Sida 2 av 3

Postat: lör aug 15, 2009 3:00 pm
av Henkeb20
Ok, nä de sitter snett som fan. Är det bara att lossa skruvarna mot avgashuset och vrida tills det hamnar rakt upp/ner?

Postat: sön aug 16, 2009 1:25 pm
av Johnny
Henkeb20 skrev:Ok, nä de sitter snett som fan. Är det bara att lossa skruvarna mot avgashuset och vrida tills det hamnar rakt upp/ner?
Ja, du lär se vad du ska lossa för att vrida mittendelen i förhållande till avgashuset, sen lär du ju vrida luftsidan också, men den sitter ju bara med några skruvar och långbrickor. Ibland kan det sitta stift för att förhindra att man vrider på grejerna, då får man få väck dom först. Passa på att kolla skicket på O-ringen på insugssidan när det ändå är isär.

Bilder på trakorn var det! :wink:

Postat: sön aug 16, 2009 6:47 pm
av Henkeb20
Ok tackar för tippsen.
Själva lufthuset har jag redan vridit, men ja visste inte att man behövde/kunde ändra mittendelen men de säger ju sig själv egentligen att oljeanslutningarna ska vara upp/ner.
Bilder på traktorn känns onödigt då den ser ut som skit...skulle va roligare att lägga ut när allt är iordningställt med lack & allt.

Postat: sön aug 16, 2009 8:20 pm
av readytorace
hej törs man fråga vad du skall ha power majoren till??är det till traktorträffen där games nått eller har hammerdal börjat få förbannat mycke sursnö??mvh morgan ex strömsunds bo hotingbo nu umeå bo

Postat: sön aug 16, 2009 9:03 pm
av Henkeb20
readytorace skrev:hej törs man fråga vad du skall ha power majoren till??är det till traktorträffen där games nått eller har hammerdal börjat få förbannat mycke sursnö??mvh morgan ex strömsunds bo hotingbo nu umeå bo
Det är en Super Major (måste påpekas)
Nä alltså ja tycker bara de e ballt när de ryker lite extra och ännu fränare med pysljud oxå. Jag tror inte de blir nå pulling för min del men man vet ju aldrig, annars är de ju bra med lite mer krut när man ska ut o vräka sursnön...

Postat: tor aug 27, 2009 9:07 pm
av Henkeb20
Nu har jag vridit mittendelen så oljeansl är upp/ner, jag tycker att den ryker mindre blått nu, kan det stämma?
Förut började bägge ryka rätt mkt efter ett tag, kan oljetrycket orsaka det?
Jag vet ju inte vad det är för tryck/flöde på traktorn utifall det kanske är för mkt så den trycker olja igenom tätningarna.
Det var olja både i avgas och tryckhuset.

Postat: tor aug 27, 2009 11:18 pm
av no1_martin
Normalt sett så spelar trycket ingen roll för tätningarna så länge huset tömmer sig som det gör nu men inte gjorde innan kanske? Däremot så påverkar vehustrycket tätningarnas täthet men jag kan inte tro att det skulle vara så högt i en sån lågvarvig diesel.

Postat: fre aug 28, 2009 12:04 pm
av Henkeb20
no1_martin skrev:Normalt sett så spelar trycket ingen roll för tätningarna så länge huset tömmer sig som det gör nu men inte gjorde innan kanske? Däremot så påverkar vehustrycket tätningarnas täthet men jag kan inte tro att det skulle vara så högt i en sån lågvarvig diesel.
Ok, då är det väl dags för en reparation av turbon som gäller, om det visar sig att de e samma blårök nu.

Postat: lör sep 12, 2009 3:17 am
av A.Jönsson
Byggen av denna klass är riktigt coola.

Hade man haft en egen traktor så hade man ju bara varit tvungen att ladda i två steg.
Ont om plats ser det inte ut att vara :thumbright:

Postat: lör sep 19, 2009 10:15 pm
av Henkeb20
Jösse skrev:Byggen av denna klass är riktigt coola.

Hade man haft en egen traktor så hade man ju bara varit tvungen att ladda i två steg.
Ont om plats ser det inte ut att vara :thumbright:
Jag har oxå funderat på dubbla snurror för som sagt plats är det gott om...
Men det räcker såhär så länge, nu har jag satt spjällhuset på ett annat ställe och svetsat om tryckrören så allt hamnar innanför huven.

Postat: sön sep 27, 2009 2:53 pm
av Henkeb20
Nu har jag varmkört rejält och nu har den slutat trycka olja med avgaserna, förut kände jag hur det skvatt så de va rejält...
Men nu är det torrt och fint i kröken bara den gamla oljan som torkat in som e kvar men de skall bort de med.
Som det är nu fungerar det helt klart godkänt, jag e nöjd om man säger så.
/Henke

Postat: sön sep 27, 2009 7:17 pm
av readytorace
skoj att höra att den funkar bra lycka till med traktorn i vinter knäpp gärna en del bilder och filma ibland och posta här.mvh morgan

Postat: tis okt 06, 2009 7:59 pm
av caseih
Fränt projekt:D :twisted:

Postat: ons okt 07, 2009 12:57 pm
av Johnny
Bjud på mer bilder! :thumbright:

Postat: ons okt 07, 2009 6:07 pm
av mattias
Det skulle vara kul med fler bilder! :D

Jo, det tål att påpekas igen att för stor oljetrycks-matning inte är bra för respons/spool. Se till att restriktionen är i anslutningen mot lagerhuset, så att hela slangen blir en buffer med olja. Det ska räcka med 2-3 mm ID på kopplingen. Även om det inte blåryker av olja så kan det vara för högt tryck..