Dieselmängden/pumpen/ Volvo bm 350 - boxer

Tunga dieselfordon går också att överladda!
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Dieselmängden/pumpen/ Volvo bm 350 - boxer

Inlägg av tobbe-38 »

Hejsan, är ny på forumet.

Det är så att ja har en Boxer som håller på rustas upp inför vår/sommaren

och jag undrar om man ställer på pumpen(alltså skruvar ut kallstartsfunktionen) då ökas dieselmängden ger de ngn effektvinst på en Sådan traktor? eller om ja skulle sänka diselmängden för att få den att gå snålare, skulle de finnas någon risk för att motorn torrnyper eller så eller de kanske inte är som på 2t motorer,

Mvh
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

Ställer du på pumpen kan du få ut en marginell effektökning. Finns en risk att den mest ryker svart och luktar illa.

Att snålställa är inte farligt överhuvudtaget på en diesel.
Den går klenare bara.
Pug T16 (original än så länge)
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Inlägg av tobbe-38 »

kretslopp skrev:Ställer du på pumpen kan du få ut en marginell effektökning. Finns en risk att den mest ryker svart och luktar illa.

Att snålställa är inte farligt överhuvudtaget på en diesel.
Den går klenare bara.
Jo på en gammeldiesel som denna tror ja inte de är såppas märkbart att de är värt extra diesel förbrukningen.

Okej då kan ja justera ner pumpen så mkt/lite de går innan effekten sjunker,

Tack för svaret :thumbright: Mvh
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Inlägg av robin_traktor »

på grannens volvo bm 650 böt dem soppa pump till en större och fick 150hk ur fan skapet:P men den drog 10l/timmen mer disel vid max belasting:( men med tanken på från ca 80hk till 150 så tycker inte vi att det är mycket utan det var det fan värt:) och då blir det fan drag i traktor:) dem bänkade traktor och alla fick en chock på stället dem bänkade den:P byt soppa pump och ställ på trycket det blir svart rök men en jävla efekt ökning:D
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Det bör kange nämnas att den 650 högst troligt var turbokonverterad :wink:
wccc.fi är ett forum
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Inlägg av tobbe-38 »

jo effekt ökning med nästan de dubbla genom att bara byta pump låter inte troligt i mina öron, men de kanske var så inte vet ja :D
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Inlägg av robin_traktor »

Rasmus 85 skrev:Det bör kange nämnas att den 650 högst troligt var turbokonverterad :wink:



nej det var inte turbo men den var upp borrad planad portad större ventiler:P
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

robin_traktor skrev:
Rasmus 85 skrev:Det bör kange nämnas att den 650 högst troligt var turbokonverterad :wink:



nej det var inte turbo men den var upp borrad planad portad större ventiler:P
Låter nästan för bra för att vara sant.. 110-115hk möjligtvis.. men inte fan 150.. låter helt otroligt
Ryker det inte svart är det inte intressant!
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Inlägg av robin_traktor »

jag vet ej om den finns kvar i liv:(

men nu har en annan granne en massy fergusson som är turbo koventerad från 85 hk till ca 160 tror han
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Undrar bara varför någon borrar upp, samt portar toppen,planar o monterar större ventiler,samt byter pump,då endast pumpbyte+turbo troligen skulle ha gett mer effekt.Om den nu gav 150hk utan turbo så måste den ju ha rykt ner hela omgivningen :)
wccc.fi är ett forum
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Inlägg av moddlaren »

robin_traktor skrev:
Rasmus 85 skrev:Det bör kange nämnas att den 650 högst troligt var turbokonverterad :wink:



nej det var inte turbo men den var upp borrad planad portad större ventiler:P
snack bara
var fick han tag på större kolvar till den motorn? byter man kolvar i dessa motorer så får man dom våta fodren med.
D 42 har samma kolvar och foder som diverse lastbild motorer, skall motor volymen ökas med dessa foder o kolvar blir det fler cylindrar. Obs har jobbat med dessa motorer.

Sedan varför plana en redan helt plan topp?? förbrännings rummet ligger i kolven o kolven har en kona i mitten för virvelns skull.

O varför porta en topp till en motor som bara varvar 2300 rpm?

nepp en 650 turbo bör det ha varit dom fanns o köpa fabriks monterad men är klenare än 700 turbo i det mesta. bland annat kopplingen som är ett sorgebarn finns inte en janne på att den tål över 100 hp någon längre stund.

MVH
jkruus
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Ja tror inte heller att den gav 150hk före jag själv övervakar bänkningen.. :thumbright: Finns väl ingen annan normal traktor än fiat 1300s som är 150 hk utan turbo o den är på 7,4 liter..
wccc.fi är ett forum
Skriv svar