Speedrun

Har du en radiostyrd bil, flygplan, båt, tåg, helikopter?
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Speedrun

Inlägg av niklasrudolf »

Idag fick jag hem en riktigt kul grej från ebay som jag länge efterlyst, som säkert också länge har funnits, men är nytt för mig, nåt som gör att man slipper sitta i bilen och köra bakom rc-bilen- en hastighetsmätare!
Var tvungen att installera den direkt, dock på offroad-bilen då den är den enda jag för tillfället har igång. Hastighetsmätaren har rec-funktion, så den kommer ihåg högst uppnådda hastighet.
Har en Kanai 3 med picco omega XT, drevad 14/46. hade inga större förväntningar på farten så jag blev glatt överaskad. Nu ska fler bilar testas!
Bild
Bild
Bild
56 km/h, mer än jag trodde om min offroad, dock på asfalt.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

kul grej! men vad mäter den,GPS eller pulser från transmissionen?
eller jag menar egentligen funkar den på flyg? :lol:

/Fredde
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Inlägg av niklasrudolf »

Tyvärr är det en sensor som känner av pulser på transmissionen, jag har bara satt en liten magnet på huvuddrevet som den läser av. så det lär ju bli väldigt missvisande på ett flyg. :wink:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

niklasrudolf skrev:Tyvärr är det en sensor som känner av pulser på transmissionen, jag har bara satt en liten magnet på huvuddrevet som den läser av. så det lär ju bli väldigt missvisande på ett flyg. :wink:
misstänkte det,propellrar slirar ju rätt friskt :lol: .
hur vet man hjuldiametern på fullt skaft?dom växer ju rätt bra.

/F
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Inlägg av niklasrudolf »

Good point! den reella hastigheten kanske allltså är något högre, eftersom man matar in hur långt bilen rullar på ett drev-varv. Ett par offroad däck expanderar en hel del.Det blir att prova med ett par lågprofil gatdäck tror jag. dom är dock lite mindre.
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Inlägg av niklasrudolf »

Nu är jag inget mattegeni men, om man håller upp bilen och drar ur den ordentligt och försöker mäta hjulets expanderade diameter, typ med skjutmått, om man vågar, sedan räknar men ut med hur många procent hjulets diameter ökat. om man sedan lägger den procentsatsen på hur långt bilen rullar på ett drevvarv borde men kanske komma något närmare sanningen, dock borde kanske däcket expandera mindre på marken än i luften så man kanske får höfta lite. :)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

eller att köra i luften lika fort som det har visat på mätaren och som du säger
dit med skjutmåttet :twisted:
tror inte att däcken har mycket till "flatspot" vid så höga varv!

/F
Skriv svar