Katten, eller kissarna...

En plats för olje-brännare!
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Katten, eller kissarna...

Inlägg av mats757 »

sitter ju faktiskt 2 på rad.
Har en Renault Senic. Den har tappat effekten totalt.
Den gör hundra, men det tar säkert en minut att komma upp i fart.
Enligt Volvos (Renault) och Bosch-verkstad så är det inget fel på den.

Har nu rivit ner Turbo och katalysator. Till min förvåning så såg det ganska OK ut. Hade en teori om att katten var igensatt. Turbon snurrar också lätt och fint, verkar riktigt fin.
MEN, det är ett vaccumsystem som reglerar turbotrycket till Wastegaten. Nu meckade jag bort det där utan att kolla noga, men när jag satte tillbaka ventilen så fattades det några mm för att den skulle stänga helt. Om det nu har varit så så är ju det orsaken. Lätt fixat.
Men jag vill ändå veta att katten inte är dålig. Kan man på något enkelt och smidigt sätt kolla den? Det är en 90 graders böj in i den så man ser inte in till bikakan, på fram sidan. Det var ett smärre helvete att få bort den från bilen så jag vill vara ganska säker att den är OK.

Är det inget fel på den så vill jag inte rensa den heller. Tycker att det gör sin nytta där den sitter, speciellt om den fungerar.

Mats
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Erik N »

om du har möjlighet lossa downpipen från turbon så det börjar läka ordentligt där. och prova en sväng då får du svar ganska omgående om de e den.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Sitter det inga lambdor eller avgastempsensorer el. dyl. i avgassystemet är det bara prova helt utan.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Nu har jag satt ihop och provkört. Nu blev den fan ännu slöare. Men vad i h--vete.....
Kopplade om vacumslangarna så att det skulle bli turbotryck hela tiden.
Då blev det ännu sämre. MEN!!!
Tog bort slangarna så det inte blev någe turbotryck. DÅ blev den piggare. Men långt ifrån bra. Säkert bara 1/3 av effekten.
Mao den blir slöare pga av mer luft.

Tanke! Luftmängdmätare... jag testade att koppla bort den. Hej å hå. Nu kickar den röv, bättre än någonsin. Omkörning på 5:an i 60 är inga problem. Den har aldrig varit så pigg. Misstänkte redan när Vi köpte den att den inte var helt hundra.

Ja ja. Det var i alla fall inte katten eller turbon. Rimligtvis är det luftmängdmätaren det är fel på. Men varför såg inte Bosch och Volvo det på sina tester???

Mats
Skriv svar