Trimboxars innehåll?

En plats för olje-brännare!
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Trimboxars innehåll?

Inlägg av G-son »

För en tid sedan såg jag bilder på en öppnad dieseltrimbox (märket bortglömt) och det var verkligen inte mycket i den. Något enstaka motstånd bara tror jag, och enligt det som skrevs var det enda det gjorde att höja utsignalen från luftmassemätaren så datorn blev lurad att spruta in mer soppa...

Är det så boxarna brukar fungera? Och är det något man vågar sig på att experimentera med själv på en 10 år gammal dieselpassat, tänkte använda något lite mer avancerat i stil med en OP-förstärkare med justerbar förstärkning för att ändra signalnivån.
peterrk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jun 26, 2006 2:48 pm
Ort: Tromsø

Inlägg av peterrk »

De billige til diesel er bare et motstand som lurer motorn til å gå i "vintermodus" = mer diesel.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Intressant det här.

EDIT: Hittade det här som förklarar hur man trixar Bosch DDE2 pumpen till att ge mer bränsle på BMW 2.5 tds.
Den sk. "Evry-modden" för vw tdi omgjord för Bosch DDE2.

http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php? ... ght=m51d25
OBS finska . Vore trevligt om någon kunde översätta den. :shock:

47k potensimeter(som man ställer extrabränslemängd på) och 15k motstånd mellan pigg 21 (röd/gul kabel) och pigg 14 (brun kabel).

http://download.golgofa.ru/valera/ETM/b ... index.html
Senast redigerad av dsimila den lör apr 04, 2009 6:33 pm, redigerad totalt 3 gång.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Inte brukar de väl lura styrdonet?
Jag har fått uppfattningen att de går förbi styrdonet direkt till pumpen.

Jag vet att på vw v6 tdi får man ju tjuva på en kabel direkt till mängdinställaren då det sitter styrdon i pumpen också.

Men gör de inget mer än ger mer bränsle?
Vet de som promt påstar att de drar mindre bränsle efter mont av trimbox.
peterrk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jun 26, 2006 2:48 pm
Ort: Tromsø

Inlägg av peterrk »

i thought it was time to set the record straight on what they are, and the harm they can do to your engine. Firstly, they neither chip or tune your engine - only a proper ECU chip, mapped to suit your car with the correct fuelling/air ratios can tune it (superchip, seb etc) and these are usually 100+ pounds to buy and are a replacement EPROM for the board in your cars ecu. They're NOT a 10p resistor available from any branch of maplins or RS. So what does this resistor actually do? In a nutshell it cons your ecu by sending it false information about the temperature of the air going through the airflow meter or IAT sensor on your cars engine. It basically makes the ecu think the air is much colder than it actually is. The colder the air, the denser it becomes. Dense air (if my physics is right) means that you're getting more oxygen per cubic centimetre (CC) in the combustion chamber which makes the mixture of fuel and air burn hotter, making a bigger bang and creating more power. Its this information that is used by the ecu to adjust the amount of fuel needed for the conditions its sensing, and proper running of the engine
Dette er de superbillige ebay boksene til noen hundre kroner.

Hvordan en skikkelig boks fungerer vet jeg ikke.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

På peugeot räcker det med ett motstånd till tryckgivaren på railen så motorstryrboxen ställer på trycket lite mer..

Kan tillägga att vissa peugeot dieslar ger MINDRE effekt med KCR-box.. (detta är inget humbugg utad testat på rullande landsväg i örebro.)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Blom, då är det common rail dieslar du pratar om väl?
Det andra gällde ju med fördelarpump.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

ja det är det ju förståss.. missade det. :doh:
Big_J
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: ons sep 03, 2008 5:31 pm
Ort: Bullmark

Inlägg av Big_J »

Ingen som råkar veta hur man lurar en Vp44-pump att ge mer diesel? Har fått höra på dieselclubsweden-forumet att jag tydligen har en sån i min Opel. Har en egen tråd om detta, som inte har hunnit utvecklas ännu, så kom gärna med idéer i den:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33478
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

har en passat tdi med efn motor och tror det är en vp37 i den. Har satt ett fast 470 ohms motstånd mellan pin 2 och 3 på kontakten till dieselpumpen, och har en brytare på den, så jag kan slå av och på. Är stor skillnad och kostade ca 50 kr.
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Skriv svar