Angry Deere

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Har du fått gjort något?
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Ja. Tog mig tid ikväll och fick tvättat motordelarna med hetvattentvätt. Blev rent och fint :thumbright: Körde sedan grejjorna till garaget och började blåsa rent blocket. Tror ni inte på f-n att det var en spricka i mittre ramlagerbocken :angryfire: tack och adjö, bara och kasta det blocket. Så nu har lite trötthet infunnit sig, får riva ur motorn i traktorn och riva isär den och ta det blocket istället, om nu det klarat sig villsäga. Eller om någon vänlig själ har ett block att avyttra. Ska kolla runt lite i morgon om någon handlare kan ställa upp med delar, helst en komplett bottendel så det blir start nångång. MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Fan vad surt. du får göra egna i stål och arborra. inte billigt men starkt
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Nytt block inhandlat. Ska tvättas och inspekteras imorgon. Såg vid snabb översyn frächt ut, men tectylen kan ju dölja endel...
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Har du hunnit kolla motorn om den var bra?
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Ja. Tvättat både nya blocket och veven. Blocket var bra, behöver bara honas samt extrarengöras i oljekanaler och lyftarhålen. Veven behöver endast lite lätt polering på ramtapparna för att bli riktigt fin. Tänkte göra det i helgen, ev sätta ihop hela bottendelen om det finns tid nog, och allt passar förståss..... Man vet ju aldrig vad murphy har för sig :roll: Börjar tvivla lite på lagerdimensionerna, enligt lagrena som satt tejpade på veven skulle det va 010 på ram och std på vev, men jag tycker det skiljde förlite på dessa vevtappar och den 020 slipade veven... Sen är frågan om man kan få tag på inkörningspasta till nya kammen också i helgen, och hur länge det kan sitta på innan uppstart, Någon som vet? Får försöka kolla det. Själv då johan, hur står det till med växellåda mm till pv:n? Läste nå`t om oljud? MVH Basse
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av David Herbertsson »

Behöver du inkörningspasta till kammen så har jag Compcams hemma du kan få, ska inte starta min motorn idag :) Har för mig att den sitter kvar jäkligt länge, typ ett halvår eller så.. Ring på 0703-555749.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Kanon David, jag hör av mig i helgen. Fick polerat veven igår, samt provmonterat den i blocket. Fick även honat loppen samt rengjort lyftarhålen mm. Ska provmontera en stake i veckan och se så det är rätt lager jag har fått till dem också. Har även fått tag på skarp avfettning, så jag kan få blocket riktigt rent, det ser fortfarande äckligt ut fast det fick en redig duvning med hetvattentvätten. Funkar allt ska motorn ihop i helgen som kommer och förhoppningsvis kunna provstartas :hey: MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Klart att vevlagren va fel..... Hade det på känn, det lät udda med 0,010 slipade ramtappar och std vevtappar. Och självklart ingen som har 0.010 vevlager hemma..... Beställde dock nya lyftare, hade tänkt slipa om de gamla, men nya kostade under hundringen styck :shock: så det är inte alltid dyrt att åka JD. MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Hur går det? börjar du få ihop maskinen?
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Har idag varit på pulling i laholm. Givetvis utan johnnen :thumbdown: Vevlagren kom i torsdags, samt att jag varit ett vänd i norge och jobbat, så jag insåg redan förra veckan att det var kört. Men ska ta nya tag snarast för att få den färdig, allt gammalt är urrivit ur traktorn, jag har lyft av hydraulen av bakkroppen, rivit ur den gamla motorn ur framdelen mm. När jag rev isär kopplingen fick jag se varför den inte bettade ordentligt, tryckplattan var ordentligt skev och den nya sinterlamellen var redigt stekt på ca 50% av beläggsytan :whistle: kollade ju inte detta innan montering, då jag inte visste om resten var ok. Men nu kan istället ihopmonteringen starta, och förhoppningsvis blir det uppstart snart. MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

något nytt i K-G
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Intet nytt på västfronten kan man säga, iallafall på john deere fronten. Har reparerat en traktorgrävare som jag haft ståendes ett tag, samt att det varit mycket jobb det sista. ska försöka få hem jd:n och ställa in den i min verkstad, men det kräver en kraftstädning :hihi: så det är väl vad som ligger på agendan. Schysst A-traktor du håller på med till dottern, blir ju helt kanon, som vanligt när det gäller dig Johan, kvalitè och en fröjd för ögat :thumbright:
MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Tackar.. Jag hade väll bra läromästare när jag började skruva. Du och, Farfar haha
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Angry Deere

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vore kul med lite motor bilder innan du skruvar ihop den :thumbright:

mvh jens
Skriv svar