Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 11, 2019 9:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Turbo till d5252t
InläggPostat: mån aug 26, 2019 7:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm
Inlägg: 426
Tjena. Köpte nyss en 740 D5252T och har nu kommit fram till att original turbon är påtok för liten för min smak.
Verkar inte finnas just nå info om någon som monterat last agg på dessa motorer.
Har tittat på t3/t4 och även en kina hx35.
Dessa skiljer sig knappt i pris men hur blir spoolen med en hx35 med dessa mått?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/hx35.html
Kommer använda org grenrör.

Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo till d5252t
InläggPostat: mån aug 26, 2019 5:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4844
Ort: Boden
Hur styr du bränslet?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo till d5252t
InläggPostat: mån aug 26, 2019 8:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm
Inlägg: 426
Every mod


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo till d5252t
InläggPostat: ons aug 28, 2019 9:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm
Inlägg: 426
En kompis har en äkta hx35 dock med #16 hus, blir den segspoolad tro?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo till d5252t
InläggPostat: lör nov 02, 2019 4:32 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm
Inlägg: 75
Ja avgashuset är för stort!! Men du kan ju köpa
Turbon och byta till 12ans avgashus.
Bättre vore nog en Holset Hx30 med avgashus 10 med tanke på att du inte har uppgraderat pumpen något.

Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo till d5252t
InläggPostat: lör nov 02, 2019 8:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 170
När det gäller turbo så gäller tyvärr inte det gamla mottot "större är bättre"....
Vad siktar du på för effekt? Egenskaper? Bra spool, Max effekt körbarheten?
Den turbon du länkar till blir nog lagom till ca 300 - 350 diesel hk och det kräver nog mer en Every mod för att nå dit.
Skulle kolla på en TD04-15t istället lagom för 175 diesel hk, skulle gissa att det är där du hamnar med Evert mod ungefär.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo till d5252t
InläggPostat: ons nov 06, 2019 8:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm
Inlägg: 426
Skrotade mina funderingar på ett holset agg och köpte mig ett T3/T4 kina istället.
I hopp om att få skapligt tidig spool så portade jag org grenrör så mycket som jag vågade.. Men tyckte själv att det inte vart nå vidare.
Hade ca 0.1bar vid 2500rpm
Monterade tillbaka original igen och får helt enkelt bygga ett simpelt extraktor i vinter.
Tanken är bara att få en lite roligare bruksbil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo till d5252t
InläggPostat: ons nov 06, 2019 9:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1634
Ort: Skånska Landsbygden
Ska man få snabbare spool så är det ju VNT/VTG som gäller.
Man kan även uppgradera original KKK K14 turbon med kompressordelen ifrån K24 som satt i t.ex Audi S2 eller K26 ifrån nån Porsche. Då svarar den ungefär som original men klarar av att flöda för lite mer luft, t.ex om man portat toppen, har större ventiler och fräckare kamaxel. De topparna svarar riktigt bra på portning för övrigt.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo till d5252t
InläggPostat: lör nov 16, 2019 7:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 441
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Låter som en vettig turbouppgradering, dieslar är väldigt okänsliga för dåliga/små turbiner och detta beror på dels kamaxeltider och dels de relativt låga varvtalen. Ett tips är att kolla/bedöma plenumets fördelningsmöjligheter av luften, skall vara så likvärdigt som möjligt mellan cylindrarna.
Jag vet inte hur det är på Volvon men BMW med gamla 2.5 liters motorn ökar 20 Km/h i toppfart med en tillsnyggning av plenum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo till d5252t
InläggPostat: ons nov 20, 2019 8:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm
Inlägg: 426
Tackar för svar!
Ska ta ner insuget och kika om det går att fila till lite.
Någon som vet hur man ska kunna få lite mer laddtryck?
Utan Everymoden på så får jag ca 0.9bar
och med ca 1.4bar
Tycker det är lite för snålt:P
Läst att många åker med runt 2kg ladd med org turbon
Har gjort allt som jag hittat på google för att få upp laddet lite.
Pluggat egr, pluggat wg. Något mer man kan göra?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010