Angry Deere

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Den låter bra tufft
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Har i helgen kört ytterligare en tävling med JD:n. Fick på lite vikter i veckan, ca 500kg varav ca 350 på bakaxeln, annars inget ändrat. Underlaget var det mycket bättre grepp i, samt bättre viktfördelning på traktorn resulterade i fint hjullyft och att motorn fick arbeta ordentligt. Får ca 2bar laddtryck vid full belastning och då känns den otroligt stark. Allt verkar helt och oljan ser fin ut, så till veckan ska jag köra pumpen i provbänk och se om den kan ge mer, bygga vidare samt invänta nästa tävlingstillfälle.
MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

kul att det verkar funka.
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

I väntan på att få kört den gamla pumpen i bänk satte jag dit min herrejössespump för att se om det kan funka, och herrejösses vad den går tungt när den ger på! drog bultarna till drivningen så hårt det gick, men det bara glider i justerspåren. byggde dit en maxmängdsbegränsning på pumpen och fick skruva ner den ca 70% för att det skulle funka, men jäklar vad hårt den går. Får se om jag byter tillbaks till den gamla pumpen när den är fixad eller om jag kör med den nya. Skulle vilja ha ca 100-200hk mer än innan, inte 500, för det klarar nog inte toppackningen... :hey:
MVH Basse
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Angry Deere

Inlägg av dsimila »

Hur mycket vågar man varva en traktormotor?
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

@ dsimila, jag skulle nog hålla mig under 3000rpm med standardkomponenter i kopplingen.
Har pillat vidare en del med inställningar av pump mm. Körde en tävling med den nya pumpen, men hade fegat lite med förställningen vilket resulterade i stora svårigheter att få upp laddtryck, motorn gick för kallt och fick aldrig upp flåset. Ändrade lite i helgen, nu vaknar den som den ska och jag har ca 4kg laddtryck vid 3000rpm och pumpen på ca 70%. Misstänker dock att jag ligger högt på avgastempskalan. Får också skaffa nya spridarrör då 2st inte är speciellt täta längre...
MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Undra om det skulle bli någon skillnad med ett RIKTIGT grenrör som är lite mer flödesriktigt än ditt.. även om det är pumpen som gör största skillnaden. Men den kanske orkar sparka igång lite bättre med annat rör
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Nu börjar vinterns ombyggnationer!
Var i går och körde utanför borås. Efter de senaste ändringarna gick motorn riktigt bra, bra ork och den höll laddtryck som den skulle. Men det var ett skumpigt drag pga underlaget och vid banslutet sa det pang i transmissionen, troligast är att snabbväxeln exploderade (planetväxeln), och det är inget jag hinner fixa till nästa helg, så det blir vintervila nu. Dissektionen av transmissionen kommer att bli spännande :hey: samt inspektion av lameller, lager, kolvar mm för att se hur det klarat körningarna.
MVH Basse
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Jens.k »

Och vi vill gärna se bilder på hela spektaklet :D
Jens Karlsson
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Fick i veckan som gått delat traktorn för att kolla vad som skramlade i kopplingshuset. Det var drivningen till kraftuttag/snabbväxelpump som sitter i tryckplattan som exploderat, troligen pga att delar från snabbväxeln hamnat i dreven som växlar håll på kraftuttaget. Förövrigt var kopplingen fin med tanke på vad den fått utstå, alla bultar var ok, tryckplattan ok förutom ovan. Skall nu städa mitt röriga garage för att få den under tak samt koppla in den nya pannan så det blir lite värme nu när hösten börjat komma.
MVH Basse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Angry Deere

Inlägg av Jens Gustavsson »

ta mycket bilder så vi får se hur den ser ut sönder plockad. jo skönt med bra värme i garaget roligare att greja då :thumbright:

mvh jensa
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Som vanligt är ju inte kameran med.....Fick delat växellådan ikväll, började rinna ut div delar med oljan, och värre skulle det bli. Själva planethuset till snabbväxeln var helt sprängt, lamellerna till högläget var ihopsmälta, samt kolven som trycker på lamellpaketet hade smält, där fanns ju lite delar på en sådär 5cm resten var nermalt till svart grus. Så nu blir det till att få tillverkat en ny axel som ersätter snabbväxeln helt samt få tvättat växellådshuset. får nog också bantat bort 100kg prylar från växellådan som inte behövs längre. Har även haft iväg pumpen för översyn, den var ok men lite långsam leverering, så den ska kanske uppdateras med ny kam om det finns tid. Nu står motorn på tur att rivas för div uppdateringar.
MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Då kan det inte vara så mkt kvar av lådan låter det som
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

@johan Jodå, men kraftuttaget, snabbväxeln, transmissionspump, div axlar mm som inte behövdes blir en del kilo :thumbright: Då det var lite leveranstid på den nya ingående axeln tog jag och stelopererade snabbväxeln för att komma igång, så ikväll satte jag ihop växellådan. Kommer att använda orginalkoppling sålänge.
MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Har nu satt ihop traktorn och startat upp den. Har inte rört motorn invändigt än, bara satt dit nya 8mm spridarrör. Kommer nog att få gå ner lite i turbostorlek då det är stört omöjligt att få upp laddtrycket på 2700rpm. På 3000rpm är den hur stark somhelst, men ingen fart alls på 2700. växellådan verkar också hålla ihop, och inga andra missljud ed. Skall labba lite mer med pumpinställningen innan jag byter turbon. Kolvbyte får vänta tills toppackningen ger upp eller säsongen tar slut. Har ev funderingar på en ny kam, då den som sitter i har mycket överlapp samt troligen lite tight nockvinkel för att prestera bra på 2700rpm.
MVH Basse
Skriv svar