First flight Zyma X1

Har du en radiostyrd bil, flygplan, båt, tåg, helikopter?
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

First flight Zyma X1

Inlägg av ROD02b »

Första vändan med dåligt laddat batteri. Vadå manual. Fick bara kollat hur man startar up :-). Ladda och på´t igen. Funkar skapligt, trots nybörjare. Några hårda landningar blev det, även upp och ner. Flög lite ute i lätt vind, då funkar inte low läget så bra. Full fart mot vinden, och den rör sig knappt. Lite jobbigt med alla riktningar och sammtidigt balansera höjd med gasen. Riktigt kul för små pengar. Inropad "ny" på tradera. För att det här inte skall bli för mycket reklam, så får jag tillägga att det finns andra märke/modeller. 70+min för laddning, jag vill ha flera batterier :-). Som jag ser det, så sparar man mycket slantar på att lära sig med en så billig modell.
Bild
knapparna vid sidan om displayen är fejk, men dispalyen visar lite info.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: First flight Zyma X1

Inlägg av ROD02b »

Monterade en nyckelringskamera(808 #3 tror jag) med gummiband. Så nu har jag flygfilmat. Alt under 550Kr.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: First flight Zyma X1

Inlägg av ROD02b »

Nån som säljer motorbatteri i Sverige? Är inte redo för dyr laddare ännu.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: First flight Zyma X1

Inlägg av Tommy Luhr »

rcflight.se
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: First flight Zyma X1

Inlägg av ROD02b »

Nu börjar jag känna igen RC. Det går sönder. Minst en motor pajj :-(. Har fått hem via http://www.banggood.com/buy/syma-x1.html . Så snart flyger den igen. Även 3 st motorbatterier hemma.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: First flight Zyma X1

Inlägg av ROD02b »

Motorbytet gick, men inte bra. Man skal trycka ihop 2 plastpiggar och dra. Skulle varit bättre med en skruv. Kablarna krävde rena sömmerskan. Nu vill jag ha flygväder(lite vind och inget regn eller fuktigt gräs).
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: First flight Zyma X1

Inlägg av ROD02b »

Det sitter 2 sorter motorer på farkosten. Olika färg på kablarna- Men det är bara 2 kablar. Så jag provade att polvända på skrotmotorn. Testade med 5 volt. Med lite hjälp snurrade den i bägge kopplingarna. Jag tror det var både höger och vänster gång. Har en ny i reserv. Är det fel färger, så provar jag nog ändå. Det känns som en vanlig likströmsmotor. Eller är det nån skillnad?
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: First flight Zyma X1

Inlägg av ROD02b »

Med 3 motorbatterier, blir det ok flygtid. Jag börjar söka utmaningar. Som att inte hela tiden ha fram ifrån mig. Utan att flyga runt, med kontrollerna vända. Typ som med flygplan. Lätt att tappa orientering :-). Än värre när vinden kräver kompensering. Fram back, upp ner och sidoförflyttningar är lättast för mig :-) , med fram ifrån mig. Bara att ha fram mot mig gör det hela svårare.
Dök i backen rejält, böjde en propeller 15 grader. Halvvägs från centrum. Böjde tillbaka den på plats och flög vidare :-) . Provade "gräsklippning" på en ensam liten blomma (gusplan). Funkade sådär, slutade med hård landning upp och ner.
Det känns som den lutar mer när men Ger fullt framåt, jämfört med bakåt. Det skulle jag vilja programmera om. Jag vill ha samma åt alla håll. Går det? Den har 2 läge för hur mycket den max tiltar. Där vill jag öka alt på "innomhusläget". Så det blir lagom för lugn och säker utomhus flygning.
Att man kan ha så kul för så lite slantar....
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: First flight Zyma X1

Inlägg av ROD02b »

Kom på att docka mot en bättre sändare, ger justeringsmöjligheter. Men det tål nog inte budgeten ännu :-( .

En ide till. En platta med fyrkantigt hål, som begränsar spakens max utslag mekaniskt :-) .
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: First flight Zyma X1

Inlägg av ROD02b »

Bar4a ett av 4 motorbatterier funkar :-( . Banggood börjar bli dyra med batteri :-( . Så jag kollade Ebay. 500 mAh i stället för 350. Funkar fint till ett mycket lägre pris. Den känns lite segare med den högre vikten. Men det funkar. Hittar jag 350 mAh, så beställer jag några. Samt några 500 mAh. Jag köpte även några JST kontakter, för det var fel kontakt.
Bild
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: First flight Syma X1

Inlägg av ROD02b »

Den börjar redan bli gammal. Reservdelar från lågpris ställena börjar bli få. Jag var sugen på ett extra "moderkort", för att styra annat. Tex datorn. Hittar inget till rätt slantar. Så jag får vänta tills den skrotar ihop mekaniskt :-) . Sneglar på Syma X5SW med wifi video till telefon m.m. Borde funka som övervakningskamera med ström från väggen.
Skriv svar