optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Har sen 3 år tillbaka skaffat hus utanför sävar och har klurat sen länge på en bra gårds traktor som inte får kosta så mycket (kan va ett mindre rep objekt) men som man kan lyfta en pall med ved, en B20, eller skotta lite med och köra lite skrot med.

jag har åkt baklastare med pappa sen man va under 1 år på Prefab och under hela bardommen så det ligger lite i ben märgen haha men tror inte jag behöver nån nyare modell typ 641-642 mm de är lite för komplexa, stora och tar ganska mycket soppa och är för dyra i inköp så jag kollar mer på de äldre modellerna med manuell låda som H10, 218, 422, SL 35 mm som också ligger mer i den budjet klass som jag har. bm:s 3 cyl 1053 och 1113 motorer på dem.

jag klurar också ibland på en mindre jordbrukare typ en BM 400 eller 430. men lastarna på den är oftast väldigt klena men går ju att förstärka på sen är väl fördelen att man får kraftutag om man vill driva en ved kap eller snö slunga mm. billiga motordelar till dem också då de nyproduseras fortfarande :thumbright:


skulle tro det är fler än jag som mekar bilar och motorer som har gamla traktorer som sido intresse? vad kör ni och släng upp lite bilder och vad ni använder de till? vet att några här på forumet är traktor nördar som simon marmander, fredde holmgren, robin holmberg, esviken mm men fins säker ånga fler?

mvh jens


en mycket fin 218

Bild

en fin H10 35

Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Inlägg av The »

Beror ju helt på vad du ska skotta och använda traktorn till. Skottar du väg är en jordbrukare med snöslunga svårslagen.
Behöver du lufta tyngre saker än 5-800kg så är en bak/midjelastare the shit.

Att köpa en billig och renovera brukar inte bara speciellt prisvärt, om man nu inte har tur och får en med något skitfel väldigt billigt dvs. Drar alltid iväg mycket tid och pengar innan de är "klara" för användning.

Annars kan du ju leta rätt på en 430 av industrimodell eller motsvarande. Då får man väl något av en gyllene medelväg
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Inlägg av kickassford »

Jag säger undvik jordbrukare om du tänkt skotta snö å lyfta skrot.
Klena lastare och minimal sikt.

Baklastare är ju en bra slitvarg. Låter som en 218 skulle passa dig.
Kanske inte bästa ergonomin men man har bra lyftkraft och koll på redskapen.

Köpte först en jordbrukare men blev less på sikten och att man tappar tryck på drivhjulen när man behöver det som mest så köpte sen en 840 pga kraften, sikten och 4wd men lessnade på att lastarn alltid va i vägen för att öppna dörrn när man skulle lyfta nåt så bytte bort kraften mot smidighet när jag nu har en 4300.
Vad otroligt mycket smidigare det blev att hantera pallgafflar och sidoförflyttning.

Vet av en 218, 621 och en H10 till salu
- Full gas spar tid
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Inlägg av MatsN »

Jordbrukare utan tvekan om du bara ska ha en maskin. Och då en 4wd. Har en Valmet 6400 och den flyttar jag skrotbilar med utan problem. Nu är den kanske i övre prisklassen eller tom över det du letar men det finns billigare. Kolla på finn.no. Brukar finnas fyrhjulsdrivna MF till rätt kurs. Bra grejer till rätt kurs. Importera från Norge är inga problem.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Inlägg av kickassford »

Undrar varför du rekommenderar en jordbrukare för att bära lite ved och styra snö?
En h10 får man för 10-15k / 218 25-30k
En 4wd jordbrukare med lämplig lastare ligger ju i en helt annan prisklass.
Visst, behöver man kraftuttaget och/eller dragna redskap eller vagn så köper jag det.
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul med många svar :thumbright:

tror att många traktorer som gått i 30-40 år ofta behöver lite kärlek och jag är inte rädd att jobba lite med motor och el, däck mm.

får inte kosta så mycket då det inget jag inte direkt behöver den på proffs nivå mer bara ett hjälpmedel på gården så nån 4wd jordbrukare med lastare är nog flera gånger över budjeten. har ingen exakt budjet beror vad man kan hitta men nått mellan 20-35 tusen för nått som fungerar och kanske 10 tusen till om nått som inte beöver så mycket jobb.

minimum krav = hytt med värme + lastare med hydral även på skopa och helst trima eller BM fäste.

jag vet av en 218 med skuren bottendel men vi är inte överens om pris :) han köpte den då ny servad och fullt fungerande för 40K för ca 5 år sen men den gick mest troligt med för lite olja så vevaxeln skar + lite glyka vatten i oljan. nån som vet av en BM 1113A motor? eller iallafal en vevstake och kanske en vevaxel?

mvh jens
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Inlägg av MatsN »

kickassford skrev:Undrar varför du rekommenderar en jordbrukare för att bära lite ved och styra snö?
En h10 får man för 10-15k / 218 25-30k
En 4wd jordbrukare med lämplig lastare ligger ju i en helt annan prisklass.
Visst, behöver man kraftuttaget och/eller dragna redskap eller vagn så köper jag det.
Därför att det var tal om att köra vedmaskin och annat vad det nu var som kräver kraftuttag. Blir inte billigare med 2 maskiner.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Inlägg av kickassford »

Nej om så vore fallet är jag benägen att hålla med.
- Full gas spar tid
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: optimala gårds traktorn? bm 218 H10 BM400?

Inlägg av The »

Minimal sikt så ligger ju baklastare bra till, omöjligt att se åt något annat håll Än framåt :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar