Sida 1 av 3

vw 1,9TD trim frågor

Postat: ons jun 03, 2009 3:43 pm
av MaltenRacing
maskinen är en 1,9TD 75hk med mek. pump. från -93
hur mycket orkar Turbon med kkk k14 ? samt dieselpumpen ?
som ja fått sagt till mig så hänger pumpen med längre än turbon..

när är de dax att börja byta kolvar/stakar porta toppen mm?

tänkt att bygga nytt grenrör samt plenum/insug så småning om men frågan är ju när det behövs ?

många frågor hoppas på många bra svar :D

Postat: ons jun 03, 2009 3:55 pm
av Rasmus 85
Äldre vw turbodieslar brukar ha flera olika turbon,garrett ,kkk,i olika storlekar,åtminstone på 1,6 td så laddar vissa nästan omedelbart,o vissa ska ha lite varv innan de händer något,min granne har en 1,9 td från passat den har en liten garrett t2,kan va samma på din,o de fanns ju på nissan cherry turbo,de var ju 120 hk så till det räcker den nog,o de är väl ungefär vad pumpen räcker till,utan ombyggnad.

Postat: ons jun 03, 2009 4:01 pm
av MaltenRacing
Rasmus 85 skrev:Äldre vw turbodieslar brukar ha flera olika turbon,garrett ,kkk,i olika storlekar,åtminstone på 1,6 td så laddar vissa nästan omedelbart,o vissa ska ha lite varv innan de händer något,min granne har en 1,9 td från passat den har en liten garrett t2,kan va samma på din,o de fanns ju på nissan cherry turbo,de var ju 120 hk så till det räcker den nog,o de är väl ungefär vad pumpen räcker till,utan ombyggnad.
jo men om den klarar 120hk på bensin så bottnar den ju tidigare på en diesel,.

sitter en kkk k14 på den nu.


har ett stycke garret t25 agg samt ett mitsu 16t agg liggandes som ev ska på om de skulle funka.

Postat: ons jun 03, 2009 4:21 pm
av Rasmus 85
Åtminstone så räcker inte originalpumpen för några extrema effekter,kange 120hk

Postat: mån jun 08, 2009 10:50 am
av MaltenRacing
120hk de är ju inte så illa endå,
Är det nått man kan fixa med pumpen själv för att den ska skicka ur sig mer diesel, eller är de väldigt kompliserat ?

Postat: mån jun 08, 2009 3:15 pm
av Rasmus 85
Här i finland så brukar de montera större bränslehuvud,o andra spridare,så tar de nog 200 hk ur 1,9an.

Postat: mån jun 08, 2009 5:02 pm
av MaltenRacing
föfan 200hk, då skulle de röra på sig i lilla golfen :)

Postat: mån jun 08, 2009 11:10 pm
av Rasmus 85
MaltenRacing skrev:föfan 200hk, då skulle de röra på sig i lilla golfen :)
Här i finland så finns det en caddy 1,6td som bänkade 163 hk,280nm :thumbright:

Postat: mån jun 15, 2009 8:43 pm
av dieselmeken
Hej,. Jag fick rätt bra snurr på min, från 2002. Håll till godo

http://www.youtube.com/watch?v=k_oPbZjc2U0

Postat: mån jun 15, 2009 11:19 pm
av MaltenRacing
dieselmeken skrev:Hej,. Jag fick rätt bra snurr på min, från 2002. Håll till godo

http://www.youtube.com/watch?v=k_oPbZjc2U0
såg ut att röra på sig bra för en gammal skoda/golf pickup :hihi:

men är det inte Tdi maskinen i dom från början lr är ja ute å cyklar ?

Postat: tis jun 16, 2009 4:53 pm
av Sleeper_86
vanlig 1,9 sugdiesel på 62 vilda vill jag minnas..

Postat: tis jun 16, 2009 6:49 pm
av stefan j fd cab
he he tänk vad fränt med samma spis fast i en gammal hantverkarpickis med en 45000 mil samt rost och bulor - sleeper :thumbright:

Postat: fre okt 22, 2010 1:26 pm
av noech
vart sitter ställ skruven man skruvar in för å ställa på pumpen på en -93 golf 3 GTD å va kan man ladda me en maxad orginalpump med orginal turbon utan att den pajjar?

Turbon känns stum å fin inge glapp alls just

Postat: fre okt 22, 2010 3:33 pm
av Rasmus 85
Skruven som ska skruvas in så sitter i ändan som är mot höger på motorn ca 5 cm högre än där spridarrören går in i pumpen,på min golf 3 1,9 td så laddar jag ca 1 bar med max uppställd pump,o den svartryker inget alls vid fullt laddtryck,har även testat en kort stund att ladda 1,5 bar,men det var ingen skillnad mot 1 bar eftersom original pumpen levererar dåligt med bränsle,vet inte varför men en vanlig 1,6d pump så får man att ge betydligt mer bränsle än 1,9d,samt td pumpen..

Postat: fre okt 22, 2010 8:00 pm
av noech
ok ja provade å skruva på en som hade en lås mutter å nån plastring runt men då tyck ja bara att tomgången ökade. kanske de va fel skruv?