Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

En plats för olje-brännare!
friddeman
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 10, 2012 10:23 pm

Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av friddeman »

Någon som är duktig på cheva 6,2 diesel.. va ute förra helgen & då börja den gå dåligt och stanna titt som tätt, sen när vi kom till stan sluta den svara på gasen så fick köra på tomgång hem, sen när den stått några dagar och startar igen svarar den som vanligt på gasen i ca 1-2min och sen så vill den inte svara på gasen igen, den startar ju bra men händer inget när en trycker på gasen...kan även tillägas att den ryker vitt.. någon som kan ha någon idé om vad det kan vara? Block packning, diesel pump?tacksam för svar
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av caterpillar »

:arrow: http://www.v8dieseltech.net/" onclick="window.open(this.href);return false; :idea:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
friddeman
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 10, 2012 10:23 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av friddeman »

Fann ej något där..
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av caterpillar »

høre sut som om motorn inte får nåt diesel.. filter??
fram på dieselpumpen er ett rør; ( står sentt frammåt) ta dette av å ta ut den lille filterdelen/ silen .. sett alt tilbaks, så går den nog betre
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
friddeman
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 10, 2012 10:23 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av friddeman »

skall prova detta så får vi se =)
chevyzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:42 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av chevyzon »

Dom brukar väl ha en förpump som brukar krångla på vissa..
friddeman
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 10, 2012 10:23 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av friddeman »

Försökte göra rent pump och tog ur filter satt tillbaka den sen så starta jag och bilen gick i typ 3 sec, den lossar jag 1 spridare och då svarar den på gasen och går en stund.. sen när ja skruvar till spridaren igen så går den inte i mer än 2 sec igen, vad kan felet vara?
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av sudden »

Kolla om inte filtret som sitter på sugledningen i tanken är igen kladdad(är typ ett metall filter)Det var igen satt på den cheva diesel jag fixade.Bilen funkade bra ett tag sen tvär dog den.Har du otur så kan det vara plast ringen som styr regulatorn i insprutnings pumpen som har spruckit.Om du vill så kan du plocka lös locket 3st skruvar på pumpen och kolla om det ligger lite plast bitar där men sätt tillbaka locket rätt för annars går motorn på fulla varv när du startar den och den går inte att stänga av inte på nyckeln iallafall.
illegal_racer
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön mar 10, 2013 8:57 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av illegal_racer »

jag tror de e något fel på matningen till pumpen för jag kör på spillolja blandat med bensin i min 6.2a och om jag får för tjock blandning så går den bara på tomgång även om man gasar sen dör den efter en stund prova ha en dunk diesel i motorrummet och låt dieselpumpen själv suga ur den och se om de går då
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

sudden skrev:Kolla om inte filtret som sitter på sugledningen i tanken är igen kladdad(är typ ett metall filter)Det var igen satt på den cheva diesel jag fixade.Bilen funkade bra ett tag sen tvär dog den.Har du otur så kan det vara plast ringen som styr regulatorn i insprutnings pumpen som har spruckit.Om du vill så kan du plocka lös locket 3st skruvar på pumpen och kolla om det ligger lite plast bitar där men sätt tillbaka locket rätt för annars går motorn på fulla varv när du startar den och den går inte att stänga av inte på nyckeln iallafall.

plastringen där till regulatorn går sönder ofta
kör man en bil med fin pump så går en 6,2 ganska bra men när den börjar tappa ork i uppförsbackarna lite då och då så brukar de vara de här som blir slitet
till slut orkar bilfan knappt nånting och tar soppa som en gris då man måste hålla full gas överallt för att den ska orka
på min van jag har nu med 6,2 så har den börjat tappa orken
jag har dock inte öppnat locket ännu men jag antar att de är upphängningen till regulatorn
de brukar även fara små plastbitar i returventilen på pumpen och i den är de en kula i ett säte och när de kommer plast å skit dit brukar de börja jävlas och pumpen får inte rätt tryck invändigt

är de nån som vet om de är svårt att byta oringen till regulatorn och går de göra med pumpen i bilen (i en van alltså ? )

nu står de ju inte vad de är för motor bilen sitter i men
cheva van har en mekanisk matarpump höger fram på motorn men den brukar sällan rackla
cheva pickupperna 88 och nyare har elektrisk matarpump på rambalken under förarstolen och den är däremot väldigt vanligt att den är paj , går tjuvkoppla pumpen och ta lös matarslangen och se hur mycke den pumpar
pumpar de bra med soppa går de ju utesluta både pumpen och stock i tank silen
kommer de dåligt med sås bör man börja fixa de felet i alla fall

dieselfiltrena på dom här brukar ju inte vara bytt nå ofta och de är en ganska dålig konstruktion men på vissa finns de i alla fall så man kan tappa vatten och skit på en ventil som brukar sitta fram på motorn ungefär vid övre kylarslangen till kylaren
ett mässing t-kors som man skruvar på när motorn är igång

jag gissar dock å att dieselfiltret frysit altenativt kört på nå sommardiesel som parfinerats av kylan
kolla annars så du ha 12volt på pumpen och inte nå späningsfall för de är ju elstopp och den måste ha en viss ström för att orka hålla sig öppen
fältar tex en startmotor vilken är enormt vanligt på en 6,2a så brukar starten ta så mycke ström så pumpen inte orkar öppna om du inte har enormt med kräm i batterierna och detta då givetvis i kombination med att en fältande start snurrar saktare och de är ju ingen höjdare på en 6,2 precis som vill ha all snurr den kan få

mvh
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av StefanM »

såna där flexringar har man nog bytt nå hundratal...........det är inget man gör med pumpen i bilen iallafall. Det enda som sker är ju egentligen att timingen blir fel (förutom att plastskräpet proppar igen returventilen)

Ska man byta den själv så måste man ovillkorligen ha specialverktyget man klämmer ringen över hattarna den sitter på.
JohanAllden
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
Ort: Kiruna

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av JohanAllden »

Hade problem med en 6,2D att orginal filterhuset hade en spricka eller nått så den sög in luft. Då blev den orkeslös och svårstartad.
Köpte ett universal bränslefilter (liknande sånt som sitter på entreprenadmaskiner) och kopplade så det alltid är 12v till förpumpen när tändningen är på.
Det löste mitt problem. Det är ju viktigt att diesel kommer ordentligt till själva pumpen för att allt ska fungera bra.
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

StefanM skrev:såna där flexringar har man nog bytt nå hundratal...........det är inget man gör med pumpen i bilen iallafall. Det enda som sker är ju egentligen att timingen blir fel (förutom att plastskräpet proppar igen returventilen)

Ska man byta den själv så måste man ovillkorligen ha specialverktyget man klämmer ringen över hattarna den sitter på.

okej ja att man fick ta lös pumpen förstog jag nästan speciellt i en van
du råkar inte ha nån bild på verktyget eller vet mer exakt vad verktyget dära heter så man kan söka de på nätet

på filterhuset finns de en givare som säger till om de råkar vara vatten i dieseln och den dära givaren brukar börja läka så jag an mycke väl tänka mig att den gick bättre med nytt filterhus

mvh
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av StefanM »

det där verktyget ser ut som en dorn som man trycker plasten över och sen är det en hylsa som man trycker ner plasten med och då hoppar den över hatten innan hålet krymper igen.
Borde finnas löst i Kent Moore kataloger men där jag jobbade hade vi en hel GM original sats med alla specialverktyg för stanadyne pumparna. Ska kolla om jag kan hitta på nå mer uppgifter.

Det stämmer att de där givarna kan ge krångel men mestadels är det oringarna som bråkar, har bara bytt nån enstaka givare.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

okej ja de vore kanon om de gick hitta en bild eller vad verktyget heter så ska jag försöka få tag i ett sånt eller en hel sats men den förmodar jag ju är svindyr
jag har en kompis som äger wibergs i luleå och dom har ju blivit sveriges bästa bosch verkstad flera gånger och reparerar alla pumpar men standyne har dom inte verktyg till å de är ju gode surt annars hade man ju bara åkt dit
hedqvist dieselservice här i luleå kan dock renovera pumpen men dom vägrar byta den hära oringen utan ska göra en komplett helrenovering för 16 papp om dom ska ens ta i pumpen å då köper jag ju häldre en ny som är billigare men pumpeelementen är skitbra i den hära pumpen för de är då inga startproblem när motorn är varm vilket brukar vara en vanligt förekommande problem på dessa pumpar
Skriv svar