Trimma grålle, motorn är väldigt lik en b20

Tunga dieselfordon går också att överladda!
JohnAssmundsson
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön mar 25, 2018 9:22 pm

Trimma grålle, motorn är väldigt lik en b20

Inlägg av JohnAssmundsson »

Hej jag och en kompis har köpt en liten billig grålle och vill skrämma upp den lite, vad jag kan se så är motorn ganska lik en b20. Den har 2088cc istället för 1986cc, bore/stroke på 0,92 istället för 1,11 och det är en tryckstångmotor. Största skillnaden är nog att det är en lantbruks kam som är till för låga varv och mycket vrid och det kan jag nog tyvärr inte ändra på då det är en väldigt udda motor. Varvregulatorn är det redan någon som har pillat på så den varvar mer än orginal. Prio ett är att det är "billigt" prio två är hk :D

Nu till mina frågor, hur skulle ni rekommendera att trimma en sån här motor? Mina idéer är att porta toppen, uppgradera förgasare på något sätt (om jag ska sug trimma så kanske dubbla b20 förgasare? Jag ska få några av en polare så det skulle nog vara enkelt), extraktor rör om det inte blir turbo och tillsist turbo. Om jag ska köra turbo hur gör jag då? Kan jag sätta föggen efter turbon med en sån här tryckregulator för soppan som följer strax ovanför laddtrycket? Kan jag sätta föggen innan turbon? Då borde väl soppan slungas ur luften och inte komma hela vägen igenom tryckrör, intercooler etc? Min trim guru jag lär mig av har lärt mig att från förgasaren så ska volymen på insuget långsamt kona ner så luften flödar snabbare och snabbare och man ska inte ha turbulens etc för att bensinen ska stanna i luften så det känns fel att sätta förgasaren innan men det kan bli svårt efter.

Förlåt om jag är lite rörig men jag kan inte jätte mycket om att trimma men försöker lära mig :)
Learn by doing. And remember, inside every tool is a hammer