Problem med wastegate vw golf 1,9 td

En plats för olje-brännare!
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Problem med wastegate vw golf 1,9 td

Inlägg av Rasmus 85 »

Satte laddtrycksmätare på min nyinköpta bruksbil i dag,konstaterade att ja enbart får 0,2 i ladd,trots att ja ställt upp bränslet ganska mycket.Orsaken är att wastegaten öppnar så fort ja gasar över tomgång,men turbon orkar ändå ladda 0,2 vid belastning på högre varv fast wg står öppen,den har en wg klocka med 2 slanganslutningar troligtvis en på varje sida av membranet ena slangen går ihop med egr ventilen,samt till något som liknar en elektronisk pysventil som är kopplad till bromsservopumpen,så ja undrar vilka av dessa saker som spökar.Imorron ska ja prova att ta loss båda slangarna från wg klockan då måste den ju ladda mer.Original borde trycket vara 0,6-0,8 bar.Om någon har erfarenhet el haft samma problem så kom med förslag. :roll:
wccc.fi är ett forum
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Låter som klockan är trasig tycker jag.
Det går inte helt enkelt att röra armen till wg:n för hand?
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Har nu hittat felet de är vastegaten som e sönder inne i turbon,antingen är axeln till hävarmen av el så har själva tätningsbrickan lossnat o åkt ut med avgaserna,annars så funkar klockan som den ska för av någon underlig anledning så ska vg vara öppen på tomgång,o sedan stängas så fort man rör gasen varför vet jag ej,samt så sitter det 2 slangar till klockan en på varje sida av membranet sug på ena o tryck på andra så när vg öppnas så trycks den innåt mot klockan o inte utåt som är normalt.Om någon undrar varifrån suget till vg kommer så är det från bromsservopumpen via en elektronisk ventil.Drar man ur kontakten till ventilen så fungerar vg normalt =är stängd även på tomgång o öppnar då rätta trycket är uppe.
wccc.fi är ett forum
Skriv svar