Angry Deere

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Har fått igång min turbokonverterade John Deere, inte riktigt klar än, men den låter gött!Bild
Mer info finns på http://www.klevagarden.se/Forum/viewtopic.php?f=10&t=86" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH Basse
mean_farmer
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis mar 23, 2010 7:17 pm
Ort: Harads

Re: Angry Deere

Inlägg av mean_farmer »

Fränt :D själv är man jd frälst så man tattuerat in de ;D
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Har nu uppdaterat med lite nya bilder mm. Front & huv + instrumentpanel mm på plats. Hade även besök av Johan Johansson mfl här på forumet i helgen, så de fick smaka lite dieselrök.....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Angry Deere

Inlägg av Jens Gustavsson »

frän maskin! berätta gärna mer om vad du gjort åt motorn och vad det är för turbo och laddtryck mm?
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Det är inte jag som byggt ihop motor`n, jag bytte till mig traktor`n för ett tag sen och har bara fått vaga uppgifter om vad som är gjort.
Dock kan man tro att den är lite kompsänkt, den vill vara ganska varm för att starta.
Det är bytt insprutningspump till en bosch P-3000 serie med okänt innehåll.
Det är monterat en solid svängningsdämpare.
Det är byggt ett av sveriges snyggaste grenrör :hihi:
Jag har monterat en schwitzer s-400 70in-80ut med förhoppning att den orkar spoola upp :hey:
Då den gamla bakkroppen saknade vissa växellådsdelar skaffade jag en likadan traktor med skuren motor och flyttade framdelen till, och bytte orginallamellen till en sinter, samt rensar av allt onödigt, och skall flytta över båge mm från gamla bakkroppen.
Senare skall det även bytas svänghjul, koppling mm till grejjor av stål, då gjutjärn inte är tillåtet, samt steloperera snabbväxel`n som nog inte kommer att palla effekten.
Klassen som den ska tävla i heter Farmstock 3500kg, Det finns ett regelverk för detta, men i grova drag betyder det att traktor`n får max väga 3500kg ink förare, det skall vara en serietillverkad traktor med orginal block, topp, växellåda, bakaxel, diesel, max en turbo, max 370cui, max 3200rpm, max en p-pump med 13mm element. Annars ganska fri trimmning, de värsta tar nog ut en 800-1000hk i denna klass. Jag har en bit kvar dit, ska försöka ta ut en 4-500hk i första skedet. Se gärna på länken i första inlägget, uppdateras så fort det hänt något, vilket blivit ganska ofta det senaste. MVH Basse
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Angry Deere

Inlägg av Rohden »

Fränt, men jag gillar inte oljereturen. Den kunde du gott ha dragit lite rakare
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

"Fränt, men jag gillar inte oljereturen. Den kunde du gott ha dragit lite rakare"
Ha Ha, Ja, men där har jag inte tagit hänsyn till något mer än att få provat turbon med delar som fanns tillhands, returen fanns redan i ventilkåpan, returröret är ett avkapat d:o från volvo och slangen är en tomgångsmotorslang från 940. Skall givetvis ändras, likaså ska det monteras stålomspunnen teflonslang på trycksidan. Detta är från den första uppstarten med S-400:an. MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Har idag fått provat traktorn! Transmissionen pallade ganska mycket mos, turbon spoolade nästan onödigt lätt :thumbright: Verkar vara bra tryck i motorn! Nu får man börja på finliret så den blir tävlingsklar. MVH Basse
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Re: Angry Deere

Inlägg av Nicklas »

coolt bygge..=)
Trimmar själv en Diesel fast i "V form"

______
Nicklas
http://www.petterssonmotorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Ja den lät ännu coolare med avgasrör. Tog ju en stunds tomgångskörning innan den gick på alla
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Nu är det slutkört för stunden, när jag hade igång den när Johan Johansson var på besök dog den och ville inte starta efter det. Jag trodde det berodde på dåligt batteri, men vid uppstart idag knackade motorn ordentligt när den blivit varm :( Lagerras :thumbdown: Ettans lager var redigt skuret, men av tvåans återstod knappt stålstommen av lagret, som roterat i staken. Trolig orsak att sugsilen var helt igenbeckad av nå`n gukka som varit i tråget :angryfire: skulle nog rivit tråget vid förra oljebytet :doh: då det kom lite skit med oljan, men kunde aldrig trott att det var så mycket. Rev även av toppen, för att kolla resten av motorn, då uppdagades att fodren var helt slut, samt att kompsänkningen bestod av att "grytorna" i kolvarna var uppkörda med roterande fil, med ett varierande resultat :angryfire: Så nu får det bli helrenovering istället. Inte vad jag tänkt just nu........
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Fan vad drygt. Men då kanske det blir riktigt bra i stället
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Ja, blev inte som planerat. Men får nog spons på motordelarna :thumbright: Kommer att borra upp dom gamla foderena 4mm så blir det 5,9L slagvolym, samt skicka iväg ena vevaxeln på slipning. Finns det någon här på forumet som kan/vill borra lösa cylinderfoder tro? Hade varit bra om det gick att lösa ganska snabbt. Har ju en reservmotor ståendes, men den har ju oxå skuren vev, men han som haft den innan har haft den ståendes utan avgasrör :angryfire: så det var rost i 3 foder på den, annars hade den varit fräsch i loppen. Får se hur snabbt det går att ordna allt, vore ju kul att få provkört i år. MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Och förresten, den mystiska vita vevhusventröken kan diagnostiseras till varm vevtapp som får lite olja :shock:
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Tyckte fan det knackade lite då du startade den andra gången.
Var nog en jävla tur att det inte var fint väder så du han provköra. Då hade nog mer grejjer varit trasiga
volvo pv 53 16v
Skriv svar