Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis sep 25, 2018 8:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 06, 2017 2:37 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Inlägg: 91
Ort: Umeå
Tjenare

Vill börja med o säga att jag har sökt igenom forumet efter bästa förmåga men inte hittat något. Det jag klurar på är alltså detta med att tex rycka ut en om60X o trycka ner i valfri bil, dessa har ju original en elektriskt styrd pump...men... jag vet att det var nån nisse som hade utvecklat en styrbox som "bara" skulle vara o ansluta så skulle man kunna åka med elpumpen.

Denna box var även programmeringsbar dvs man skulle alltså kunna stressa på den lite så man kunde skrämma ur originaluppsättningen lite mer än original (förutsatt att man hakade på en större stressfläkt.

Men, ja hittar inte vart ja läst om denna, nån som känner igen sig?
Vet att ja läst en tråd där de var länkat till nån extern sajt där nån britt eller liknande pillade på med detta.

_________________
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 6:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4684
Ort: Boden
Varför inte bara sätta en mekanisk pump?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 08, 2017 12:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
The skrev:
Varför inte bara sätta en mekanisk pump?


Av samma orsak som man inte sätter förgasare på en bensinmotor.

Jag har själv klurat på detta senaste tiden, efter att jag blev bränslesnål, skrotade 940n och köpte en Seat TDI från -99. Efter 1000 km blandad körning och åtminstone en timme på tomgång fick jag i 48,5 liter i tanken. Det tror jag inte man grejar utan elektronik.

Är man enbart ute efter effekt är det ju sedan en annan sak, men mekaniska pumpar växer inte heller på träd.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 7:47 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Är det något sånt här du letar efter?
https://www.arduino.cc/en/Main/arduinoBoardMega

http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/

Eller hade du tänkt dig något mer plug and play?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 9:37 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Inlägg: 91
Ort: Umeå
Ja något liknande som dmn-edc projekt fast ja vet att ja sett något där de va en snubbe som faktiskt byggde för merca om60X, svart box va de enda ja mindes, va oxå nå hemmaprojekt :P

_________________
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 1:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Något sånt här?
https://controls.is/dsl1.html


Bild

Det är iaf en svart box för att styra OM60x ;-)

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 20, 2017 7:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1151
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag har styrt vp37 med arduino. Det är inte svårt, kan inte mycket om radpumparna men skulle tro dom fungerar på liknande sätt, dvs att man styr bränsle å tändning med pwm.
Så bare minimum man behöver för å köra är rpm tps å 2 pwm utgångar. Dvs ganska enkelt. Det svåra är att gör en bra funktion för tomgången. Ska man få det riktigt bra så får man lägga till spänningskompensering, bränsletemp, laddtryck, vattentemp, lufttemp kompensering. Men jag körde utan sådant lyx och hade en liten pott som kompensering för allt ovan

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 21, 2017 8:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
dundersmurfen skrev:
Jag har styrt vp37 med arduino. Det är inte svårt, kan inte mycket om radpumparna men skulle tro dom fungerar på liknande sätt, dvs att man styr bränsle å tändning med pwm.
Så bare minimum man behöver för å köra är rpm tps å 2 pwm utgångar. Dvs ganska enkelt. Det svåra är att gör en bra funktion för tomgången. Ska man få det riktigt bra så får man lägga till spänningskompensering, bränsletemp, laddtryck, vattentemp, lufttemp kompensering. Men jag körde utan sådant lyx och hade en liten pott som kompensering för allt ovan


Sugen på att skriva en liten artikel om hur du gjort, pinout på pumpen, vad som gör vad o.s.v.?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 21, 2017 10:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1151
Ort: BjörnL Uddevalla
Kommer inte ihåg pinout på vp37. Men det borde vara rätt enkelt att mäta sig fram. Eller bara lossa locket å se.

Radpumpen har jag ingen aning om. Jag bara gissar att dom styrs på samma vis

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 7:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
dundersmurfen skrev:
Kommer inte ihåg pinout på vp37. Men det borde vara rätt enkelt att mäta sig fram. Eller bara lossa locket å se.

Radpumpen har jag ingen aning om. Jag bara gissar att dom styrs på samma vis


Jag tänkte närmast på VP37an, vart lite threadjack, förlåt för det.

Nu råkar jag tyvärr vara oskuld vad gäller dieselpumpar men elektronik gillar jag (ibland).

Vill du berätta lite hur styrdonen fungerar och hur originalsystemet gör?

T.ex. vevaxelläget, mäts det via pumpen eller via svänghjulet? Bestämmer boxen insprutsläget eller kan den bara justera lite åt vardera håll? O.s v...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 11, 2018 4:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1577
Ort: Skånska Landsbygden
Sitter 60-2 på vevaxeln med givare genom blocket på de flesta VW med VP37.

Bränsle:
På pumpen finns en prop.ventil med intern feedback i form av en väglägesgivare på sliden, så boxen ger propen ett läge att ställa sig i, sk BÖR-värde (beroende på IQ, Injection Quantity i mappen) och propen ställer sig i det läge den tror är rätt. Väggivaren ger boxen info om ÄR-värde på sliden och via Är/Bör så kompenserar boxen slidens läge. Det är här ett sk Evry-mode kommer emellan och ändrar Är-värdessignalen med en extern potentiometer.

Timing:
På pumpens undersida sitter ett ställdon som med en arm vrider fördelaren inuti pumpen, väldigt likt vacuumförställningen på en tändfördelare på en förgasarbil.
På en av spridarna sitter en pickup som läser när spridaren öppnas mekaniskt av bränslet.
Genom att läsa pickupen och jämföra med vevaxelläget så vet boxen timingen för insprutningen och kan styra ställdonet upp eller ner i timing.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 11, 2018 5:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
Tack, nu har man nåt att grunna på igen ;)

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 12, 2018 11:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1151
Ort: BjörnL Uddevalla
Smuggler skrev:
Något sånt här?
https://controls.is/dsl1.html


Bild

Det är iaf en svart box för att styra OM60x ;-)



Nån som hittat en sådan här för commonrail?

Tror nämligen inte jag kommer varken orka eller hinna bygga en under min livstid..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 13, 2018 12:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
dundersmurfen skrev:
Nån som hittat en sådan här för commonrail?

Tror nämligen inte jag kommer varken orka eller hinna bygga en under min livstid..


Eftermarknadssprut? Finns det gott om.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 14, 2018 12:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Eftermarknadssprut till diesel brukar kosta en del, men pengar är kanske ingen trång sektor ;-)
Är inte uppdaterad, finns det för alternativ under 2000€ ?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010