Funkar det bra att köra commonrail dieslar på brundiesel?

En plats för olje-brännare!
JOCKGU
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jul 27, 2009 2:26 pm

Inlägg av JOCKGU »

vill man kan man faktist åka ner på lidl å köpa matolja rapsolja funkar i "gamla" dieslar. luktar mcdonalds.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

den röda finndieseln körde vi på för några år sen å det var märkbart bättre flås i bilen.mvh
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Nu vet jag att jag är jäkligt lat men, är rapsoljan så billig på Lidl?
Vet att jag kollade på Netto en gång efter tips om att det skulle vara billigt men den kostade ju 18kr/litern...
Första gången jag hörde om rapsolja var när någon butik sålde ut pga stängning och en kille kom och köpte 3 pall med rapsolja för 2:- litern. Handlarn bara skakade på huvudet.

JOCKGU skrev:vill man kan man faktist åka ner på lidl å köpa matolja rapsolja funkar i "gamla" dieslar. luktar mcdonalds.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
JOCKGU
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jul 27, 2009 2:26 pm

Inlägg av JOCKGU »

imellanåt e den billig. jobbar kompis som kör på de. snål gamal bonde.
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Inlägg av dieselmeken »

Själv skulle jag inte köra min CR maskin på eldningsolja / gammal härsken diesel.
Sedan att blanda i 2t olja, det var ok för 10 år sedan, idag funkar det på traktorer, gamla dieselmaskiner etc men inte på cr diesel. Inget jag rekommenderar iaf.
Om ni ska ha extra smörja, använd ett additiv avsett för diesel.

Som det skrivs så är det mycket riktigt fuldiesel, vatten, smuts etc som gör att systemen havererar. Problemet vi hade i slutet på 90 talet med totalhaverier på BMW, Mercedes generation 1 CR diesel finns knappt kvar i dagen bilar. Tillverkare samt bränsleproducenter har givetvis uppmärksammat detta problem som fanns då.
Nu har Sverige en av världens renaste dieseloljor i mackarna och det som kommer hända är att resterande Europa kommer att följa efter, detta för att kunna klara avgasemmisioner etc.
Afrika däremot har inga som helst avgasrestriktioner, lukat på soppan i Tunisien så kommer ni förstå vad jag menar Den luktar såååå gott och dom gamla mercora går sååååååå fint på svavelbränslet.
JOCKGU
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jul 27, 2009 2:26 pm

Inlägg av JOCKGU »

i bensin kallast de oktan. vad kallas de i diesel? finns väll nån benämning på dieselns "kvalite"?
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Inlägg av dieselmeken »

JOCKGU skrev:i bensin kallast de oktan. vad kallas de i diesel? finns väll nån benämning på dieselns "kvalite"?
Cetan heter det i diesel.
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Finsk röd diesel kan ni lungt köra på i nya commonrailmotorer,för det körs traktorer o grävmaskiner mm på i finland,det är precis samma bränsle som mackdiesel men ett färgämmne som heter furforal är isatt endast för att tullen-polisen ska kunna avgöra om det är skattad diesel el motorbrännolja, o den säljs på varenda mack i finland för halva priset av vad vanlig diesel kostar.Men är det röd eldningsolja som enbart kan fås med tankbil i större mängd,så ska ni inte sätta den i bilen inte heller i en gammal traktor,för den är enbart avsedd för eldning,o har ett cetantal på under 45 om ja minns rätt.
wccc.fi är ett forum
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

de var en tjomme här i stan som tankade sin v70 d5a Commonrail med något som hade varit i en farmatank.... bränslefiltret var täppt... bränslerören..högtryckspumpen...spridarna... ja you name it...
dom fick riva ner tanka å tvätta flera gånger å byta allt annat...


han ville åka billigt men fick pejja ca 30K...

jag har även sett ett par dieslar som har gått på spolarvätska...dom har ryckit nåe jävulkst å knappt gått
:doh: inte billigt å tanka fel heller ...kostar både å tömma systemen å spolarvätskan på statoil kostade 18kr litern sist jag kollade :hihi:
Jens Hedlund.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Farmartank är väl en av de vanligare orsakerna till ras. (vatten och smuts) Då tänker jag mer diesel i allmänhet, inte bara cr

Kan ju säkert rasa på feltankningar också, haft inne både de som tankat bensin och e85.
De går inget bra på något av dem, men rasade inte då iaf. :)
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Brundiesel.

Inlägg av Rasmus 85 »

Kan någon beskriva exakt va brundiesel är.Här hemma i finland så har jag aldrig hört talas om något sånt. :?:
wccc.fi är ett forum
Skriv svar