Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

En plats för olje-brännare!
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av sudden »

Har plockat isär en sådan pump man behöver inget special verktyg för det.Har en extra pump liggandes om du behöver en.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

okej ja farsan har renoverat en 6,2 pump för ca 20 år sen men han är ju mer glöms än mig så han komme inte riktigt ihår hur han gjorde men han sa då att han inte hade köpt nått specielverktyg i alla fall och de var denna oring han bytte då även den hade fått denna sjukdom

ja en ny pump tror jag att jag klarar mig från ännu då den går ganska bra men ibland känner man att den tappar orken å de blir oftare och oftare men däremot har jag ett gymt sug på att köpa en 59 eller 60 cadillac som jag ska sätta en 6,2 a i och använda åtminsteånde 9 månader per år och då kanske jag köper pumpen om jag inte får tag i en kompett motor med pump eller om jag skrotar ner vanen så har jag ju allt som behövs med låda turbin samt glödning mm
jag vet de låter sjukt med en 6,2 i en cadillac men då kan jag köra på 10 kr milen istället för 20-30 kr och bilen skulle då inte bli speciellt mycke slöare än med caddilac motorn om nu 6,2an har en frisk pump

mvh
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

jag hittade en pdf fil på på pumpen och hur man ska göra för att renovera den
i slutet på pdf filen finns en sprängskiss på hela pumpen så jag skulle gärna vilja veta vilken nummer de är på oringen i sprängskissen som brukar pajja så börjar man få lite mer koll på läget
mvh
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av StefanM »

att plocka isär pumpen är inga som helst problem och det är möjligt att man kan byta flexringen utan rätt verktyg men sannolikheten att man skadar den så den går sönder i förtid ökar ju radikalt.
Den som byter flexringen utan verktyget kan ju gärna beskriva hur denne gjort för de som ska göra det.

Flexringen ser man om man lyfter på locket bara, du ser regulatorn där och kan du röra den i sidled fram och tillbaks är flexringen trasig. Flexringen sitter mellan drivningen och regulatorn.

Skulle ju vara extremt kul att veta vad proffsen byter i de här pumparna för 16000 kr eller om det bara är en summa taget ur luften för att det är en insprutningspump.........
Det är ju extremt sällan de är trasiga eller slitna på något vis utan lite nya packningar och flexring brukar ju få de flesta helt okej igen.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

jag ser ju nu att jag glömde ju klistra in länken till pdf filen haha :doh:

jag måste riva lös pumpen till sommaren och försöka byta den där ringen speciellt om nu motorn ska ner i en cadillac

ja 16 papp var ju inte lite jävla dyrt och när dom dessutom vägrade ta på sig att bara byta ringen hära utan skulle dom göra nå då var de helrenovering som gällde å de var man inte så sugen på speciellt inte då en ny pump är billigare

mvh
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

Jag har också problem med pumpen i min -88 cheva van. Den går för det mesta kalasbra, men ibland så börjar den "rycka" och gå ojämnt. Den har stannat ett par gånger, och startar inte igen förränn den har fått stå en halvtimme och svalnat. Och ibland när jag kör så "ökar" den varven på motorn av sig själv, trots att jag håller jämn gas. Skumt fel, men att döma av era beskrivningar här så är det säkert pumpen som behöver en översyn. Någon chans att få tillgång till den där pdf filen för renovering?
Tack på förhand
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

jag goglade standyne 6,2 dieselpump och då komme länken upp där dom renoverade en pump

har du däremot startproblem när pumpen pumpen är varm så är de oftast pga för slitna element i pumpen och då är de ingen ide att renovera vad jag har förstått för de kostar tydligen mer i delar än vad en ny pump kostar

jag har läst att vissa brukar hälla kallvatten på pumpen då motorn vägrar starta så pumpen kyls av och elementen blir tajtare men detta kan även resultera i att pumpaxeln skär och går av

vevar motorn ordentligt när den är varm ? börjar startmotorerna vara lite seg så är en 6,2 ett helvete att få igång
om sen motorn gått långt så kan du hamna i de berömda glappet = alltså motorn är lite sliten och gles så den behöver glödning även dåd en är varm men tempgivaren på motorn som sköter glödningen säger att motorn är varm och att d einte behövs glödning och de funkar säkert på en fin motor med börjar dom bli lite slitna så kan detta vara ett problem speciellt om de inte är supersnurr på starten
testa dra en startknapp till glödrelät så du kan manuellglöda då motorn hamnar i glappet dära så får du se om den blir mer lättstartad

mvh
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

Hej igen
Och tack för tipsen. Det har dock aldrig varit några startproblem när motorn är varm, den startar ögonblickligen, startmotorn hinner knappt dra runt motorn ett varv så startar den och går fint.
Däremot när den är riktigt kall, som nu i vinter, är det lite tveksamt. Ingen direkt fart på startmotorn heller, fått gnugga ett tag innan den startat. Det kanske helt enkelt är batterierna som är dåliga. Det mysko är ju att den går som den ska för det mesta, men så ibland så spökar det till sig med varvtalsökningar och ojämn gång. Jag är inte alls kunnig på dessa 6,2 dieslar, men jag får för mig att det har med bränsletillförseln att göra. Kanske pumpen helt enkelt börjar bli utsliten, bilen har gått ca. 24000 mil. Jag har ingen aning om hur länge pumparna förväntas fungera som dom ska. Men dom blir ju naturligtvis utslitna som allt annat. Bytte bränslefiltret för en månad sedan, men ingen skillnad. Det kanske är lika bra att försöka hitta en annan pump.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bjorn C »

okej jag kanske missuppfattade dig då jag trodde den var svårstartad när den var varm
ja är de inte ordentlig snurr på en 6,2 start då är de lönlöst att pröva ens
startmotorerna har väldigt kort livflängt och de kan räcka med att man vevar 15-20 sekunder på starten så blir den överhettat och börjar fälta
man ska ha startmotorerna med utävxling för då brukar de bli en jäkla fart i karusellen ;)

kolla även battarierna samt glödstiftena så dom är hela och kör absulut inte startbooster medans bilen glödar för de kan spränga glödstiftet längst ut och då är de ett enormt h-vete att byta dom speciellt i en van för d ehar jag varit med om själv å de tog över 10 timmar att byta glödstift då efte gamla ägaren som kört gärnet på starthjälpen :/

feltar en startmotorn så tar den så mycket ström så de orkar knappt öppna selenoiden på dieselpumpen och bara de gör att den blir sjukt seg plus att starten då också går saktare

mvh
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

Det här vart väl kanske en riktig trådkapning egentligen, men någon moderator får väl ta bort inläggen i så fall. Några större problem med att starta den har jag egentligen aldrig haft.
Det är ju det här med den ibland ojämna gången jag lurar på, den går ju väldigt snällt för det mesta. Men jag ska kolla batterierna. Glödstiften förstår jag dig helt och fullt, inte mycket plats där inne för att byta dom. Så jag förstår att det tog ett tag att få ordning på. Har kollat den rosa kabeln på pumpen idag, och när man tar bort/ sätter tillbaka den så hörs det tydligt hur det klickar när solenoiden drar/åker tillbaks. Så jag tror mitt fel ligger i själva pumpen. Har kollat lite och det går få tag i renoverade utbytes pumpar i USA för en 350 - 400 dollar. Det är ju inte ens hälften av vad någon firma i det här landet begär. Så jag tror jag beställer en sådan. Förresten, tack för tipset om startboostern, bra att veta.
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av dieselmeken »

Lite klargörande från en som aktivt arbetar med Stanadyne DB pumpar.
Flexringen används inte längre, ersätts av en ny vikthållare.
Flexringen håller dåligt för svensk Diesel.
Svårstartad varm behöver inte betyda utslitet element, räcker ofta med keramiska rullar som leder bort värmen samt att ställa returbränslet på 25-30L/tim istället för 15-22 som är normen.
Prisbilden är 6-7500 + moms beroende på om huset måste brotchas upp till överdimension på grund av för högt genomläckage.
Tack & hej / Dieselmeken
facebook.com/dieselmeken
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Bussen »

Ja det är en jäkla skillnad på priser i landet och USA tex likaså tvärs över pölen där dom åxå renoverar till en bråkdel av en här hemma.
England är ett ställe man kan köpa delar billigt.
Kollar man på ex Blocket vad dom begär för en pump till 6,2 an så kan man tro att det är guld i pumpen nej pumpar och delar skickar man efter från USA snabbt och billigt.
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

Dieselmeken, du som jobbar med dessa pumpar, har du någon ide' om varför motorn beter sig som den gör? Med den ojämna gången och plötslig ökning av varvtal?
Och däremellan går den fint. Har aldrig haft några direkta startproblem, och aldrig när motorn är varm, startar direkt! Skit i pumpen eller i returventilen?
Hade för många år sedan en cheva pickis med en 5,7 DX i, och den motorn började bluddra och gå orent lite då och då, och det var små skitpartiklar som satte sig i returventilen. Bara att skruva loss den och blåsa rent, och sedan gick motorn fint igen. Mitt nuvarande problem påminner om det jag hade då, men har aldrig hittat något i ventilen eller inuti pumpen.
Tack för din upplysning om prisbilden.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag hade en Van med en 6,2:a i med liknande symptom, den drog in lite (extremt lite) tjyvluft via den mekaniska förpumpen, vilket jag upptäckte efter jag bytt misstänkt tankarmatur och bränsleledningar förgäves :/
Den gamle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 03, 2013 4:01 pm
Ort: Ljungaverk

Re: Cheva 6,2 diesel vill ej svara på gasen

Inlägg av Den gamle »

Trodde jag hade kollat allt vid det här laget, men tydligen inte. Motorn beter sig fortfarande likadant. Hur upptäckte du läckaget vid matarpumpen, något synligt fel? Jag blir galen på den här, hittar inga fel någonstans än..pillade dit en genomskinlig bit plastslang på returventilen också för ett tag sedan, men såg aldrig vare sig skum eller luftbubblor.
Skriv svar