Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 19, 2017 2:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor sep 07, 2017 10:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 139
Skulle behöva hjälp med val av turbo till mitt båtmotor projekt, finns det någon som kan räkna på storlek på turbon så skulle jag vara jätte tacksam. Eller komma med förslag på lämplig turbo.
Då detta är ett låg budget projekt skulle jag gärna hitta en beggad turbo från en relativt vanlig bil.

Lite info om vad jag skulle vilja uppnå.
Kommer att ha den i en 20ft DC som väger ca 1,3 ton, siktar på ca 130hk vid ca 4400varv/min som ger en toppfart på ca 30knop med en 20” propeller.
Marschfart kommer uppskattningsvis att ligga på ca 3000-3600varv och ge en fart på ca 20-25knop.
Planingströskeln finns mellan ca2000-3000 varv där skulle det vara önskvärt med att få bra kraft upp i planing även med full last.

Lite kort om motor:
MB 240D båtmotor 4-cyl OM616.918
Vattenkyld avgaslimpa med värmeväxlare
Hyfsat fet vatten/sjövattenkyld IC
Dubbla sjövattenkylda oljekylare
Dieselmeken pump för ca 130hk samt renoverade spridare
Original effekt 72hk vid 4400/rpm
137Nm vid 2400/rpm
Komp: 21:1

Tror att en WG turbo är att föredra då det är svårare att lösa styrningen av VNT?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 07, 2017 10:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 562
Ort: Lindome
Turbo från en Volvo (VW) 2.5 tdi 140hk borde väl funka.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 07, 2017 11:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 139
Tack för tipset :)
Kollade på den och det verkar sitta ett K14 agg på dom.
WG klockan ser lite annorlunda ut verkar vara magnetstyrd? Men det kanske inte har någon betydelse?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 11, 2017 10:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 139
Har letat runt lite och hittat två intressanta turbos som har gått ca 10.000mil
Ett KKK K14-2 från en 140hk VOLVO 850 TDI -95 samt ett Garrett GT1549S från en 115hk SAAB 9-3 2.2 TID -99
K14-2 turbo kommer att räcka till storleks mässigt men tänkte att Gt15 turbon är lite modernare och har en bättre spool up?
Men frågan är om GT1549 blir för litet och man ska sejfa med en K14 turbo?
Blir det onödigt mycket mottryck med GT15 turbon?
Det sitter ju ett vatten mantlat grenrör som kyler ner avgaserna innan turbon vet inte om det påverkar valet av storlek på turbon?
Fördel med en mindre turbo om det är mindre energi i kallare avgaser?
Det blev en hel del funderingar :roll:



Kompressor map på GT1548 fattade det som att det är storleksmässigt som GT1549
Bearing: Journal
Cooling: Oil & Water
Compressor
Inducer: 37.2 mm
Exducer: 48.0 mm
Trim: 60
A/R 0.48

Turbine
Wheel: 41.2 mm
Trim: 72
A/R: 0.35
Wastegated
Bild

Kompressor map på K14
Bild

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 6:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 139
Har lyckats tyda compressor mapen och kommit fram till att GT1549 är förliten iaf.
Kommer choka över 4000rpm.
Compressor mapen till K14 turbon har jag inte lyckats förstå mig på än....

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 7:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1302
Det där om kallare avgaser p.g.a. vattenmantlat läste jag om nyligen nånstans (minns ej var) och resultatet var att avgaserna inte tappar nämnvärt med energi / volym.

Angående val av turbo så är jag tyvärr ingen guru men jag hade en Pajero en gång. 2,5 liter TDIC, 100 hk. Efter att jag mixtrat lite med soppa och ladd så slirade kopplingen på 4an och 5an trots att den var fräsch och i ordning. Bra spool tyckte jag med. Och turbon höll tills jag sålde bilen i alla fall. En dag kopplade jag in en laddtrycksmätare. 1,7 visade den ;) TD04 var det i den.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 15, 2017 9:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1566
Ort: Skånska Landsbygden
Sitter TD04-10T med 4ans avgashus på Mitsu-dieslarna. Små moderna aggregat.

K14 är ett wg-aggregat med en utanpåliggande wastegate, därav det annorlunda utseendet.
Jag har moddat ett sådant och satt på K24 impeller, backplate och kompressorhus ifrån en Audi S2 med bra resultat. Då har man luft så det räcker till de flesta dieslar.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 13, 2017 4:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 139
mauser240 skrev:
Det där om kallare avgaser p.g.a. vattenmantlat läste jag om nyligen nånstans (minns ej var) och resultatet var att avgaserna inte tappar nämnvärt med energi / volym.
.


Det där lät intressant :)
Kommer du på vart du läste det så skicka gärna en länk.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 13, 2017 4:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 139
Tack för tipsen ang turbo.

Hittade ingen TD04 med låga mil till bra pris, hittade några K14 med 10`mil inte allt för dyrt.

Den enda WG turbon som jag hittade med låga mil och till bra peng var en IHI RHF5 turbo
Bild
Bild

Fick ett bra förslag av TurboTech:

"Vi kan tillverka en turbo som vi dimensionerar för dina behov. Det blir en Garrett-turbo ur GT-serien med kapacitet för ditt effektmål och med fokus på en bra funktion i de varvtalsområden du efterfrågar.
Vi kan göra den med en variabel turbindel (VNT) med tryckreglering som inte kräver någon elektronik. Priset landar då på 6900 kr inklusive moms. Turbon levereras då med flänsar passande turbon för svetsning av grenrör och avgasrör samt oljeanslutningar."

Tyckte det lät intressant, kommer nog köra på det.
Tror att det är viktigt med bra ladd från låga varv för dels kraft men också för att det inte ska rycka svart innan turbon börjar ladda.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010