överladnings problem!

En plats för olje-brännare!
lacrits68
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre maj 29, 2009 8:39 am

överladnings problem!

Inlägg av lacrits68 »

hej!

min td5 klagar på överladning, "normalt" laddtryck ligger på 1,2 enligt instrument, men nu har den börjat ladda 1,45 och då "skyddar" motorn sig själv och stryper bränslet!

Har kollat

alla slangar-OK
linkaget till waste gaten-verkar OK ingen skärvning etc
suger man på lilla slangen på wastegaten så blir det vakum-verkar som klocka är ok!

turbo systemet ser ut såhär:

turbo
tryck klocka-linkaget smort och testat funkar utan skärvning
liten slan fr tryck klocka till en "waste gate solenoid" ( har kopplat för bit solenoiden då det finns andta td5 utan den men blev ingen skilnad)
liteslan fr solenoiden till insugs slangen efter MAF mätaren

någon som har ett tipps vad deet kan vara?

--J--
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

brukar det inte finnas någon sond som är kopplad till pumpen? typ så att den inte ska feta på bränsle när du inte har laddtryck, kanske fungerar andra vägen också? gissning..
Väl mött,
Viktor
lacrits68
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre maj 29, 2009 8:39 am

Inlägg av lacrits68 »

hej!

tror att jag löst problemet...TROLIGEN är MAP/IAT ( kombinerat absolut tryck & ingående temp givare) på insuget trasigt, den visar ett ladtryck på 0,5 när motorn är avstängd med strömmen påslagen. Kopplar jag i från detta så får jag korrekta värdet på 0,0.

symptomen stämmer också med trasig givare!

ny givare bestäld....!

--Janne--
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

lacrits68 skrev:hej!

tror att jag löst problemet...TROLIGEN är MAP/IAT ( kombinerat absolut tryck & ingående temp givare) på insuget trasigt, den visar ett ladtryck på 0,5 när motorn är avstängd med strömmen påslagen. Kopplar jag i från detta så får jag korrekta värdet på 0,0.

symptomen stämmer också med trasig givare!

ny givare bestäld....!

--Janne--
vad bra :D
Väl mött,
Viktor
Skriv svar