Sida 3 av 3

Postat: ons jul 16, 2008 6:26 am
av nitraM
Kul att de verka funka.
ser framemot en liten film nu

Postat: tis aug 05, 2008 10:28 am
av Totte_a
Tjo....Hur går det blir det nån film :D

Postat: tis aug 05, 2008 1:28 pm
av peppli
hehe jo det kommer :) håller på att tunas samt fixa alla barnsjukdommar på den för tillfället innan det blir någorlunda körbar,
I nuläget så håller jag på att bygga nytt elsystem som ska klara av att leverera mera stret, pga att det som följde med till gassystemet orkade öppna solonoiderna ca 3ggr sen va batterierna slut :doh:
har även övergått från RB 21:an jag hade till en Novarossi 28 som är riktigt MAX portad i foder och i vevaxeln samt polerad innuti :-D
Det lilla jag har hunnit att köra med gasen så känndes som att den där stackars rb:n skulle kunna tappa lusten och inte vilja vara med längre :P
från tomgångsvarv til 40000rpm på några milisekunder,
Novarossin ska man förhoppningsvis kunna hålla ner varven lite på då den är sjukt bottenstark iof maxvarv 38000rpm bör ligga vid en 30-32000 normalt,
men film kommer så fort den är klar :-P får nya keramiska lager till motorn nu i veckan och till helgen ska det provköra med nya motorn :)
så vi får se hur det går:-)

Postat: tis aug 05, 2008 1:58 pm
av JoBy
Funderade lite på varför du kör dubbla lustgaskit. Dubbla tuber förstår jag eftersom det ger möjlighet till mer gas alternativt fler gasningar.

Flödesbegränsningen sitter väl knappast i solenoiden, det är väl munstycken någonstans som begränsar gasflödet.

Jag tror det vore bättre att T-a ihop tuberna och använda en solenoid istället. Då skulle det dessutom gå mindre ström och bli mindre vikt utan att jag ser några nakdelar.

Postat: tis aug 05, 2008 9:56 pm
av peppli
JoBy skrev:Funderade lite på varför du kör dubbla lustgaskit. Dubbla tuber förstår jag eftersom det ger möjlighet till mer gas alternativt fler gasningar.

Flödesbegränsningen sitter väl knappast i solenoiden, det är väl munstycken någonstans som begränsar gasflödet.

Jag tror det vore bättre att T-a ihop tuberna och använda en solenoid istället. Då skulle det dessutom gå mindre ström och bli mindre vikt utan att jag ser några nakdelar.
hehe ja du det var en intressant fråga :) Nämen det blev såhär för det blev hyfssat enkelt att sätta dit plus att man va lite för ivrig att få ihop allting så snabbt som möjligt, och då för att få gasen att räcka till en längra stund, men uppdateringar kommer nog att göras alt eftersom tills man får ett optimalt fungerande system för har gett mig fan på att det ska gå :-D ,och tips och ideer är mer än välkommet kan jag ju säga :thumbright:
Men jag måste säga att det va en sjukt bra ide det där :P
Måste till hydroscand i morgon och kolla på ev lösningar på detta med dubbla tuber på en solenoid!
För det är ju som du säger att man skulle ju kunna spara på vikten rätt bra då gassystemen väger ca 300gram styck !
Sedan så har jag tagit bort munstyckena som följde med systemen helt och för flödet använder jag mig idag bara av 2st justerbara kulventiler och sedan 2st luftslangar som är dragna in i insuget,

Har även funderingar på att borra upp och sätta en nippel direkt i blocket och mata den med gas på det viset typ som det ser ut på denna (länk)
http://www.hobbyprodukter.com/ws/index. ... op&Itemid=

Det borde ju kunna funka?

/Peppli

Postat: tor aug 14, 2008 11:55 pm
av peppli
Liten update :) som det ser ut just nu och om vädret tillåter som kommer en film på aset att komma upp efter helgen! I samband med mittsvenska i örebro.
Har satt ihop en liten testmotor(Novarossi 28 4.6cc R528x..) som mer än gärna kan sprängas ,så det ska laddas på rikligt med gas, samt har jag fått 2st acc ihoplödda av en vänlig själ på örebro rc klubb(tack till andreas) som ska klara att öppna solenoiderna tills jag inte orkar köra längre eller spränger bilen i luften :)
har även uppdaterat till 46t mittdiff från en buggy model låst (epoxy) samt ett 21t drev på klockan, istället för orginal plastdreven som sitter där
Utan gas lär den inte bli speciellt orkestark på lågavarv men gasen kommer förhoppningsvis göra sitt och att den skottar iväg utav bara fan!
Vi ska göra ett acc test mot en borstlös buggy modell jättevärsting och se hur man står sig, han är bra orolig att han ska få däng iaf tror jag :P


kommer upp ett gäng bilder i morgon också orkade inte lägga upp dem nu , har mekat ihop bilen så den är körklar nu hela dagen idag så man e helt slut i skallen.


För övigt en fråga till er som kanske har en gammal 21(3.5cc) eller en 28 4.6cc) motor liggandes som kan vara slut i fordet eller så som vill skänka eeller sponsra till detta projekt med så vore det ju grymmt tacksamt, Märken spelar ingen alls roll ,kommer nog att behöva ett par rovor innan man har ett pålitligt fungerande gassystem

Pm:a gärna om ni har något intressant! Mvh/Peppli

Postat: tor sep 04, 2008 8:37 am
av readytorace
hej skall kolla lite om jag hittar reda på mina 2gamla hpi 28or i gömmorna.en kanske dum fråga men varför monterar du ej en sån där grön hastighetsmätare på den är en gul cobra på dom minns ej namnet.finns på ebay för typ 30dollar hastighetsmätarn.vad tror du om en surefire 32med gas ganska sjukt med botten drag i en sån.lrp 28 kan ju vara nånn det med eller en picco p7r med gas

Postat: ons okt 08, 2008 3:50 pm
av peppli
Dagsfärska bilder hur bilen ser ut just nu :) har dock inte efter många försök lyckats tajma men min polare så vi kunna filma aset :( men förhoppningsvis kommer det en film snarast! efter batteritorsk i kameran ville inte datumet funka heller :doh:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: sön jan 31, 2010 6:41 pm
av nicke.t
film???

Postat: tis feb 02, 2010 10:10 pm
av peppli
Hej!
bilen blev alldeles för populär av folk överallt i landet och bilen såldes till en äldre herre i skåne innan jag han få filmat hur den gick då jag fick minst sagt bra betalt för bilen, 18000kr :-)
Men jag kan glädja med att jag håller på med ännu ett gas projekt som är ännu mera utvecklat än det förra och ännu värre motor sitter i denna
Mer info kommer ,
Nu har jag iaf satt knapp till gasen på 3:e kanalen som jag kan slå på när jag vill istället som det var förut att den gick på vipp brytare vid full gas, om man skulle känna att man håller på att bli ifrånåkt :-)
Är även en annan bil än infernon som ska kunna toppa en bra bit över 150kmh i jämförelse med 120mkh på infernon som inte gick att dreva upp mer
Kommer en projekttråd om detta när jag kommit lite längre fram i projektet
Mvh/peppli

Postat: ons mar 03, 2010 1:45 pm
av simpa_volvo
dum fråga tycker säkert ni men vad var det i pennan i början

Postat: mån jul 26, 2010 8:41 pm
av JonathanBerglund
simpa_volvo skrev:dum fråga tycker säkert ni men vad var det i pennan i början
Tror att den är tom, men avstämd för motor och ger extra mycket luft vid gas pådrag på nått vänster.. tror det är sådana som finns till moperder och sånt :P

Postat: sön aug 15, 2010 10:57 pm
av LarsAllan
peppli skrev:hittade detta nu när jag redan har beställt :doh:

http://www.nitrousexpress.com/Pages/rc_n2o.htm

det där måste tyvärr också inhandlas :twisted:


där finns även film där dom visar skillnaden på effekt :D
Ser precis ut som lustgaspatroner till gräddsifoner som jag brukade roa mig med att inhalera förr i tiden.