Sida 7 av 7

Re: Angry Deere

Postat: sön okt 01, 2017 4:14 pm
av Bassek
Uppdate.
Har inte skrivit så mycket de senaste åren.....Har väl i ärlighetens namn inte kört så mycket heller. Kör på en del uppvisningar samt lite på lokala event. Har väl inte rört på någonting på traktorn förutom ett turbobyte, efter en nödstoppsdragning (lucka som stänger turboinloppet) där impellern tagit i huset. Var i lördags på en lokal tävling och skulle göra ett par uppvisningsdrag, men tyckte i första draget att den tappade orken lite väl fort, samt att det hördes ett missljud. tog av motorplåtarna och se där, toppackningen hade blåst ut. så nu var det färdigåkt med motorn i detta utförandet. Skall bli kul att lyfta på locket och se hur motorn klarat sig, inte så många timmars driftstid, men ganska hög effekt. Foder, lager mm är ju billigaste från typ olssons i ellös.
Hoppas inte det tar 3 år till nästa uppdate.
MVH Basse

Re: Angry Deere

Postat: mån jan 29, 2018 1:08 pm
av johan johansson
Har du fått isär motorn? och gjort något mer?

Re: Angry Deere

Postat: mån jan 29, 2018 5:30 pm
av Bassek
Nä, taket läcker ju i blå hallen och det är allmänt kallt och ruggigt. Får bli framåt våren. Har fått lite andra tokiga idèer, vi får se vart det slutar. En kompis ska försöka göra en cad-ritning av toppackningen och vattenskära ut den i koppar, ska bara bestämma mig om jag ska ändra på översidan på fodrena, där toppackningen ligger på.
MVH Basse

Re: Angry Deere

Postat: sön sep 16, 2018 10:21 am
av Bassek
Update!
Efter en osedvanligt kall och lång vinter blev det sommar.... Värmen som kom var hög, vilket gjorde att det blev inte mycket gjort på hela sommaren. Det var ju knappt man orkade med jobbet på dagarna. I början på augusti fick jag dock tummen ur och demonterade toppen, den satt nästan löst och toppackningen hade gått på 2 cyl. Fick genom ett tips tag på en MLS-packning som nästan passade, var bara några vattenkanaler som felades, annars passade den perfekt! Den var ca 0,3mm tunnare än den gamla fiberpackningen så det blev en liten kompressionsökning utan att jag bytte kolvar, samt att jag har minskat ventilspelet lite, vilket gjorde att motorn kändes mycket starkare, och att laddtrycket minskade något kilo, vilket tyder på bättre flöde genom motorn. Fick kört lite uppvisning på vår lokala motorfest.se och allt verkar lira. Skall köra en uppvisning till i slutet av september och utvärdera lite till.
Har nu planer på att få bytt till centrifugalkoppling, men behöver få tillverkat en splineshylsa, någon som har något tips eller kan tillverka en?
Skall vara:
Utvändigt 1-3/4 27 splines standard dragracing lamell
Invändigt 1-1/4 10 splines SAE-B Class 5-6 tror jag den heter
Minst 70mm lång, gärna längre
Vore mycket tacksam om man kunde få hjälp med detta. Finns splineshylsor att köpa, men hittar ingen i sverige, som man skulle kunna köra fram splinesen på. Tips och ideer mottages tacksamt.
MVH Basse

Re: Angry Deere

Postat: sön sep 16, 2018 11:39 am
av Bösen
Om du hittar lite 70mm plåt (i rätt material för din del) så skulle men kunna skära ut den med vattenskäraren :wink: