Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 1:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: fordson major -57 problem
InläggPostat: fre dec 21, 2012 4:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 719
Ort: lycksele, norrbyberg
startade upp majoren idag och skulle skotta snö men de gick inge bra. när jag skulle hissa upp skopan där fram så började de komma missljud ur växellådan eller så, låter som att de kuggar. växellådan har olja. jag kan typ inget om traktorer heller :thumbdown: sitter pumpen som pumpar olja i lådan eller? vad kan va fel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 21, 2012 6:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Inlägg: 292
Ort: Åland
länge sedan man satt på en major, men har för mig att kraftutaget/hydralpumpen går att koppla ur för transportkörning, kanske det som farit ur läge. minnet sviktar men har för mig att det var en spak av plattjärn inte alls ergonomisk för ändamålet någonstans på lådan, har för mig typ under tanken på vänster sida men kan blanda och ha fel. en annan sak kan vara vatten i växellådan som då kan frysa så att pumpen inte kan suga olja, blir ett jävla liv då men låter nog inte som kuggar, det läcker då oftast runt växelspaken så att vattnet kan ta sig in.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 21, 2012 7:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 719
Ort: lycksele, norrbyberg
var ute nu till den igen. du hade rätt att spaken satt där men den hade inte farit ur läget. men jag lät den stå och gå ett tag nu och då funkade den men inte om jag använde den för mycket, så det borde vara vatten i oljan som du säger. det är ju ändå 15 minus här så oljan i sej är nog rätt trög pumpad, plus små is klumpar gör inte saken bättre. tack för svar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 11:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Inlägg: 292
Ort: Åland
snålvarianten om du har vatten i lådan och möjlighet att låta traktorn stå varmt ett dygn eller två så brukar oljan och vattnet separera så går det att tappa ur vattnet då oljan flyter ovanpå observera att den måste stå för att det ska kunna separera. har du inte möjligt att ha den varmt är det nog byte av oljan som gäller, men det kan nog vara ett problem i -15 att få vattnet flytande. prova isolera lådan med vad du har, typ gamla täcken etc och låten traktorn stå och gå troligtvis timtal med kraftutaget i, ännu bättre om du kör men hur kul är det i -15, kanske lyfta upp ett bakhjul så den kan stå och gå med växel i, ju mer skrot som får snurra i lådan mera värme blir det. en bit plastpåse och ett stripes runt växelspaken är nog inte dumt så det bildar ett paraply över kulan. sopar man bort snön runt växelspaken slipper man också vatten i lådan denna årstid, när du kör smälter snön uppe på lådan och rinner in vid spaken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 11:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 719
Ort: lycksele, norrbyberg
har tyvär ej möjlighet att låta den stå varmt till så det är nog olje byte som gäller. men den rymmer väl ett par liter? eller så kan jag tömma den helt på olja i en dunk och ta in den i värmen så oljan och vattnet får separera där? jo det är lätt att det samlas en massa jäkla snö runt växel spaken, finns säkert fler ställen fukt letar sej in på men traktorn är från 57 så man ska då inte va förvånad att det läker lite här och där :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 12:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Inlägg: 292
Ort: Åland
borde gå utmärkt att separera på dunk inne i värmen. problemet som jag ser är att få ut vattnet som är fruset, får du inte det tinat när du tappar ur oljan.....så ja du förstår. du har ju också en del olja i frontlastaren, öppna en slang och kolla att du inte har "grädde" där. om jag inte är helt ute och cyklar så ska det vara vanlig motorolja i lådan ifall du byter, eftersom traktorn är från -57 så var deras olja knappast bättre än billigaste motoroljan idag :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 1:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 719
Ort: lycksele, norrbyberg
jag fyllde faktiskt på motor olja i lådan nån gång i somras men fukten som fanns stannade ju kvar. jag får väl varm köra den ordentligt någon dag det blir mildare och sen tömma hela systemet på olja. lite små jobbigt att starta upp en gammal diesel då det är kallt. kan pumpen och dylikt ta stryk av eventuella större isbitar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 2:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Inlägg: 292
Ort: Åland
tror inte pumpen skadas av is, sitter nog också en sil på sugledningen. du vet om kallstaren? som sagt länge sedan jag hade göra med major, men finns en "knapp" har för mig kommer ut genom samma axel som stopreglaget på pumpen, trycker du in den och motorn är i "slage" skick så startar den utan problem i -25. apropå pumpen så har den egen olja som bör bytas någon gång, brukar märkas att regulatorn börjar sega när det börjar bli sirap eller grädde i dieselpumpen, många brukar tro att den smörjas med motoroljan så den blir aldrig bytt. någon klocka ringer att det är lucka eller djävligt stor avtappning på lådan, om du inte har grädde i lådan så borde vattnet/isen ligga längst ner i lådan vid pluggen/luckan, om min klocka ringer rätt så skulle det alltså vara möjligt att få ut vattnet i frusen form.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 3:34 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 719
Ort: lycksele, norrbyberg
ojoj du kunde tydligen en del :) jag brukar bara köra motorvärmaren, dock i cirka 2 timmar. skall kolla upp kall starten. olja i diesel pumpen visste jag inte heller om. jag får nog kolla upp den ordentligt någon dag man är på service humör.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 8:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Inlägg: 292
Ort: Åland
hade en major för cirka 10 år sedan som krävde lite kärlek mellan varven, bla lossade lamellcentrum på den så jag vart tvungen att klyva den och byta koppling. därav jag kan lite tips och trix. gäller bara att komma ihåg vilken traktor man gjort vad på, så undrar du något är det bara att fråga, är svaret helt upp åt väggarna så hör säkert svaret till db 990 eller zetor 4711 som jag har nu. pysslar du om din major så har du en evighetsmakin, jag bytte på grund av att majoren saknade diffspärr och dragkrok också visste jag om daviden till rätt peng.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 11:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 719
Ort: lycksele, norrbyberg
jag hittade ingen kallstarts knapp nu då jag kollade.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 23, 2012 7:54 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Inlägg: 292
Ort: Åland
hmm märkligt, på den jag hade tror jag att det fattade "ergonomi grejor" på kallstarten så det var bara en liten pinne att trycka på. nästan säker att det var i kombo med stoppaxeln...men jag antar att du kollade vid gasreglaget också. det den (tror) gör är att den drar på absolut full gas, mkt mer än vad som är möjligt med gasreglaget och håller den där tills slungvikterna börjat jobba i regulatorn dvs motorn börjar komma upp i varv. körde också flera år utan att veta om denna kallstart innan en farbror som kört fast sig och ville ha hjälp upplyste mig att den startar visst utan motorvärmare om du trycker in denna. blev att surfa lite http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=10792 ungefär mitt på sidan finns en bild på pumpen, där ser man reglaget till kallstarten som kommer ut genom reglageaxeln, vet ju inte säkert men känns som alla simms pumpar på majorer har den, men klart det kanske krävdes ett kryss i optionlistan när dom köptes nya för att få kallstart även om det känns osanorligt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010