trim av diesel

En plats för olje-brännare!
Allu D.
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån feb 19, 2007 9:27 am
Ort: FINLAND/Österbotten

Inlägg av Allu D. »

Big_J skrev:Det var ju inte alltför blodigt dyrt ändå! För motorn i övrigt ska väl kunna vara helt orörd? Eller rättare sagt så behöver man inte öppna den, utan standardprylarna håller för sånhär misshandel 8) Grenrör och insug lär ju behöva kustomiseras lite :hihi: Vad kör dom med för spridare tro? Har fått för mig att orginalspridare på dieslar ibland kan vara rätt överdimensionerade??


DEthär allt beror på HUR MYCKET effekt man tänker plocka ut.
Ur 6cyl 12v motorn kommer det lätt 400, men efter det så blir det jobbgare och börjar kosta, vet med erfarenhet... :wink:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

opppskrift på 400hk oppsettet, bruker en å dele her på forumet :thumbright: :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Allu D.
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån feb 19, 2007 9:27 am
Ort: FINLAND/Österbotten

Inlägg av Allu D. »

Till 420-430Hk behöver man inte ännu öpna motorn, räcker med nytt grenrör, stor IC, turbo i klass HX40, GT40etc., Bra pump (Mynä).
Men önskar man 500 ur 12v motorn då blir det jobbigare.. :thumbright:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

trim forslag på toyota diesel??
2,2litern å 2,4litern??
hva må til....... stoor turbo+ ic+mer diesel, er det allt???
kansje noen snille finske venner kan læse svensk +norsk= svorsk?? :thumbright: :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Big_J
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: ons sep 03, 2008 5:31 pm
Ort: Bullmark

Inlägg av Big_J »

Men ja tycker att de e alldeles nog fantastiskt att det går å få 400hk ur dom där motorerna, med tanke på hur slöa dom e orginal :P
Hur pass avancerat grenrör behövs då?

Hur mycke effekt kan man få ur en gammal 5-cyl 300d (w123) då?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

300 hk burde være oppnåeli på 3,0 5syl
ting å se på ; ventilfjærene husker ja var svært så slappe
ventilene bruker "gå på". les bruker bli lite ventilklaring.
læs første inlegg her som 2,4d, da dæm er nært beslekted
turbo: gt 2860 eller 30... A/R på avgass ca 0,60....
væksellåda; getrag
clutch: sinter..
www.clutchnet.com :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Allu D.
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån feb 19, 2007 9:27 am
Ort: FINLAND/Österbotten

Inlägg av Allu D. »

caterpillar skrev:trim forslag på toyota diesel??
2,2litern å 2,4litern??
Här finns två bra länkar, tyvärr är dom på finska :(

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=2008

Fråga bara om det är ngt ni undrar på kan översätta om ngt verkar intresant
"Man kan nog leva utan 500 hästar, men nog är det lite som att lida."
countach
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons apr 08, 2009 8:36 pm

Inlägg av countach »

Dennis Öhman skrev:
Big_J skrev:Det var ju inte alltför blodigt dyrt ändå! För motorn i övrigt ska väl kunna vara helt orörd? Eller rättare sagt så behöver man inte öppna den, utan standardprylarna håller för sånhär misshandel 8) Grenrör och insug lär ju behöva kustomiseras lite :hihi: Vad kör dom med för spridare tro? Har fått för mig att orginalspridare på dieslar ibland kan vara rätt överdimensionerade??
Inte för att jag vet om dom nu är så mycke överdimensionerade. Men pumpelementen som sitter i 250ns diesel e bara 5,2mm standard.. Anser inte som spruta alltför bra.. Kompisen e inne på 7,5mm som han har hittat nu.. Vore ballare med typ 8mm..

Höll på fundera.
I en diesel med turbo, Ju mer man sprutar in. Ju mer laddar turbon. Ju mer pulver får man.. Visst är de så typ?

vart har din polare hittat 7,5mm pump element? är inte så haj på att söka på internet :) och vad kosar dom?
Skriv svar