konvertera till oljekylning

Tunga dieselfordon går också att överladda!
belzebult
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 03, 2011 4:46 pm

konvertera till oljekylning

Inlägg av belzebult »

tjabba! har en JCB med fordson major motor från -64 som läcker kylvatten vid cyl. foder (vanligt fel visst) Fick en tanke som jag ville kolla... Kan man inte hälla olja i kylen med, så hej och hå, har man en oljekyld motor som funkar igen utan allt förmycket kladd. Tänkte köra med tunnare olja i både motor och kyl samt skruva på ett oljekyl och en elfläkt. Nån med erfarenhet som vet. Om inte, så kommer jag tillbaka om ett par veckor och berättar hur det gick. mvh. belsebult
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: konvertera till oljekylning

Inlägg av Bassek »

Nja, jag vet inte om det funkar så bra, men prova går ju. Dock är det inte så svårt att byta fodertätningarna heller och sen blir det ju som orginal :thumbright: Det brukar bara vara tätningarna som ger sig på dessa motorer. MVH Basse
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: konvertera till oljekylning

Inlägg av smidy »

olja är en dålig energibärare, det är inte för inte som vi slabbar på med vatten (och glykol). en äldre vän berättade om en duett som i brist på glykol en vinter försökte ersätta vattnet med diesel, det fungerade inte....ja den kokade inte men tempmätaren steg till oanade höjder :doh:
Skriv svar