Funkar det bra att köra commonrail dieslar på brundiesel?

En plats för olje-brännare!
Addicted
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 13, 2006 4:19 pm
Ort: H-vik

Funkar det bra att köra commonrail dieslar på brundiesel?

Inlägg av Addicted »

Har fått tag i lite brun/bunkerdiesel funkar det att köra i en commonrail diesel utan partikelfilter om den är fri ifrån vatten och smuts?.
Mvh E
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

nja. Pumpar och injektorer är inte avsedda för den typen av bränsle
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

Inlägg av MaltenRacing »

min gammelgolf går på allt, så ja kan köpa dieseln av dig :hihi:
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Vad är bunker diesel,eldningsolja el. :?:
wccc.fi är ett forum
Addicted
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 13, 2006 4:19 pm
Ort: H-vik

Inlägg av Addicted »

The skrev:nja. Pumpar och injektorer är inte avsedda för den typen av bränsle
Oki vad är det för skillnad som gör att det inte funkar ? för grön diesel funkar ju utan problem.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Addicted skrev:
The skrev:nja. Pumpar och injektorer är inte avsedda för den typen av bränsle
Oki vad är det för skillnad som gör att det inte funkar ? för grön diesel funkar ju utan problem.
Så fan heller att det gör. inte om du har en Peugeot iaf..
Har sett allt för många som åker på gröndiesel och rasat pumpen. Sen försöker dom spela oskyldiga och säger att dom alltid tankat på macken så dom ska få det på garanti :thumbdown: :evil:
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

vänta nu - grön röd brun citydiesel lastbilsdiesel båtdiesel brännolja
vad är det för skillnad på dom
kanske kräver en ny tråd iof
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hej

Inlägg av calle Bengtsson »

jag skulle inte hälla i vad för smörja i min bil som helst

BMW 123 D spridare och pumpar och allt är ap Dyrt :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Jag säger inte att du har fel eller nåt men varför rasar pumpen på gröndieseln?
Det borde ju innebära att man rasar den om man åker ut i europa och tankar med. Den dieseln påminner åtminstonde för mig om gröndieseln. Jag har ju inte gjort någon vetenskapligare undersökning än att bilen tuffade på likartat och vid fingergnuggande så kändes/luktade den likadant.

Känns mer som att man rasar pumpar på fuldiesel pga vatten och skit. Jag fick en liten laddning som kletade igen filtret ordentligt. Fick rengöra och byta filter 6-7 gånger på 4 månader. Turligt så var det en Citroen jag körde då och med handpumpen så blev det lättare med filterbytet. Fast de på Citroen började undra vad jag höll på med när jag köpte filter stup i kvarten.

:!: Jag vet inget utan ifrågasätter för att få mer information. :!:
Jag har bara kört rotationspumpar och ingen commonrail.
Dieselmeken, du finns ju på detta forum, kom med din input!

Överflödiga fakta:
Jag har ju en A4 med 110 hk motorn, gamla hedenhöstekniken.
Fick tag på någon transparent fuldiesel, någon form av fartygsdiesel och med en exakt likadan A4 ståendes bredvid på tomgång så trodde vi både att hans motor var uträknad. Efter att ha fyllt på lite göttediesel så tystnade den och gick lika mjukt och fint som min. :shock:
Då min e quattro så accar ju hans bättre när det är torrt. Men när jag körde på den dieseln så lämnades han bakom.

Det må låta löjligt men Hallandåsen utan nerväxling med fullt lass när man med näppe kommer över annars med samma last talade sitt tydliga språk. Förbrukningen var märkbart lägre med, troligtvis pga att man inte trampade lika hårt på pedalen.
Ingen mening ni hör av er till mig och vill handla diesel dock, min källa har sinat permanent. :snyft:

Blom142 skrev: Så fan heller att det gör. inte om du har en Peugeot iaf..
Har sett allt för många som åker på gröndiesel och rasat pumpen. Sen försöker dom spela oskyldiga och säger att dom alltid tankat på macken så dom ska få det på garanti :thumbdown: :evil:
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
JOCKGU
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jul 27, 2009 2:26 pm

Inlägg av JOCKGU »

de e inte gröndieseln som gör att pumparna rasar. oftasat håller man på med skitiga dunkar m,m. brundiesel ska du nog inte tanka i en för ny bil. typ tdi bilar, är fetare än ny vanlig diesel. gamla golfar och liknande är den kannon i.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Det är säkert möjligt att det är som du säger, jag har inte gjort några forskningar i det hela.
Allt jag vet är att så fort det kommer in en bil med kass pump så kan man ge sig fan på att det är fuldiesel i den..

Men har man lite omsättning på dieseln i farmartanken så kanske det funkar, då det inte bildas vatten och skit lika mycket som om det står länge.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Informationen jag fått om rasade commonrailpumpar är att det är ett i princip bara svenskt problem.
Våran diesel ska visst vara exeptionellt dålig.
Nu vet jag inte vad andra märken säger, men det är infon jag fått från audi/vw.

Då pratades det om det man får i pumpen, häller man i annat så tja?
Tydligen ska preems sås vara lite bättre än de andras.

Fanns tydligen andra problem med gelé liknande sörja i bränslefiltret också, inget jag sett själv dock.
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Ha i et par dl totaktsolje per tank. Dieselen i dag er det lite smøretilsetning i pga miljøvern og slikt.
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Det brukar vara en lämplig åtgärd på lite äldre dieslar med lite tvåtaktsolja i tanken men med partikelfilter så är jag inte så säker på att det är en jättesmart ide.

Jag har hört samma sak som förmedlas lite i denna tråden, dvs fuldiesel i commonrail = dåligt. Men jag har sett lite bevis eller fått dålig motivation till varför det inte skulle fungera lika bra som på radpumpar eller rotationspumpar.
Som "The" skriver ovan, pumparna är inte anpassade för den soppan, det är det närmaste man kommer fakta. Men tror inte att min rotationspump är anpassad för sådana soppor heller men om man ser nedan så har det funkat relativt bra.

De olika typer av "diesel" som jag kört med:
Vanlig svensk mackdiesel. Bank, gnissel och slag. Testat APC (Preem) men inte känt någon skillnad.
Grön diesel. Bank, gnissel och slag men tystare. Något piggare kanske.
Tysk billig diesel. Lite mindre bank än svensk, känns lika pigg som ovan diesel men ryker som faan.
Tysk findiesel (Vpower diesel). Samma bank, gnissel och rökutveckling som den billigare men mycket piggare. Kändes som ett extra chip.
D20 (kallades det) helt transparent, riktigt fet när man gnuggar, känns inte avtvättbar från fingrarna, luktar diesel efter man tvättat fingrarna, knäpptyst, lät nästan som en bensinare på tomgång. Raketbränsle. Rök som från Vpower diesel.
D10 (om inte minnet sviker mig), transparent, grå, kanske åt det bruna hållet (är detta brundiesel?): Bilen gick som på "D20" men denna laddning var det annat skit i. Något mer rökutveckling. Hade ljusorange slime i filtret efter två, tre tankningar med detta. Kanske bara var att det var amöbadjur i det fatet. Jag känner mig lyckosam iaf för rengöringen var ändå relativt enkelt mot för vad vissa råkar ut för. "Varken D10" eller "D20" gick att använda som tvättmedel.

Finnröda har jag inte testat. Vad ska man jämföra det med ovan? Grön diesel eller "D20"?
Jag har besiktat med Alla ovan nämnda utom Vpower diesel. Utan problem konstigt nog.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

ja de e en vetenskap detta...

jag har oxå lite efarenhet av olika sås och lika så några i min bekantskapskrets
jag håller med om att hälla fram å tillbax i dunkar e de som orsakar störst problem.
oavsett vad för diesel man har i dunken så kan man ge sig fan på att där e vatten
oxå ibland

jag kör på egen pressad rapsolja (kallpressad) blandad i diesel från tappen
kört så i många olika bilar och traktorer sedan -04. tätare bränsle flter byten
på några av bilarna just efter att man börjar med raps, rapsen löser
skit som inte diesel löser tror jag. annars inga problem.

två polare har kört från och till på fartygs diesel (brun, fet, stinker svavel) knackar även med varm motor (lågt cetan tal skulle jag tro) tröttare
Skriv svar