Lämplig turbo till en BM 4200B (motor D45B) *Bilder+Film*
Lämplig turbo till en BM 4200B (motor D45B) *Bilder+Film*
Vi har en 4200B som gårdstraktor på jobbet. Lyfter grejor, planerar lite och drar runt pistmaskiner utan band.
Det är en ganska trött sak och vi har gott om uppförsbackar, hade vi haft en stor plan yta att köra på hade vi nog varit rätt så nöjda, men det har vi ju inte.
Jag kommer att se över den under sommaren och åtgärda allt som behövs för att den för det första ska gå som den är tänkt.
Turbokonvertering finns dock i tankarna.
Motorn heter D45B och fanns också i turboversion då den hette TD45B och satt i 4300B och sedermera L70 bland annat. 4200B döptes senare om till L50.
I verkstadshandboken för dessa motorer har jag läst mig till den enda egentliga skillnaden inv är kompressionsförhållandet:
D45B = 16,5:1 Kompressionstryck 27bar
TD45B = 15,6:1 Kompressionstryck 26bar
Cylindervolym 4,48L
Cyl diameter 105,57mm
Slaglängd 128mm
Effekt:
D45B = 84hk DIN @ 2200RPM
310Nm DIN @ 1400RPM
TD45B = 110hk DIN @ 2200RPM
425Nm DIN @ 1400RPM
Vad tror ni om att konvertera rakt av och hålla laddet på moderata nivåer?
Det är ju liksom tanken att den ska överleva med lite extra pulver bara.
Lastaren har ganska få motortimmar för sin ålder. Blott 5900h och det är en -87:a.
Jag har inte lyckats hitta åt vad det för turbo eller dimensionerna på denna då det bara står att det är en Garrett i verkstadshandboken för motorerna.
Har dock skrivit ett inlägg på http://maskinisten.net om just det.
// Benjamin
Det är en ganska trött sak och vi har gott om uppförsbackar, hade vi haft en stor plan yta att köra på hade vi nog varit rätt så nöjda, men det har vi ju inte.
Jag kommer att se över den under sommaren och åtgärda allt som behövs för att den för det första ska gå som den är tänkt.
Turbokonvertering finns dock i tankarna.
Motorn heter D45B och fanns också i turboversion då den hette TD45B och satt i 4300B och sedermera L70 bland annat. 4200B döptes senare om till L50.
I verkstadshandboken för dessa motorer har jag läst mig till den enda egentliga skillnaden inv är kompressionsförhållandet:
D45B = 16,5:1 Kompressionstryck 27bar
TD45B = 15,6:1 Kompressionstryck 26bar
Cylindervolym 4,48L
Cyl diameter 105,57mm
Slaglängd 128mm
Effekt:
D45B = 84hk DIN @ 2200RPM
310Nm DIN @ 1400RPM
TD45B = 110hk DIN @ 2200RPM
425Nm DIN @ 1400RPM
Vad tror ni om att konvertera rakt av och hålla laddet på moderata nivåer?
Det är ju liksom tanken att den ska överleva med lite extra pulver bara.
Lastaren har ganska få motortimmar för sin ålder. Blott 5900h och det är en -87:a.
Jag har inte lyckats hitta åt vad det för turbo eller dimensionerna på denna då det bara står att det är en Garrett i verkstadshandboken för motorerna.
Har dock skrivit ett inlägg på http://maskinisten.net om just det.
// Benjamin
Senast redigerad av kretslopp den ons aug 07, 2013 3:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pug T16 (original än så länge)
Re: Lämplig turbo till en BM 4200B (motor D45B)
Nu kommer jag med ett eget litet svar efter lite läsande.
Säg att målet är att öka effekten med 30%.
Vridmomentstoppen ligger på 1300RPM.
Standard effekt: 60hk
Ökning: 78hk
Luftförbrukning:
78x22x0,38/60 = 10,8 lbs/min
Pressure ratio:
10,8x639,6x (460+130) = 4075531
0,9x1300x/2x273= 159705
4075531 / 159705 = 25,5psia / 14,7 = 1,7 bar absolut tryck
Max effekt ligger på 2200RPM
Standard effekt: 84hk
Ökning: 120hk
Luftförbrukning:
120x22x0,38/60 = 16,7 lbs/min
Pressure ratio:
16,7x639,6x (460 + 130) = 6301978
0,78x2200/2x273= 235135
6301978 / 235135 = 26,8 psia /14,7 = 1,8 bar absolut tryck
Då har jag tittat på några compressormappar och följande verkar stämma in bra för dessa siffror:
Och sedermera samma kompressor fast med en större turbin.
Det jag inte riktigt kunnat läsa mig till är hur man ska välja turbinstorlek.
Det är ju en 4,48 liters motor så det känns rent spontant som om man behöver välja den lite större för att inte få så mycket avgasmottryck.
Ska man tolka Y-axeln på turbinmappen såsom komressormappen? Alltså 16,7lbs in och lika mycket ut från motorn? Det borde ju vara så tycker man ju.
Säg att målet är att öka effekten med 30%.
Vridmomentstoppen ligger på 1300RPM.
Standard effekt: 60hk
Ökning: 78hk
Luftförbrukning:
78x22x0,38/60 = 10,8 lbs/min
Pressure ratio:
10,8x639,6x (460+130) = 4075531
0,9x1300x/2x273= 159705
4075531 / 159705 = 25,5psia / 14,7 = 1,7 bar absolut tryck
Max effekt ligger på 2200RPM
Standard effekt: 84hk
Ökning: 120hk
Luftförbrukning:
120x22x0,38/60 = 16,7 lbs/min
Pressure ratio:
16,7x639,6x (460 + 130) = 6301978
0,78x2200/2x273= 235135
6301978 / 235135 = 26,8 psia /14,7 = 1,8 bar absolut tryck
Då har jag tittat på några compressormappar och följande verkar stämma in bra för dessa siffror:
Och sedermera samma kompressor fast med en större turbin.
Det jag inte riktigt kunnat läsa mig till är hur man ska välja turbinstorlek.
Det är ju en 4,48 liters motor så det känns rent spontant som om man behöver välja den lite större för att inte få så mycket avgasmottryck.
Ska man tolka Y-axeln på turbinmappen såsom komressormappen? Alltså 16,7lbs in och lika mycket ut från motorn? Det borde ju vara så tycker man ju.
Pug T16 (original än så länge)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Lämplig turbo till en BM 4200B (motor D45B)
En sak till som kan vara att tänka på är all förlust du har i convertern, dom är ju inte allt för kvicka i framdrivningen de där maskinerna, så med en 50-70 pållar till så är det nog läge att se över det så det driver på lite också!
Tommy Landholm
Re: Lämplig turbo till en BM 4200B (motor D45B)
Uppdatering: (finally)
Nu har det hänt lite.
EFter att vi hade en turbo som inte gav det ladd den skulle på en av våra pistmaskiner i vintras fick vi en turbo "över". 0,3-0,4 bar var borta och den visslade ganska mycket. Axialspelet var påtagligt. Duger åt en gammal hjullastare.
Hur som helst detta är en KKK K16 och sitter originalmonterad på Mercedes OM904LA.
Fyrcylindrig diesel på 4,25L, 156hk/176hk @ 2200RPM 600Nm/675Nm@ 1200RPM. Finns två effektalternativ. Vet ej vilken vår maskin har.
Ganska lik hjullastarmotorn i storlek.
Kompressorhjul:
Inducer 44mm
Exducer 62mm
Turbinhjul
Inducer 51mm väldigt sliten just på detta område.
Exducer 46mm
Vi har iaf monterat dit detta idag med grenrörsadapter, vi väntar in lite grejor för kompressorsidan och slang mellan luftburk och turbo. Vi provkörde idag med en bonnlösning så länge.
Märkbar skillnad. Och det utan grenrörspackning bland annat.
Vi har inte kunnat mäta laddtrycket, men wastegaten rörde sig inte det minsta. Original ligger mercedes på 1,8bar övertryck. Lite väl på den här gamlurken så det blir nog bra med en halvdålig turbo
En rolig sak är att motorn har alltid svartrykit rejält. Nu rök den en aning vid pådrag och sedan var det ingen rök alls. Bättre förbränning med andra ord.
Bilder och film kommer senare.
Nu har det hänt lite.
EFter att vi hade en turbo som inte gav det ladd den skulle på en av våra pistmaskiner i vintras fick vi en turbo "över". 0,3-0,4 bar var borta och den visslade ganska mycket. Axialspelet var påtagligt. Duger åt en gammal hjullastare.
Hur som helst detta är en KKK K16 och sitter originalmonterad på Mercedes OM904LA.
Fyrcylindrig diesel på 4,25L, 156hk/176hk @ 2200RPM 600Nm/675Nm@ 1200RPM. Finns två effektalternativ. Vet ej vilken vår maskin har.
Ganska lik hjullastarmotorn i storlek.
Kompressorhjul:
Inducer 44mm
Exducer 62mm
Turbinhjul
Inducer 51mm väldigt sliten just på detta område.
Exducer 46mm
Vi har iaf monterat dit detta idag med grenrörsadapter, vi väntar in lite grejor för kompressorsidan och slang mellan luftburk och turbo. Vi provkörde idag med en bonnlösning så länge.
Märkbar skillnad. Och det utan grenrörspackning bland annat.
Vi har inte kunnat mäta laddtrycket, men wastegaten rörde sig inte det minsta. Original ligger mercedes på 1,8bar övertryck. Lite väl på den här gamlurken så det blir nog bra med en halvdålig turbo
En rolig sak är att motorn har alltid svartrykit rejält. Nu rök den en aning vid pådrag och sedan var det ingen rök alls. Bättre förbränning med andra ord.
Bilder och film kommer senare.
Pug T16 (original än så länge)
Re: Lämplig turbo till en BM 4200B (motor D45B) *Bilder+Fil
Och slutligen en liten film (klicka):
Kan också påpeka att vi väntar på några grejor som inte har dykt upp ännu.
V-bandsfläns och silikonslang mellan kompressor och insugsrör.
90° silikonslang mellan luftburk och kompressor (hittade ett öppet BMC filter vi satte dit så länge.
Andra slangar för oljetryck och retur.
Pug T16 (original än så länge)
Re: Lämplig turbo till en BM 4200B (motor D45B) *Bilder+Fil
hur går de med denna traktor ?
vad jag hört så är motorerna väldigt känsliga och toppackningarna är väl svagaste punkten så de vore kul å veta om denna klarat sig ett tag med turbo ?
vad jag hört så är motorerna väldigt känsliga och toppackningarna är väl svagaste punkten så de vore kul å veta om denna klarat sig ett tag med turbo ?
Re: Lämplig turbo till en BM 4200B (motor D45B) *Bilder+Fil
Jo då den fungerar. Den har nu gått 400h med turbo.
Kan tilläggas att laddtrycket ligger på blygsamma 0,3bar enligt den enkla mätare vi satte in. Trots det känns den oerhört mycket vassare och mycket mindre svartrök.
Turbinen var hemskt sliten på aggregatet då den kom från en motor som vi senare upptäckte var på väg att generalrasa pga en trasig värmefläns för insugsluften. Blev helrenovering av motorn. Turbon byttes året innan och det vi upptäckte senare förklarade det tidigare.
Kan tilläggas att laddtrycket ligger på blygsamma 0,3bar enligt den enkla mätare vi satte in. Trots det känns den oerhört mycket vassare och mycket mindre svartrök.
Turbinen var hemskt sliten på aggregatet då den kom från en motor som vi senare upptäckte var på väg att generalrasa pga en trasig värmefläns för insugsluften. Blev helrenovering av motorn. Turbon byttes året innan och det vi upptäckte senare förklarade det tidigare.
Pug T16 (original än så länge)
Re: Lämplig turbo till en BM 4200B (motor D45B) *Bilder+Fil
Har ni ställt på pumpen? Annars lär det inte ge några extra hk
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK
W123 DIESEL~274HK