Volvo 400 - Pumphaveri???

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Big_J
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: ons sep 03, 2008 5:31 pm
Ort: Bullmark

Volvo 400 - Pumphaveri???

Inlägg av Big_J »

Vet inte om det är någon som har koll på traktorer på detta forum, men dom går ju allt som oftast på diesel, så jag har mina förhoppningar :D

Min fråga gäller alltså, enligt rubriken en Volvo 400 Buster, som häromveckan skulle startas. Ingen motorvärmare användes, och det var ca 5 minusgrader. Den startade som vanligt, men efter ca 15 sekunder stannade den. Vatten i bränslet = ispropp var första tanken, och efter ytterligare ett misslyckat startförsök gav vi upp utan någon felsökning, och tog den andra Bustern istället :P

Veckan efter, när det blivit plusgrader igen, gjordes ett nytt försök, utan framgång. Då provade vi även att lufta, men inget bränsle kom fram till spridarna. DÅ upptäcktes själva haveriet: Den gjutna täckplattan som täcker pumpdrivningen (där man fyller på motorolja) har spruckit. Ser ut ungefär som att ingående axel i pumpen skulle ha tryckts ut.

Vad kan ha hänt? Pumphaveri modell tvärstopp, eller kan det vara kedjan (antar att det är kedjedrift, eller är det kugghjul???) till pumpen som sagt upp sig och slagit sönder plattan?

Denna vinter verkar ta knäcken på samtliga dieseldrivna fordon på denna gård :S