Trimboxars innehåll?
Trimboxars innehåll?
För en tid sedan såg jag bilder på en öppnad dieseltrimbox (märket bortglömt) och det var verkligen inte mycket i den. Något enstaka motstånd bara tror jag, och enligt det som skrevs var det enda det gjorde att höja utsignalen från luftmassemätaren så datorn blev lurad att spruta in mer soppa...
Är det så boxarna brukar fungera? Och är det något man vågar sig på att experimentera med själv på en 10 år gammal dieselpassat, tänkte använda något lite mer avancerat i stil med en OP-förstärkare med justerbar förstärkning för att ändra signalnivån.
Är det så boxarna brukar fungera? Och är det något man vågar sig på att experimentera med själv på en 10 år gammal dieselpassat, tänkte använda något lite mer avancerat i stil med en OP-förstärkare med justerbar förstärkning för att ändra signalnivån.
Intressant det här.
EDIT: Hittade det här som förklarar hur man trixar Bosch DDE2 pumpen till att ge mer bränsle på BMW 2.5 tds.
Den sk. "Evry-modden" för vw tdi omgjord för Bosch DDE2.
http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php? ... ght=m51d25
OBS finska . Vore trevligt om någon kunde översätta den.
47k potensimeter(som man ställer extrabränslemängd på) och 15k motstånd mellan pigg 21 (röd/gul kabel) och pigg 14 (brun kabel).
http://download.golgofa.ru/valera/ETM/b ... index.html
EDIT: Hittade det här som förklarar hur man trixar Bosch DDE2 pumpen till att ge mer bränsle på BMW 2.5 tds.
Den sk. "Evry-modden" för vw tdi omgjord för Bosch DDE2.
http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php? ... ght=m51d25
OBS finska . Vore trevligt om någon kunde översätta den.
47k potensimeter(som man ställer extrabränslemängd på) och 15k motstånd mellan pigg 21 (röd/gul kabel) och pigg 14 (brun kabel).
http://download.golgofa.ru/valera/ETM/b ... index.html
Senast redigerad av dsimila den lör apr 04, 2009 6:33 pm, redigerad totalt 3 gång.
Inte brukar de väl lura styrdonet?
Jag har fått uppfattningen att de går förbi styrdonet direkt till pumpen.
Jag vet att på vw v6 tdi får man ju tjuva på en kabel direkt till mängdinställaren då det sitter styrdon i pumpen också.
Men gör de inget mer än ger mer bränsle?
Vet de som promt påstar att de drar mindre bränsle efter mont av trimbox.
Jag har fått uppfattningen att de går förbi styrdonet direkt till pumpen.
Jag vet att på vw v6 tdi får man ju tjuva på en kabel direkt till mängdinställaren då det sitter styrdon i pumpen också.
Men gör de inget mer än ger mer bränsle?
Vet de som promt påstar att de drar mindre bränsle efter mont av trimbox.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Dette er de superbillige ebay boksene til noen hundre kroner.i thought it was time to set the record straight on what they are, and the harm they can do to your engine. Firstly, they neither chip or tune your engine - only a proper ECU chip, mapped to suit your car with the correct fuelling/air ratios can tune it (superchip, seb etc) and these are usually 100+ pounds to buy and are a replacement EPROM for the board in your cars ecu. They're NOT a 10p resistor available from any branch of maplins or RS. So what does this resistor actually do? In a nutshell it cons your ecu by sending it false information about the temperature of the air going through the airflow meter or IAT sensor on your cars engine. It basically makes the ecu think the air is much colder than it actually is. The colder the air, the denser it becomes. Dense air (if my physics is right) means that you're getting more oxygen per cubic centimetre (CC) in the combustion chamber which makes the mixture of fuel and air burn hotter, making a bigger bang and creating more power. Its this information that is used by the ecu to adjust the amount of fuel needed for the conditions its sensing, and proper running of the engine
Hvordan en skikkelig boks fungerer vet jeg ikke.
Blom, då är det common rail dieslar du pratar om väl?
Det andra gällde ju med fördelarpump.
Det andra gällde ju med fördelarpump.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ingen som råkar veta hur man lurar en Vp44-pump att ge mer diesel? Har fått höra på dieselclubsweden-forumet att jag tydligen har en sån i min Opel. Har en egen tråd om detta, som inte har hunnit utvecklas ännu, så kom gärna med idéer i den:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33478
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33478