Tävlingsbilen

Har du en radiostyrd bil, flygplan, båt, tåg, helikopter?
Användarvisningsbild
Wiken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 23, 2008 6:07 pm
Ort: Forsa

Tävlingsbilen

Inlägg av Wiken »

Tänkte att jag skulle berätta om min bil och lite om hur en tävling går till.

Fakta om bilen:

Bil: Xray T2
Motor: Novak GTB Brushless (Borstlös = saknar kol)
Servo: Futaba nånting.. :roll:
Mottagare: Hitech HSS
Accar: 6st LRP VTEC BIG MAMA 4200 2st East Power 4200
Däck: Muchmoore
Kaross: Mazda 6

Den här typ av bilen är alltså en ren tävlingsbil det är ingenting man kör med ute på gatandirekt. Den strörsta sesongen för denna typ av bil är på vintern då man kör inomhus på nålfilts matta, det är tävlingar runt om i Sverige och resten av världen :hihi:.
Jag tävlar i klassen 1:10 Touring Modified vilket är den värsta klassen inom 1:10 elbilar. Andra klasser är 1:10 Touring Stock 27t och 1:10 Touring Stock 16t.

I 1:10 Touring som jag då kör i är de fria motorer vilket beyder att om man ens ska ha en changs så måste man köpa sig en borstlös motor, den saknar alltså kol som en traditionell motor har och som man måste ha i Stock klasserna, 27t och 16t står för antalet lindningar man måste ha i motorn.
I 1:10 Touring kör man med enhetsdäck och däck soppa.
Karossen måste vara godkänd enligt SBF's lista.
Bilens bredd får inte överstiga 190mm och måste väga minst 1450 g
Varje Heat är 5min långt och man kör oftast 2-3 tränings heat därefter 3 kval och till sist 2-3 final heat.
Det är ca 60 min mellan varje heat och de är som max 10 bilar i varje heat.
Det tar ca 50 min att ladda en acc med 5.5 amp i laddström.

Chassiet
Bild
Bild

Mottagare, Servo, Fartreglage och Motorn
Bild
Bild

Accen
Bild

Karossen som jag kör med just nu.
Bild
Bild
Bild

Sändaren
Bild

Ställ gärna en massa frågor nu
Wikens Racing
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jädra fin modell :thumbright:
Såg att du hade 4200 celler, det är lite lustigt för sist jag körde el så fanns det endast 1800mha, då var man kung om man hade det.
Även kyoshos AP36l motor var bland dom värre (båt monstertruck).

Det måste vara jädra svårt att avståndsbedömma banans bredd och bilens position en bit bort.

Jag och en polare körde fg 1/5 bilar på en innomhus gocartbana, tog ett bra tag innan man fick upp flytet.

Men sen är jag amatör och stor hobby entusiast bara.

Men många meanolbilar har nog svårt att hänga med den bilen du har kan jag tro :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Wiken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 23, 2008 6:07 pm
Ort: Forsa

Inlägg av Wiken »

Tommy Luhr skrev:jädra fin modell :thumbright:
Såg att du hade 4200 celler, det är lite lustigt för sist jag körde el så fanns det endast 1800mha, då var man kung om man hade det.
Även kyoshos AP36l motor var bland dom värre (båt monstertruck).

Det måste vara jädra svårt att avståndsbedömma banans bredd och bilens position en bit bort.

Jag och en polare körde fg 1/5 bilar på en innomhus gocartbana, tog ett bra tag innan man fick upp flytet.

Men sen är jag amatör och stor hobby entusiast bara.

Men många meanolbilar har nog svårt att hänga med den bilen du har kan jag tro :thumbright:
Haha jaa.. 1800 mah tiden minns man väll, de va då jag började utöva denna hobby för typ 5-6 år sedan, minns mycket väl när 2400 mah accarna kom också och de va ju ruskigt mycket, då sa man att mycket mer än så här blir de inte för att då skulle cellens diameter öka, men så blev de ju inte. Idag är vi uppe i 4600 :hihi:
Sen dom där kol motorerna är stenålder idag :P

Sen de där med körning, avståndsbedömning och sånt där de är sånt som man måste lära sig per automatik och de gör man så småning om, nu har jag kört i 5-6 år och har inga problem med att hålla mig på bann :hihi:
Men därimot är det väldigt spännade på tävligar och träningar då man ligger upp till 10 bilar direkt efter varandra då måte man verkligen vara konsentrerad :P Och helst nu sen de blev borstlöst då de går fruktansvärt fort :twisted:

Sen en till grejj som är lite roligt med dom borstlösa motorerna är att dom faktiskt hänger på metanolbilarna :lol:
Wikens Racing
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

frän bil! på gränsen att man kan se hur den ser ut på banan kan jag gissa :thumbright:
är det tillåtet med LI-PO celler?

/Fredde
Användarvisningsbild
Wiken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 23, 2008 6:07 pm
Ort: Forsa

Inlägg av Wiken »

fredde_vit_pv skrev:frän bil! på gränsen att man kan se hur den ser ut på banan kan jag gissa :thumbright:
är det tillåtet med LI-PO celler?

/Fredde
Tackar ! Jaa den är körklar på bilderna om de är det du menar :P Ska ägga upp en film sen så ni får se hur det ser ut in action :wink:

LI-PO är inte tillåtet men de är på gång iaf :thumbright: men de läre dröja ett par år iaf, ska bli kul och se hur de funkar..
Wikens Racing
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Wiken skrev:
fredde_vit_pv skrev:frän bil! på gränsen att man kan se hur den ser ut på banan kan jag gissa :thumbright:
är det tillåtet med LI-PO celler?

/Fredde
Tackar ! Jaa den är körklar på bilderna om de är det du menar :P Ska ägga upp en film sen så ni får se hur det ser ut in action :wink:

LI-PO är inte tillåtet men de är på gång iaf :thumbright: men de läre dröja ett par år iaf, ska bli kul och se hur de funkar..
nja, jag menar att dom vassa track-klasserna går ju så fort att det
nästan inte går att se på som åskådare och fatta vad som händer :lol:.

borstlöst och LI-PO är iallafall helt sjukt inom modellflyget!
vikt/effektmässigt har inte metanol/nitro en chans!

/F
:thumbright:
Användarvisningsbild
polymoog
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:52 am
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av polymoog »

Kul med lite tävlingsinfo :thumbright:
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Inlägg av mårten nordström »

ska man ha en riktigt bra motor så e det k-speed 17 18 eller 21:D
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Inlägg av niklasrudolf »

dom är riktigt fräna! såg den här 1/10 bilen på youtube med borstlöst, 172kmh, ser helt sjukt ut! tror att han har kört ännu fortare nu.
känns som att man inte har så mycket att komma med längre om man som jag bara kör nitro, förutom lukt och ljud förståss.
http://www.youtube.com/watch?v=G7CYGViimAQ
Användarvisningsbild
Wiken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 23, 2008 6:07 pm
Ort: Forsa

Inlägg av Wiken »

Fredde: Jaa LI-PO verkar vara helt osalgbart, längtar till det är godkännt att köra med. En annan bra grejj med LI-PO är att självurladdningen nästan inte existerar i dom, man kan typ ladda accarna 1 vecka före innan man ska köra liksom :hihi: Det funkar verkligen inte med dagens Ni-MH celler, då räcker det med att man väntar en kvart med att köra efter att man har laddat så märker man stor skillnad i "pushet" jämnfört med en nyladdad acc.

morry: Haha :lol: Jaa.. gammla klassiker :wink:


niklasrudolf: Jaa.. de är helt sjukt vad dom går :twisted:
Hittade en annan film från Autoparter där dom kör 135.3 mph (216,48 km/h) :shock: Och man hör motorn hur sjukt mycket den varvar :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=41lwn9nc ... re=related
Wikens Racing
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hej har ett par 1:16 bilar mini inferno med lipo och mamba 8000motor i den ena och lipo och warp 4a i den andra 11,8v lipon.man kan säga dom tar det mesta i metanolväg men har en driftsäkerhet som om en 3åring byggt dom på dagis.jajust var ju inte hpi utan kyosho.diffarna håller på dom som en påse skit och det nämda japanska märket finns det ju som sagt var så mycke 3dje parts tillverkare till :evil: satans risbilar
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Skriv svar