Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 27, 2017 6:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BMW 525TDS-93 går dåligt
InläggPostat: tis apr 20, 2010 6:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons feb 24, 2010 9:25 am
Inlägg: 15
Ort: Strömsund
har en 525a TDS som beter sej helskumt :roll:

nyss bytt pump och lömnat in den för justering av förtändningen

vid ca 3000rpm under belastning så tappar den helt plötsligt effekt som om nån stal turbon lite fort :shock:

börjar då gå bra igen om man släpper gasen och tar om

detta fenomen uppstår mestadels på femman då orken riktigt behövs och märks mindre på andra växlarna

med släpvagn(tom!) så ville den absolut inge mer än max 100km/h :(

Pumpen köptes nyompackad,
Kan det vara justeringen på ställverket som är åt fanders??
Finns det nån vaccum ventil som känner laddtryck å ger på bränsle därefter??Vad har vaccumklockan på röret mellan intercooler och insug för funktion?

har någon nån teori om va de kan vara??? tacksam för alla svar

_________________
Den som inget laddtryck har
Han får åka utan Bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 8:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:34 pm
Inlägg: 72
Ort: Örnsköldsvik
Tycker det låter som wastegaten krånglar för dig.

Kolla vacum slangar till klockan och att den inte armen kärvar.

_________________
Diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 21, 2010 9:17 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons apr 21, 2010 3:22 pm
Inlägg: 6
Ort: Umebo
Dieselfreak skrev:
har en 525a TDS som beter sej helskumt :roll:

nyss bytt pump och lömnat in den för justering av förtändningen

vid ca 3000rpm under belastning så tappar den helt plötsligt effekt som om nån stal turbon lite fort :shock:

börjar då gå bra igen om man släpper gasen och tar om

detta fenomen uppstår mestadels på femman då orken riktigt behövs och märks mindre på andra växlarna

med släpvagn(tom!) så ville den absolut inge mer än max 100km/h :(

Pumpen köptes nyompackad,
Kan det vara justeringen på ställverket som är åt fanders??
Finns det nån vaccum ventil som känner laddtryck å ger på bränsle därefter??Vad har vaccumklockan på röret mellan intercooler och insug för funktion?

har någon nån teori om va de kan vara??? tacksam för alla svar

om du har det mekaniska ställverket med släpringar så brukar dom börja med "hunting"..dvs pendla på tomgången samt vara orkeslös,det du kan testa är att slå i 1,5 dl utombords lowsmoke 2-taktsolja,det kan få ställverket att börja fungera ,om det nu skulle vara det.

jag slog för övrigt alltid i denna olja i mina bmw dislar och dom hade alldrig pump problem efter det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 17, 2016 8:52 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre sep 30, 2016 8:20 am
Inlägg: 8
Va äre för påhitt? 2-t olja i bränslet menar du då eller?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010