool. Se till att restriktionen är i anslutningen mot lagerhuset, så att hela slangen blir en buffer med olja. Det ska räcka med 2-3 mm ID på kopplingen. Även om det inte blåryker av olja så kan det vara för högt tryck..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar