Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

En plats för olje-brännare!
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av StefanM »

sen får man ju beakta det klassiska felet på dessa och det är ju slitage i kamkedjan, slits det för mycket så stämmer ju inte pumpinställningen och man brukar få kompensera vartefter.
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

Stefan, ja det tänkte jag också på tidigare. har ju hört den varianten förut. Faktum är att jag tyckt det "Rasslar" lite därfram ibland, men det är ju omöjligt att se märkningen för pumpinställningen med motorn i bilen. Tänkte mest på att kolla om pumpen har flyttats efter något för att kompensera. Men kamkedjan är ju garanterat sliten, så jag har beställt nya drev och ny kamkedja.
Får väl helt enkelt vänta tills jag får grejorna, byta dom, och se om det blir någon skillnad. Skulle egentligen vilja lyfta ur motorn och se över alltsammans samtidigt, byta spridare och glödstift också.
Men det blir ju lite större operation så jag får se. Läste förresten någonstans om någon som påstod att han delat motor/låda och sedan lyft ur motorn uppåt och ut genom passagerarsidans dörr!?
Kan det verkligen gå? tycker det ser väldigt tajt ut. Någon som har erfarenhet av detta?
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

kul att att diselmecken kunde komentera för han vet nog mer exakt vad han pratar om ;)

motorn kan få rusningstendenser om de kommer tjuvluft men de kommar man ju enklast med en genomskinlig slang mellan pumpen å filterhuset men de kan vara lite jäkligt att komma åt där slangen går in på upmpen :/
byta kamkedja på motorn är inte nå snabbjobb tyvär med de kan vara bra att göra , en sliten kamkedja felställer ju inte bara pumpen utan kammen blir ju efter också och vanar är nog världens sämst servade bilar så kamkedjan är säkart aldrig bytt

jag skrotade en van i sommar och släppte framvagnen för första gången å tog ur motorn den vägen och de var lite krångligt å hitta alla bultar men de tog nån timme så var motorn ändå ur
tidigare har jag lyftat ur motorerna frammåt och släppa framvagnen var nästan smidigare specielt då jag hade bilen på 2 pelaren

ta in motorn i bilen och ut genom dörren går inte , de gör man på typ vw lt35 och sånt men inte på en van

mvh
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

BjornC. Har testat med den genomskinliga slangbiten på pumpen, men det gav inget. Många som tipsat om det men jag har inte sett den minsta luftbubbla tyvärr. Blir snart tokig på det här..
Ska som sagt prova att byta kamdrivningen bara grejorna kommer. Tror jag provar att lyfta ur motorn ändå, den går ju snällt för det mesta och varken ryker eller drar någon olja. Och då kan jag passa på att fräscha upp den med en storrengöring, lite ny färg, nya spridare och glödstift samtidigt. Och blir det ingen skillnad med ny kamdrivning så byter jag pumpen också.
Hittade i alla fall igen det jag läst om killen som lyft ur motorn via pass. dörren. Så det verkar vara möjligt..
http://www.caprice.se/community/viewtop ... f=4&t=4853
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bussen »

Enklast att ta ur motorn är att ta ned framvagnen.Om vi tar en sida åt gången så sitter framvagnsbalken fast med två skruvar vid motorfästet 2 st ute vid bärarmen högst upp och 3 st inne i framvagnsbalken bara att lägga sig ned och ta ett spärrskaft med lång förlängare sedan gör du likadant på andra sidan.
Ta bort växellådsbalken 2 genomgående och en mitt på balken,sedan förutsätter jag att du vet hur man tar bort dom andra sakerna kränghämmare 4 st,rattknut 1 st servostryrningen 3 st kylare mm inga problem alls sedan en pall och palldragare för det är en tung rackare som skall ned min 500 kg och ta ut den genom dörren halleluja sista idioten är inte född en så glöm det om du inte vill förstöra halva bilen.
När du monterar ihop allt sedan så använd gängtapp och rensa gängorna på med kopparpasta så går allt så lätt när du skruvar.
När du ändå plockar ned motor och låda passa då på att dra nya bränsleledningar i koppar (köp på Biltema mm)och nya bränsleslangar så slipper du problem i framtiden.
Har en Merca turbodiesel som drar tjyvluft och troligtvis så är någon ledning trasig men det spelar ingen roll då jag skall skrota ned den och ta motor och låda från den men det går inte att starta den när den stått ett tag men på med elpumpen och den slår igån på en gång och går klockrent.Stänger jag av elpumpen och skickar på den så går den ett litet tag och stannar luftbubblor i ledningen på med pumpen som får gå ett tag inga problem.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

Den gamle skrev:BjornC. Har testat med den genomskinliga slangbiten på pumpen, men det gav inget. Många som tipsat om det men jag har inte sett den minsta luftbubbla tyvärr. Blir snart tokig på det här..
Ska som sagt prova att byta kamdrivningen bara grejorna kommer. Tror jag provar att lyfta ur motorn ändå, den går ju snällt för det mesta och varken ryker eller drar någon olja. Och då kan jag passa på att fräscha upp den med en storrengöring, lite ny färg, nya spridare och glödstift samtidigt. Och blir det ingen skillnad med ny kamdrivning så byter jag pumpen också.
Hittade i alla fall igen det jag läst om killen som lyft ur motorn via pass. dörren. Så det verkar vara möjligt..
http://www.caprice.se/community/viewtop ... f=4&t=4853

han verkar ha lyft ut en bensinsnurra den vägen å de står även nå om att kapa upp golvet
jag kan dock garantera att en 6,2a går inte den vägen utan att förstöra instrumentbrädan å kanske kapa upp halva golvet

jag har lyftat ut flera 6,2or frammåt också men de är ganska jäkligt de också
antingen tar man av insuget å så har man en motorlyft som inte är så klumpig och spänner ner armen på motorlyften i princip så den ligger mot pumpen då går de få ut med lite trixande men får du inte armen kloss mot pumpen så kommer du bara lyfta upp i plåten under framrutan å då kommer inte motorn ur
man behöver även ta bort oljefiltret och startmotorn sen kommer förarsidans grenrör fastna och jävlas i motorfästen en hel del om du ska ha ut motorn frammåt
när jag kanske var 10 år renoverade farsan sin 6,2a i en van och då lånade han ett speciellt verktyg som man bultade fast i framkant på topparna och så stoppade man in armen från motorlyften i detta varktyg å lyfte men då ska man ha en satansikt stark motorlyft då 6,2an är svintung och tyngdpunkten blir långt ut

jag skulle aldrig börja riva ut motorn förens den skurit på veven eller liknande för både pump och kamdrivning går byta ganska enkelt på plats gämfört med att lyfta ut snurran

mvh
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

OK, jag litar naturligtvis på er som gjort detta förut, MEN, hur i hela h#%&§te byter man samtliga spridare och glödstift med motorn på plats??
Det känns enklare att skaffa en gammal pickis istället..
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av StefanM »

jag har bytt massor med kamdrivningar, glödstift och spridare med motorn i bilen så det verkar lite överkurs att lyfta ur den bara för det.
Trångt och bökigt ja visst men det finns värre saker.

Värt att poängtera är att man behöver en BRA avdragare för svängningsdämparen och gärna verktyg för att trycka dit den också. Ibland kan det sitta duktigt tajt.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

jag har hållt på relativt mycke med dessa vanar så lite har man lärt sig med åren i alla fall å jävligare bil att skruva i finns nog knappt men när dom väl tuffar på och går bra är de härliga bilar att gunga runt i å kanonfina då man drar på festivaler eller power big meet eller rudskogen mm så bäddar man bara ner sig å sover som en dröm i ställe för nå tält som en massa fyllskallar ramlar över på natten ;)

jo nog går de att byta spridare och glödstift på plats även om de är lite jobbigt på vissa cylindrar men så länge inte glösstiften är spräckta så går de kanske lätt att byta dom
annars är d eju bara ta en strömkabel å dutta den på varje glödstift och kolla om de blixtrar lite smått för då funkar ju stiftena när dom tar ström å då är de inte de som är felet
ska du byta till andra spridare så kolla så du får rätt , vanarna har en kortare spridare än pickuppen tex och så finns de 2 olika gängor också beroende på vilken årsmodell du har på topparna
jag hade en pickis en gång med ett jäkla ihopplock till motor där de satt olia spridare och de var olika gängor i topparna per sidor men den tuffade på ändå rätt bra ;)

som stefan säger så är de viktigt att ha rätt avdragare till svängningsdämparen och kolla även för guds skull så inte gummit har börja separera från sängningsdämparen då den är gummiupphängd för då brukar de slå av vevaxeln om man kör med den trasig

mvh
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

Överkurs och överkurs Stefan, du får ha lite förståelse för en som aldrig skruvat i gamla vanar förut. Efter att ha sett hur trångt det är på sidorna vid dom främre cylindrarna så trodde jag inte det var möjligt att få ur spridare och glödstift med motorn kvar i bilen. Ren okunnighet helt enkelt! Visst är det bra att vi är duktiga på olika saker? Trodde ju att jag skulle måsta hinka ur den för att byta pumpen och då skulle det ju passat bra att samtidigt byta det övriga. Men kan jag göra det med motorn i bilen så sparar det ju en hel del jobb.
Då ska jag prova att få loss och ur alla grejor och byta pump, spridare, glödstift, kamdrivning och svängningsdämpare. Och samtidigt slangar och remmar. Då ska det väl förhoppningsvis bli ordning på detta krångel sedan. Tack för era tips och råd!
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

ska du ta lös dieselpumpen så ta lös den samtidigt som du byter kamkedja i så fall för pumpen sitter skruvad i pumpdrevet innanför oljepåfylningslocket å de vore ju trist om du tappade ner en bult där efter ha skruvat ihop kamkedjan och de så u måste börja riva igen ,
pumpen sitter annars på 3 skruvar på baksidan av bröstkåpan på motorn
sen sitter pumpaxeln på 3 skruvar i pumpdrevet och dom 3 skruvarna kommer du åt när du skruvat lös oljepåfyllnadsröret men du måste snurra motorn så du kommer åt alla 3 bultar för att få lös pumpaxeln
pumpaxeln har sen en styrpinne så du kan inte sätta tillbaka den fel men tappa inte ner nån av bultarna i motorn

jag ahr för mig de är en 9/16 skalle på pumpaxeldrevet och de kan vara värt att trycka in lite papper i hylsan så de nyper fast muttern så du inte tappar den

de finns ju 4a drev i kamdrivningen på en 6,2a
först har man ju vevaxel drevet
ovanför de sitter ju så klart kamaxeldrevet
sen utanpå kamaxeldrevet sitter de ytteligare ett drev å de drevet är de som driver pumpdrevet ovanför kamen
haha lite krångligt att förstå men du ser vad jag menar när du river den ;)

mvh
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

:lol: Där ser man vad bra det är med kunnigt folk! Suveränt när man inte vet själv, och inte minst, tidsbesparande.
Tack än en gång!
Skriv svar