Sida 1 av 2

El eller metanol bil

Postat: lör nov 14, 2009 10:24 pm
av Jillo
Har haft en metanol bil,men sålt den för några år sen,nu är jag sugen igen på en bil,Dock var det alltid ett jäkla pillande med metanol bilen,så jag funderar på en riktigt vass el bil,går dom ens att att jämföra med en metanol bil?egentligen ska det ju ryka och lukta (gott)om en rc bil,men vet inte riktigt.Finns det några vassa el bilar på beg marknaden?eller är dom slöa helt enkelt? :)

Postat: sön nov 15, 2009 12:27 am
av MrChilly
ett annat tips är att inte köra vare sig el eller metanol. Prova på de lite större bilarna, skala 1/5, där används tvåtakts bensinmotorer, och det är rejält byggda grejor. Hade en FG för ett tag sedan som jag ångrar bittert att jag sålde. Väldigt roliga bilar, finns hur mycket grejor som helst att handla på ebay, både bilar och tillbehör.

Postat: sön nov 15, 2009 12:32 am
av The
el är mer körning per investerad timme iallafall. :)

Finns ju riktigt feta "metanol-killers" (elbilar dvs) nuförtiden med borstlösa motorer och li-po accar :)

Postat: sön nov 15, 2009 1:04 pm
av MrChilly
Nja,de vette sjutton. Min FG körde jag i ungefär 1 timma och 5 minuter på en tank, dock på improviserad bana på en fotbollsplan av grus.

Postat: sön nov 15, 2009 9:35 pm
av Rovers
Jag säljer min losi 1/8 buggy med borstlöst kit..
Inga problem alls att köra ifrån metanolbilar med den...
Finns otroligt mkt att läsa på www.rsb.se

Postat: sön nov 15, 2009 9:41 pm
av The
MrChilly skrev:Nja,de vette sjutton. Min FG körde jag i ungefär 1 timma och 5 minuter på en tank, dock på improviserad bana på en fotbollsplan av grus.
Dock är det väldigt mycket mer skruvande i en metanolbil..

Postat: sön nov 15, 2009 10:30 pm
av Jillo
hur länge kan man köra med full laddat batteri?samt hur länge håller batterierna innan man behöver köpa nya?Dessa skala 1/5 bilar är ju häftiga,men oftast ganska dyra i inköp verkar det som,men dyker det upp nån till rätt pris så.
Jag tycker det verkar vara mycket plast etc på dom nyare elbilarna?plast drev etc,det kan ju aldrig hålla?

Nah blir nog metanol ändå,har en hitec spak radio och mottagare med 2st servon liggandes i garaget,kanske kan hitta en bil utan radio eller en 1/5 bil som man kan köpa till bra pris

Postat: sön nov 15, 2009 11:02 pm
av The
nylondrev håller ju bättre än alu/brons :roll:

Jag har fortfarande kvar några accar från när jag tävlade i 1:10 Buggy (från mitten av -90 talet) och de funkar helt ok fortfarande..

Postat: mån nov 16, 2009 6:27 am
av readytorace
akta dig för äldre radio på fg bilar tändstiften kan ge ruskiga störningar på en fg bil och skaffar du en fg så skaffa i allafall en failsafe hadde en fg bubbla förut med 31cc motor och trimpipa ej roligt när dom skenar 90cm bil som väger 7kg typ i 90km kan lätt köra av ett smalben på ett barn.skaffa en hpi savage den mest driftsäkra metanolbilen och rätt rolig att hoppa och leka med.mvh morgan

Postat: mån nov 16, 2009 12:43 pm
av Jillo
asså håller dom såpass hög kvalite nylon dreven? det trodde jag inte
kan tänka mig att det är farligt med skenande bil,det är ganska stor massa som kommer farande :)
jag får kika lite på hpi savage

Postat: lör nov 21, 2009 12:24 pm
av MrChilly
The skrev:
MrChilly skrev:Nja,de vette sjutton. Min FG körde jag i ungefär 1 timma och 5 minuter på en tank, dock på improviserad bana på en fotbollsplan av grus.
Dock är det väldigt mycket mer skruvande i en metanolbil..
FG är inte metanolbilar, de går på tvåtaktsbensin. Dessutom är de i skala 1/5, väldigt stadiga prylar som i princip aldrig behöver skruvas med om man inte klotar som fan.

readytorace skrev:akta dig för äldre radio på fg bilar tändstiften kan ge ruskiga störningar på en fg bil och skaffar du en fg så skaffa i allafall en failsafe hadde en fg bubbla förut med 31cc motor och trimpipa ej roligt när dom skenar 90cm bil som väger 7kg typ i 90km kan lätt köra av ett smalben på ett barn.skaffa en hpi savage den mest driftsäkra metanolbilen och rätt rolig att hoppa och leka med.mvh morgan
Det där är bara okunskap om tändstift och dålig jord. En FG ska SJÄLVKLART köras med ett avstört tändstift och elen ska vara väl jordad, annars får du problem. Dessutom anser jag det vara vansinne att ens tänka tanken att köra en radiostyrd maskin av något slag utan failsafe, så ja, det ska finnas i budgeten.

Postat: lör nov 21, 2009 4:22 pm
av The
Läste visst lite slarvigt, tänkte inte så mycket på det hela utan tänkte mest på vad som var frågeställningen i topic dvs el/metanol.


1/5 FG bilarna är ju inte direkt billiga, går inte enbart bilen loss på 10´000:-?

Postat: lör nov 21, 2009 4:30 pm
av MrChilly
Nä, leta på en begagnad på blocket eller ebay tyskland. Fick loss min för under 3000 spänn körklar. Svårslaget...

Postat: lör nov 21, 2009 6:30 pm
av readytorace
fg är nog bra bil om man ej har så stora krav men man kan ej basha nått vidare med dom hadde en marder var då ingen hoppbil sen en sak bara bakhjulsdrift suger hårt om man vill ha lite kurvfart en till sak bara bromsar bak inte så skoj som att rycka kryckan jämt.men men kan lägga till fler dumma saker på den bilen om ni vill har haft ca 40 rc bilar så vet i allafall lite grann

Postat: sön nov 22, 2009 4:14 am
av MrChilly
Som med alla andra RC bilar så finns även FG i olika nivåer. Men om du haft en Marder som du inte kunde hoppa med så gissar jag att det satt mer i hur setupen var gjord på bilen. Frambromsar finns ju faktiskt att skaffa till varenda kärra i deras sortiment, vajerskivbromsar till varje hjul. Vajerbromsarna kostade mig under 200 spänn. Sen kan man utrusta de här kärrorna i all evighet,det finns till och med hyudralbromsar till FG...