vw 1,9TD trim frågor

En plats för olje-brännare!
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Det var rätt skruv,om det var 13 mm nyckel o rakmejsel du använde,tomgången ökar omedelbart när du ökar bränslemängden på den pumpen,på min så har jag skruvat bort skruven som man ställer tomgången på,det är bara att ställa bränsleskruven tills du har ca 1000-1200 varv på tomgång :thumbright: Ställer du ännu mera bränsle så går inte motorn ner på tomgång utan den vill stanna på 2000-2500 varv när du har gasat o då blir bilen inte rolig att köra. :roll:
wccc.fi är ett forum
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

ställde pumpen de som gick å testade me en ladd måtare å golfenladdade då ca 2 bar :shock: tänkte kolla om wgn va felande men ja vettefan va de sitter för turbo i den för de seut som att wg klockan e ihopbyggd me avgashuset på nå vis... man se bara nå kylflänsar då man kollar bakom...

va kan de va för turbo å hur ska ja fåner laddet på den?
"En snöboll i skrevet"
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Då är det en 1,6 td turbo,den har en wastegate som liknar en separat som ändå är fastmonterad på avgashuset,vet inte varför den har det krångliga systemet,men de är inte konstruerade för att ladda 2 bar :lol:
wccc.fi är ett forum
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

e de stor/nån skillnad på avgas/kompressor huse på turbon till 1.6an å den till 1.9an?
"En snöboll i skrevet"
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

1,9 td hade flera olika turbo beroende på årsmodell,har själv haft motorer med garrett t2 samt flera olika kkk aggregat,men de ser ut som vanliga turbo med inbyggd wg.
wccc.fi är ett forum
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 11, 2010 12:35 am
Ort: Rusksällä

Inlägg av daniel.s »

okej som jag fatta så kan jag skruva på skruven typ 3varv? för laddtrycket höjs desto mer avgaser o de får man genom att ge motorn mer bränsle...kommer den hålla sämre då?! funderade göra de på min -93 AAZ...egentligen vill jag bara ha mer svart rök hur ska jag göra då?
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

mer diesel = svartrök
"En snöboll i skrevet"
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 11, 2010 12:35 am
Ort: Rusksällä

Inlägg av daniel.s »

okeeej äre så enkelt :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: hur många varv ska jag skruva för att få lite svartrök?!
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Ta ½ varv i taget och prova. Är olika mellan pumparna.

Dock att ha i åtanke så ger inte svartrök någon som helst effekthöjning, utan genererar bara överskottsvärme. Så att lämna sotsträngar som ligger kvar i 20 minuter gör ingen glad, ökar risken för sotskärning, spridare tar stryk av sotet med dåliga sprutbilder som resultat.

Läste någonstans att de var bruksbilen och och du ville ha driftsäkerhet, så lagom uppställd pump utan allt för mycket svartrök är nog melodin, sedan raka rör :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 11, 2010 12:35 am
Ort: Rusksällä

Inlägg av daniel.s »

okeeej tack för tipset sleeper!
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
Skitstövel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tor jan 28, 2010 11:07 pm
Ort: umeå

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Skitstövel »

själv kör man 1.9 tdi på 160 hk nu :P men håller på bygga om ska ta ut runt 250 hk =)
Nils B
Användarvisningsbild
Leif Backlund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 241
Blev medlem: tor mar 18, 2004 9:26 pm
Ort: Lycksele

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Leif Backlund »

Skitstövel skrev:själv kör man 1.9 tdi på 160 hk nu :P men håller på bygga om ska ta ut runt 250 hk =)
Vad är gjort åt denna? Mvh Leif B.
Bild
Skitstövel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tor jan 28, 2010 11:07 pm
Ort: umeå

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Skitstövel »

Leif Backlund skrev:
Skitstövel skrev:själv kör man 1.9 tdi på 160 hk nu :P men håller på bygga om ska ta ut runt 250 hk =)
Vad är gjort åt denna? Mvh Leif B.
vnt 15 och chip sport filter fett intercooler raka rör =)

Köpte idag grenrör med t3 fläns till en golf . men dom passar audi 1.9tdi =)
får se om jag får tid i veckan sätta dit den =)
skulle bara ha köpt en turbo med t3 fläns o wg inbyggd till ett bra pris och inte allt för stor.nån som har ett ?
Nils B
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av mats757 »

Skitstövel!
Vad sitter det för pumpelement i för 250hk ?
Hur stora spridare?

Mats
Skitstövel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tor jan 28, 2010 11:07 pm
Ort: umeå

Re: vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av Skitstövel »

12 mm pumphuvud till VE-37 pump
Passar till VAG 1,6 D/TD 1,9 TD/TDI motorer
Komplett kit med huvud, fjädrar, mothåll och packningssats
OBS!! Racing delar = INGEN GARANTI !!!
Diameter på axel: 21,01 mm.



en sån ...



2- Stage RACE Maximal RACE spridare till VAG 1,9 TDI
Passar till bland annat:
AUDI A4 1.9 TDI/quattro
AUDI A6 1.9 TDI/quattro (4B2;C5)
SKODA OCTAVIA 1.9 TDI/4x4
VW GOLF III 1.9 TDI/Variant
VW GOLF IV 1.9 TDI/Variant
VW PASSAT 1.9 TDI
VW PASSAT 1.9 TDI/syncro (3B)
VW SHARAN 1.9 TDI
VW VENTO 1.9 TDI

Dessa spridare är bland det största som
finns till 1,9 tdi motorn och dom kräver
stora förändringar under huven
som t.ex större intercooler, turbo VNT-20
eller större, minst 11 mm pumphuvud,
en ommappning av mjukvaran
och en koppling som klarar minst 500Nm
Med rätta prylarna kan man plocka ut mer
än 180 hk. Spridare med Garanti !


sen dom där... de finns 520 men då ska man köra över 250 hk...
Nils B
Skriv svar