Klipper in här med från smbf forumet ifall det är någon som är säker på båtar.
Idag har jag provkört min "scarab" eller vad det kan vara!
Lite information om båten:
Längd 145cm
Mathe am35e
Octura 482propp
Enforcrer drev
Mathe pipa rak modell
Två 20kg servon till styrningen (hitech 700)
Tyngdpunkten ligger precis över tändspolen på Mathe motorn (se bilder)
Fram i fören är det fyllt med byggskumm (bra eller dåligt?)
strax framför motorn sitter det en bra stor tank.
Körde idag med båten som ett test, det är ett jädra klipp i motorn och ger ett härligt vridmoment.
Men båten vill inte riktigt upp ur vattnet tycker jag, svänger av sig själv och gör riktiga kovändningar om man gasar på den ordentligt.
precis som om den vore för tung fram.
Jag har provat att justera drevet i alla vinklar, bäst blev båten när drevet drar ner fören på båten i vattnet, alltså inte när drevet står som det borde när topphastighet infinner sig.
Men det är ett tecken på att båten är felbalancerad fick jag för mig och viktade båten i aktern, blev ännu sämmre att ha och göra med.
Båten väger säkert 15kg med full tank.
verkar även som om propellern skuffar för mycket lufft, men när jag vinklar ner rodret så fören går lägre så blir det mindre vattenstråle och den verkar trivas bättre men långt ifrån full gas går att använda.
Så här såg den ut under provkörningen:
Vad skall jag göra för att få den att fungera? Ser ni nått uppenbart fel?
Tacksam för hjälp
145cm skrov med Mathe35/ Hjälp mig/ BILDER
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
145cm skrov med Mathe35/ Hjälp mig/ BILDER
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Största problemet är antagligen är att den är för framtung, så att när du vinklar ut drevet så orkar inte propellern lyfta fören och slirar då istället.
Fenomenet går nog inte att få bort genom att vikta den bak därför att hela båten blir för tung, du skulle kanske haft vinkelväxel till motorn?
Att den gör "kovändningar" är ju för att du har på tok för lång våt yta, antagligen ända fram till skrovet börjar svänga upp och om då båten lutar minsta lilla så fungerar fören som ett stort roder och skär.
Lycka till!
Fenomenet går nog inte att få bort genom att vikta den bak därför att hela båten blir för tung, du skulle kanske haft vinkelväxel till motorn?
Att den gör "kovändningar" är ju för att du har på tok för lång våt yta, antagligen ända fram till skrovet börjar svänga upp och om då båten lutar minsta lilla så fungerar fören som ett stort roder och skär.
Lycka till!