Funkar det bra att köra commonrail dieslar på brundiesel?
Funkar det bra att köra commonrail dieslar på brundiesel?
Har fått tag i lite brun/bunkerdiesel funkar det att köra i en commonrail diesel utan partikelfilter om den är fri ifrån vatten och smuts?.
Mvh E
Mvh E
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
- Ort: kolbäck
Så fan heller att det gör. inte om du har en Peugeot iaf..Addicted skrev:Oki vad är det för skillnad som gör att det inte funkar ? för grön diesel funkar ju utan problem.The skrev:nja. Pumpar och injektorer är inte avsedda för den typen av bränsle
Har sett allt för många som åker på gröndiesel och rasat pumpen. Sen försöker dom spela oskyldiga och säger att dom alltid tankat på macken så dom ska få det på garanti
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
hej
jag skulle inte hälla i vad för smörja i min bil som helst
BMW 123 D spridare och pumpar och allt är ap Dyrt
BMW 123 D spridare och pumpar och allt är ap Dyrt
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
Jag säger inte att du har fel eller nåt men varför rasar pumpen på gröndieseln?
Det borde ju innebära att man rasar den om man åker ut i europa och tankar med. Den dieseln påminner åtminstonde för mig om gröndieseln. Jag har ju inte gjort någon vetenskapligare undersökning än att bilen tuffade på likartat och vid fingergnuggande så kändes/luktade den likadant.
Känns mer som att man rasar pumpar på fuldiesel pga vatten och skit. Jag fick en liten laddning som kletade igen filtret ordentligt. Fick rengöra och byta filter 6-7 gånger på 4 månader. Turligt så var det en Citroen jag körde då och med handpumpen så blev det lättare med filterbytet. Fast de på Citroen började undra vad jag höll på med när jag köpte filter stup i kvarten.
Jag vet inget utan ifrågasätter för att få mer information.
Jag har bara kört rotationspumpar och ingen commonrail.
Dieselmeken, du finns ju på detta forum, kom med din input!
Överflödiga fakta:
Jag har ju en A4 med 110 hk motorn, gamla hedenhöstekniken.
Fick tag på någon transparent fuldiesel, någon form av fartygsdiesel och med en exakt likadan A4 ståendes bredvid på tomgång så trodde vi både att hans motor var uträknad. Efter att ha fyllt på lite göttediesel så tystnade den och gick lika mjukt och fint som min.
Då min e quattro så accar ju hans bättre när det är torrt. Men när jag körde på den dieseln så lämnades han bakom.
Det må låta löjligt men Hallandåsen utan nerväxling med fullt lass när man med näppe kommer över annars med samma last talade sitt tydliga språk. Förbrukningen var märkbart lägre med, troligtvis pga att man inte trampade lika hårt på pedalen.
Ingen mening ni hör av er till mig och vill handla diesel dock, min källa har sinat permanent.
Det borde ju innebära att man rasar den om man åker ut i europa och tankar med. Den dieseln påminner åtminstonde för mig om gröndieseln. Jag har ju inte gjort någon vetenskapligare undersökning än att bilen tuffade på likartat och vid fingergnuggande så kändes/luktade den likadant.
Känns mer som att man rasar pumpar på fuldiesel pga vatten och skit. Jag fick en liten laddning som kletade igen filtret ordentligt. Fick rengöra och byta filter 6-7 gånger på 4 månader. Turligt så var det en Citroen jag körde då och med handpumpen så blev det lättare med filterbytet. Fast de på Citroen började undra vad jag höll på med när jag köpte filter stup i kvarten.
Jag vet inget utan ifrågasätter för att få mer information.
Jag har bara kört rotationspumpar och ingen commonrail.
Dieselmeken, du finns ju på detta forum, kom med din input!
Överflödiga fakta:
Jag har ju en A4 med 110 hk motorn, gamla hedenhöstekniken.
Fick tag på någon transparent fuldiesel, någon form av fartygsdiesel och med en exakt likadan A4 ståendes bredvid på tomgång så trodde vi både att hans motor var uträknad. Efter att ha fyllt på lite göttediesel så tystnade den och gick lika mjukt och fint som min.
Då min e quattro så accar ju hans bättre när det är torrt. Men när jag körde på den dieseln så lämnades han bakom.
Det må låta löjligt men Hallandåsen utan nerväxling med fullt lass när man med näppe kommer över annars med samma last talade sitt tydliga språk. Förbrukningen var märkbart lägre med, troligtvis pga att man inte trampade lika hårt på pedalen.
Ingen mening ni hör av er till mig och vill handla diesel dock, min källa har sinat permanent.
Blom142 skrev: Så fan heller att det gör. inte om du har en Peugeot iaf..
Har sett allt för många som åker på gröndiesel och rasat pumpen. Sen försöker dom spela oskyldiga och säger att dom alltid tankat på macken så dom ska få det på garanti
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-
Det är säkert möjligt att det är som du säger, jag har inte gjort några forskningar i det hela.
Allt jag vet är att så fort det kommer in en bil med kass pump så kan man ge sig fan på att det är fuldiesel i den..
Men har man lite omsättning på dieseln i farmartanken så kanske det funkar, då det inte bildas vatten och skit lika mycket som om det står länge.
Allt jag vet är att så fort det kommer in en bil med kass pump så kan man ge sig fan på att det är fuldiesel i den..
Men har man lite omsättning på dieseln i farmartanken så kanske det funkar, då det inte bildas vatten och skit lika mycket som om det står länge.
Informationen jag fått om rasade commonrailpumpar är att det är ett i princip bara svenskt problem.
Våran diesel ska visst vara exeptionellt dålig.
Nu vet jag inte vad andra märken säger, men det är infon jag fått från audi/vw.
Då pratades det om det man får i pumpen, häller man i annat så tja?
Tydligen ska preems sås vara lite bättre än de andras.
Fanns tydligen andra problem med gelé liknande sörja i bränslefiltret också, inget jag sett själv dock.
Våran diesel ska visst vara exeptionellt dålig.
Nu vet jag inte vad andra märken säger, men det är infon jag fått från audi/vw.
Då pratades det om det man får i pumpen, häller man i annat så tja?
Tydligen ska preems sås vara lite bättre än de andras.
Fanns tydligen andra problem med gelé liknande sörja i bränslefiltret också, inget jag sett själv dock.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Det brukar vara en lämplig åtgärd på lite äldre dieslar med lite tvåtaktsolja i tanken men med partikelfilter så är jag inte så säker på att det är en jättesmart ide.
Jag har hört samma sak som förmedlas lite i denna tråden, dvs fuldiesel i commonrail = dåligt. Men jag har sett lite bevis eller fått dålig motivation till varför det inte skulle fungera lika bra som på radpumpar eller rotationspumpar.
Som "The" skriver ovan, pumparna är inte anpassade för den soppan, det är det närmaste man kommer fakta. Men tror inte att min rotationspump är anpassad för sådana soppor heller men om man ser nedan så har det funkat relativt bra.
De olika typer av "diesel" som jag kört med:
Vanlig svensk mackdiesel. Bank, gnissel och slag. Testat APC (Preem) men inte känt någon skillnad.
Grön diesel. Bank, gnissel och slag men tystare. Något piggare kanske.
Tysk billig diesel. Lite mindre bank än svensk, känns lika pigg som ovan diesel men ryker som faan.
Tysk findiesel (Vpower diesel). Samma bank, gnissel och rökutveckling som den billigare men mycket piggare. Kändes som ett extra chip.
D20 (kallades det) helt transparent, riktigt fet när man gnuggar, känns inte avtvättbar från fingrarna, luktar diesel efter man tvättat fingrarna, knäpptyst, lät nästan som en bensinare på tomgång. Raketbränsle. Rök som från Vpower diesel.
D10 (om inte minnet sviker mig), transparent, grå, kanske åt det bruna hållet (är detta brundiesel?): Bilen gick som på "D20" men denna laddning var det annat skit i. Något mer rökutveckling. Hade ljusorange slime i filtret efter två, tre tankningar med detta. Kanske bara var att det var amöbadjur i det fatet. Jag känner mig lyckosam iaf för rengöringen var ändå relativt enkelt mot för vad vissa råkar ut för. "Varken D10" eller "D20" gick att använda som tvättmedel.
Finnröda har jag inte testat. Vad ska man jämföra det med ovan? Grön diesel eller "D20"?
Jag har besiktat med Alla ovan nämnda utom Vpower diesel. Utan problem konstigt nog.
Jag har hört samma sak som förmedlas lite i denna tråden, dvs fuldiesel i commonrail = dåligt. Men jag har sett lite bevis eller fått dålig motivation till varför det inte skulle fungera lika bra som på radpumpar eller rotationspumpar.
Som "The" skriver ovan, pumparna är inte anpassade för den soppan, det är det närmaste man kommer fakta. Men tror inte att min rotationspump är anpassad för sådana soppor heller men om man ser nedan så har det funkat relativt bra.
De olika typer av "diesel" som jag kört med:
Vanlig svensk mackdiesel. Bank, gnissel och slag. Testat APC (Preem) men inte känt någon skillnad.
Grön diesel. Bank, gnissel och slag men tystare. Något piggare kanske.
Tysk billig diesel. Lite mindre bank än svensk, känns lika pigg som ovan diesel men ryker som faan.
Tysk findiesel (Vpower diesel). Samma bank, gnissel och rökutveckling som den billigare men mycket piggare. Kändes som ett extra chip.
D20 (kallades det) helt transparent, riktigt fet när man gnuggar, känns inte avtvättbar från fingrarna, luktar diesel efter man tvättat fingrarna, knäpptyst, lät nästan som en bensinare på tomgång. Raketbränsle. Rök som från Vpower diesel.
D10 (om inte minnet sviker mig), transparent, grå, kanske åt det bruna hållet (är detta brundiesel?): Bilen gick som på "D20" men denna laddning var det annat skit i. Något mer rökutveckling. Hade ljusorange slime i filtret efter två, tre tankningar med detta. Kanske bara var att det var amöbadjur i det fatet. Jag känner mig lyckosam iaf för rengöringen var ändå relativt enkelt mot för vad vissa råkar ut för. "Varken D10" eller "D20" gick att använda som tvättmedel.
Finnröda har jag inte testat. Vad ska man jämföra det med ovan? Grön diesel eller "D20"?
Jag har besiktat med Alla ovan nämnda utom Vpower diesel. Utan problem konstigt nog.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
- Ort: västerlanda,lilla edet
ja de e en vetenskap detta...
jag har oxå lite efarenhet av olika sås och lika så några i min bekantskapskrets
jag håller med om att hälla fram å tillbax i dunkar e de som orsakar störst problem.
oavsett vad för diesel man har i dunken så kan man ge sig fan på att där e vatten
oxå ibland
jag kör på egen pressad rapsolja (kallpressad) blandad i diesel från tappen
kört så i många olika bilar och traktorer sedan -04. tätare bränsle flter byten
på några av bilarna just efter att man börjar med raps, rapsen löser
skit som inte diesel löser tror jag. annars inga problem.
två polare har kört från och till på fartygs diesel (brun, fet, stinker svavel) knackar även med varm motor (lågt cetan tal skulle jag tro) tröttare
jag har oxå lite efarenhet av olika sås och lika så några i min bekantskapskrets
jag håller med om att hälla fram å tillbax i dunkar e de som orsakar störst problem.
oavsett vad för diesel man har i dunken så kan man ge sig fan på att där e vatten
oxå ibland
jag kör på egen pressad rapsolja (kallpressad) blandad i diesel från tappen
kört så i många olika bilar och traktorer sedan -04. tätare bränsle flter byten
på några av bilarna just efter att man börjar med raps, rapsen löser
skit som inte diesel löser tror jag. annars inga problem.
två polare har kört från och till på fartygs diesel (brun, fet, stinker svavel) knackar även med varm motor (lågt cetan tal skulle jag tro) tröttare