Elfordon med turnigy motor

Har du en radiostyrd bil, flygplan, båt, tåg, helikopter?
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Elfordon med turnigy motor

Inlägg av Peter L »

Tänkte kolla om någon på denna del av forumet har bra koll på elfordons byggen?
Vi är ett gäng som ska bygga ett fyrhjuligt fordon i stil med Segway Centaur på universitetet.
Men i stället för att använda navmotorer så ska vi köra på 1 eller 2 Turnigy 7000w borstlösa motorer.
Men det vi funderar på är vad man ska använda för ESC till dessa motorer.
Tydligen så brinner Turnigys 200a ESC upp om man använder dem i sådana här byggen.
Därför tänkte jag kolla om det någon som har erfarenhet av något liknande bygge.

Våran budget på bygget är ca 7-8000kr varav motorerna går på 100$ styck. Så controllern får gärna vara så billig som möjligt.

Här har ni en länk till motorn.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 0_55_.html
Peter Lindberg
0768032059
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Re: Elfordon med turnigy motor

Inlägg av Jillo »

hej,jag har en 48v dock bara 750w esc till en mindre truck,den är ca 40cm lång10cm hög och 15cm bred,och relativt tung,om du ska ha en som tål till ca 10ggr mer så lär den bli ganska stor tycker man,men det lättaste,men kanske inte helt billigt,är väl kanske att få tag en en skrotad el truck och ta allt därifrån och sedan mata 2st st sådana as till motorer ni tänkt ha :o kul projekt dock, såg det var bortslösa motorer du skulle ha,då kanske det inte funkar alls med det jag snackade om
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Re: Elfordon med turnigy motor

Inlägg av SRyLul »

Hur hög spänning ska du köra på? Ska du ha en motor för varje hjul? Två såna motorer, totalt upp till 14kW, borde kunna få en vanlig bil på 1000kg att behålla farten i nästan 100km/h...
Jag kan gissa att en del av svårigheten med flygrc-grejer ligger i att de flesta har en inbyggd paustid mellan fram och back. Då måste balans-regleringen ge större utslag när den går igång, vilket totalt innebär mer värme i esc? Extra kylning är nog det som glöms bort. Kanske är båt-esc, med vattenkylning, bäst.
Turhigy har ju annars ett 300A esc åxå, för 319 dollar/st..
Har du nån länk till ert bygge?
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Skriv svar