vw 1,9TD trim frågor

En plats för olje-brännare!
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Re:

Inlägg av noech »

Rasmus 85 skrev:Då är det en 1,6 td turbo,den har en wastegate som liknar en separat som ändå är fastmonterad på avgashuset,vet inte varför den har det krångliga systemet,men de är inte konstruerade för att ladda 2 bar :lol:
nu ha turbon börja tappa trycket... låter å känns som att wgn inte orka hålla imot å ja ha inte ändrat varken ladd eller ställt på pumpen mer...

va kan de va som har hänt?
"En snöboll i skrevet"
Rickard Widen
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 10, 2011 7:10 pm

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Rickard Widen »

Hej! Är helt färsk på den här fronten,har köpt en Vento 1.9 tdi 1997.Vad kan man göra för att öka lite effekt på ett billigt och bra sätt?
Rickard Widen
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 10, 2011 7:10 pm

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Rickard Widen »

Ingen som har nåt att säga?????
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Enok »

Om du har elektronisk styrd pump så kan du testa med evry mod ,sök på google vad det innebär.
Peter Olson
9wallner4
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 08, 2014 12:19 pm

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av 9wallner4 »

tjenare!

kopplingen har börjat slira på skodan felician. ingen som vet nån goo tryckplatta som passar rakt på svänghjulet som orkar hålla emot. då lamellen va kanon fin :)
Sierra94
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm

Re: Sv: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Sierra94 »

Finns ingen standard som passar rakt av vad jag vet. När jag turbokonverterade min caddy pickis så beställde jag en ny komplett koppling från england. 3 pucks sinter med ny starkare tryckplatta. Gick på 3 tusen o funkade bra. Hade 180 hk i motorn. Kolla länken http://www.garaget.org/?car=59550
9wallner4
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 08, 2014 12:19 pm

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av 9wallner4 »

okej. tänkte om man kunde hitta nån från en annan bil som kanske pallar. ska testa från en bensinare o testa :)
Sierra94
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm

Re: Sv: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Sierra94 »

Den blir nog ännu sämre då bensinaren har mindre vrid. Så antingen en annan kraftigare eller en ny avsedd för dieselmotorn.

Ska du köra med turbo finns tyvärr inga andra vägar att gå. Om du inte ska fega och bara köra lite överladdat. Men ska man härja som jag har gjort så är det lika bra att sätta dit rejäla doningar och sen bygga pump och byta turbo mm. Svagaste länken i denna drivlina är kopplingen. Lådan håller bra.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av lyyski »

Tänkte flika in här med en fråga!

Kommer eventuellt köpa en mk1 caddy å tanken är då att slänga in en 1,9 dieselmotor.

Funderar på elektroniken, vilka årsmodeller har mer eller mindre elektronik?

Allt så mekaniskt som möjligt vore fint!

Med vänlig hälsning,
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Christoffer N »

försök få tag i en motor från någon tidig golf 3 eller vento , du vill ha en AAZ motor den är det mekanisk pump på så det enda i elväg som behövs + till pumpen
Christoffer Nygren

vw freak !
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av lyyski »

Finns det möjlighet att ta en nyare motor å då montera en mekpump från äldre? Kan tro att det är lättare å hitta någon nyare motor.


Finns det någonstans info ifall man tar ett helt motlrpaket från en nyare golf och flyttar över härva mm om man bestämmer sig för att köra med nyare saker? Tänker då på elscheman å allt lull lull med startspärrar mm.

Med vänlig hälsning,
Skriv svar