Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 11:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: vw 1,9TD trim frågor
InläggPostat: ons jun 03, 2009 3:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Inlägg: 45
Ort: kolbäck
maskinen är en 1,9TD 75hk med mek. pump. från -93
hur mycket orkar Turbon med kkk k14 ? samt dieselpumpen ?
som ja fått sagt till mig så hänger pumpen med längre än turbon..

när är de dax att börja byta kolvar/stakar porta toppen mm?

tänkt att bygga nytt grenrör samt plenum/insug så småning om men frågan är ju när det behövs ?

många frågor hoppas på många bra svar :D

_________________
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)


Senast redigerad av MaltenRacing ons jun 03, 2009 4:01 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 03, 2009 3:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Äldre vw turbodieslar brukar ha flera olika turbon,garrett ,kkk,i olika storlekar,åtminstone på 1,6 td så laddar vissa nästan omedelbart,o vissa ska ha lite varv innan de händer något,min granne har en 1,9 td från passat den har en liten garrett t2,kan va samma på din,o de fanns ju på nissan cherry turbo,de var ju 120 hk så till det räcker den nog,o de är väl ungefär vad pumpen räcker till,utan ombyggnad.

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 03, 2009 4:01 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Inlägg: 45
Ort: kolbäck
Rasmus 85 skrev:
Äldre vw turbodieslar brukar ha flera olika turbon,garrett ,kkk,i olika storlekar,åtminstone på 1,6 td så laddar vissa nästan omedelbart,o vissa ska ha lite varv innan de händer något,min granne har en 1,9 td från passat den har en liten garrett t2,kan va samma på din,o de fanns ju på nissan cherry turbo,de var ju 120 hk så till det räcker den nog,o de är väl ungefär vad pumpen räcker till,utan ombyggnad.


jo men om den klarar 120hk på bensin så bottnar den ju tidigare på en diesel,.

sitter en kkk k14 på den nu.


har ett stycke garret t25 agg samt ett mitsu 16t agg liggandes som ev ska på om de skulle funka.

_________________
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 03, 2009 4:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Åtminstone så räcker inte originalpumpen för några extrema effekter,kange 120hk

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 08, 2009 10:50 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Inlägg: 45
Ort: kolbäck
120hk de är ju inte så illa endå,
Är det nått man kan fixa med pumpen själv för att den ska skicka ur sig mer diesel, eller är de väldigt kompliserat ?

_________________
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 08, 2009 3:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Här i finland så brukar de montera större bränslehuvud,o andra spridare,så tar de nog 200 hk ur 1,9an.

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 08, 2009 5:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Inlägg: 45
Ort: kolbäck
föfan 200hk, då skulle de röra på sig i lilla golfen :)

_________________
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 08, 2009 11:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
MaltenRacing skrev:
föfan 200hk, då skulle de röra på sig i lilla golfen :)
Här i finland så finns det en caddy 1,6td som bänkade 163 hk,280nm :thumbright:

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 15, 2009 8:43 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm
Inlägg: 51
Hej,. Jag fick rätt bra snurr på min, från 2002. Håll till godo

http://www.youtube.com/watch?v=k_oPbZjc2U0


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 15, 2009 11:19 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Inlägg: 45
Ort: kolbäck
dieselmeken skrev:
Hej,. Jag fick rätt bra snurr på min, från 2002. Håll till godo

http://www.youtube.com/watch?v=k_oPbZjc2U0


såg ut att röra på sig bra för en gammal skoda/golf pickup :hihi:

men är det inte Tdi maskinen i dom från början lr är ja ute å cyklar ?

_________________
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 16, 2009 4:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Inlägg: 896
Ort: Kalmar
vanlig 1,9 sugdiesel på 62 vilda vill jag minnas..

_________________
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 16, 2009 6:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Inlägg: 916
Ort: surahammar
he he tänk vad fränt med samma spis fast i en gammal hantverkarpickis med en 45000 mil samt rost och bulor - sleeper :thumbright:

_________________
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 22, 2010 1:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Inlägg: 613
Ort: Ramsele
vart sitter ställ skruven man skruvar in för å ställa på pumpen på en -93 golf 3 GTD å va kan man ladda me en maxad orginalpump med orginal turbon utan att den pajjar?

Turbon känns stum å fin inge glapp alls just

_________________
"En snöboll i skrevet"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 22, 2010 3:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Skruven som ska skruvas in så sitter i ändan som är mot höger på motorn ca 5 cm högre än där spridarrören går in i pumpen,på min golf 3 1,9 td så laddar jag ca 1 bar med max uppställd pump,o den svartryker inget alls vid fullt laddtryck,har även testat en kort stund att ladda 1,5 bar,men det var ingen skillnad mot 1 bar eftersom original pumpen levererar dåligt med bränsle,vet inte varför men en vanlig 1,6d pump så får man att ge betydligt mer bränsle än 1,9d,samt td pumpen..

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 22, 2010 8:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Inlägg: 613
Ort: Ramsele
ok ja provade å skruva på en som hade en lås mutter å nån plastring runt men då tyck ja bara att tomgången ökade. kanske de va fel skruv?

_________________
"En snöboll i skrevet"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010