Är det pumpen?
Postat: lör mar 20, 2010 3:19 pm
Har en Zetor 4718 som har börjat gå lite dåligt. Lämnade in på verkstad
och justerade spridarna samt bytte en spridare och sen gick den jättebra ett tag men sen började den att ryka och blev jätteslö. samtidigt upptäckte jag att motoroljan var jätteblaskig utav diesel och nivån hade stigit mycket . Tänkte att det hade hänt nåt med spridarna så jag lät provtrycka dom igen men dom var bra. Monterade tillbaka spridarna och konstaterade att släpper man på röret till en spridare i taget så ändras motorgången (typ rycka en tändkabel) men på en spridare så märktes ingen skillnad. Skiftade då spridarna och felet följer en spridare.
Lät kolla den spridaren men den är tydligen bra.(den som är bytt?) Kopplade då in spridarna uppochner så att man kanske såg spraybilden men kopplade inte in returen vid testet, vilket resulterade i att det inte sprutade nån diesel alls men det kom soppa ur returen Har lite dålig koll på dieselmotorer men kan det vara så att pumpen är sliten så att dom 2 gamla spridarna är lite slitna så att dom inte behöver lika högt tryck för att öppna så motorn går på 2 burkar men är slö på grund av för litet flöde bara för att pumpen är slut.Det kommer diesel i rören till spridarna. Vad är det som blir kass i en pump,renoverar man eller byter?
Varför fyller den tråget? Borde ju gå magert eller är det så att spraybilden blir så kass att det inte blir förbränt nog och pressas ner mellan kolvringarna? Har börjat ryka ganska mycket också, mer blått än svart. Kan ringarna ha pajat på grund av oljeblasket?
och justerade spridarna samt bytte en spridare och sen gick den jättebra ett tag men sen började den att ryka och blev jätteslö. samtidigt upptäckte jag att motoroljan var jätteblaskig utav diesel och nivån hade stigit mycket . Tänkte att det hade hänt nåt med spridarna så jag lät provtrycka dom igen men dom var bra. Monterade tillbaka spridarna och konstaterade att släpper man på röret till en spridare i taget så ändras motorgången (typ rycka en tändkabel) men på en spridare så märktes ingen skillnad. Skiftade då spridarna och felet följer en spridare.
Lät kolla den spridaren men den är tydligen bra.(den som är bytt?) Kopplade då in spridarna uppochner så att man kanske såg spraybilden men kopplade inte in returen vid testet, vilket resulterade i att det inte sprutade nån diesel alls men det kom soppa ur returen Har lite dålig koll på dieselmotorer men kan det vara så att pumpen är sliten så att dom 2 gamla spridarna är lite slitna så att dom inte behöver lika högt tryck för att öppna så motorn går på 2 burkar men är slö på grund av för litet flöde bara för att pumpen är slut.Det kommer diesel i rören till spridarna. Vad är det som blir kass i en pump,renoverar man eller byter?
Varför fyller den tråget? Borde ju gå magert eller är det så att spraybilden blir så kass att det inte blir förbränt nog och pressas ner mellan kolvringarna? Har börjat ryka ganska mycket också, mer blått än svart. Kan ringarna ha pajat på grund av oljeblasket?