arduino motorstyrning till diesel.

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

arduino motorstyrning till diesel.

Inlägg av dundersmurfen »

Har under en längre tid funderat över hur man kan elektroniskt styra en tdi dieselpump. Snubblade över arduino och såg möjligheten... Arduino är en liten processor på ett litet kretskort med framlödda in / utgångar, usb anslutning och strömförsörjning på ett ungefär. Man får skriva program i c och bränna in sedan testa och bränna igen osv.

Detta är bara ett hobbyprojekt för skojs skull. Försöker inte skapa något perfekt motorstyrdon. Gillar inte att chippa boxar och bygga om mekanisk pump är så dyrt. Nu springer kostnaderna iväg ändå eftersom det testas så mycket och jag har ingen aning om vad jag gör :hihi:

Bygger in det i en golf tdi, 1z motor och ve37 pump om jag minns rätt ;)

Har fixat så det funkar med tomgång, gaspedal (tps drivebywire), varvtal, varvstopp, bränsletuning och lite smått och gott. Har kört rätt många mil nu och det verkar stabilt och nästan som orginal.

Triggar med en gt101 givare på kamdrevet 44 tänder / 2 varv. Funkar klockrent. Std vag gaspedalgivare.

Man bottnar ur std pumpelement (10mm) rätt fort, räcker till 0,6 i ladd med en större turbo. Har gjort en liten mod på slaglängden i pumpen från 3mm till 6mm, då räcker soppan hur långt som helst (ryker rejält vid 2kg..). Men för bästa effekt skulle det tunas in med större element såklart.

Mest nöjd är jag med bränsletuningen, har fått helt ok drag i kärran utan att det sotar och ryker. Den går faktiskt bättre än innan jag tunade in bränslet, då rök det sanslöst...

Ska plåta lite imorrn och försöka lägga upp. Tala gärna om intresse finns annars tröttnar jag nog på att uppdatera tråden
Senast redigerad av dundersmurfen den mån feb 25, 2013 12:03 am, redigerad totalt 2 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av Dieselmerc »

Fränt! Hade varit bra att vara så datorkunnig som du nuförtiden då allt är datastyrt nu...
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av 1800 »

Häftigt!
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av bonden »

Intressant! Får du in siffervärden (V), programmerar formler, som sen ger utvärden? Vad behövs för komponenter för att sen "utföra det" som arduinon kommer fram till?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av dundersmurfen »

Ja det är impulser och spänningsmätning som tolkar det som behövs. Vanlig 0-5V tps exvis. Sedan drivs ställverket på pumpen av en transistor, som i sin tur drivs av logiksignal från processorn i arduino. Plätt lätt :doh:

Man förstår att det tar ett tag för dom som gör riktiga styrsystem att få allt rätt. Bränsletemp lufttemp och motortemp samt atmosfärstryck och spänning i bilens elsystem påverkar massor. Detta blir aldrig i närheten så följsamt och mjukt som orginal, speciellt inte med brutalmoddad pump :hihi:

Man tappar drastiskt i upplösning med modifierad pump, upplösningen är bara 0-255 på pwmen, ett område mellan 70 och 120 nånting används nu med moddad pump.

På sikt uppgraderar jag nog med en annan pwm krets med högre upplösning (0-4095)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av dundersmurfen »

pump mod
Bild

Bild

Bild


Överblick motorrum
Bild

fusk ökar upplösning på pumpstyrningen :doh:
Bild

virrvarret och en display
Bild

Arduinot själv, denna enhet fick några ampere för mycket i sig :hihi:
Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av dieselmeken »

Hur styr du tändförställningen?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av dundersmurfen »

Har inte kommit så långt ännu. Har dock funderat över det. Lite förslag på lösningar skulle uppskattas. Alt 1 låta pumpen sköta det själv, behövs det bytas fjäder då? Man får ju ha en vettig grundinställning som på en vanlig mekanisk pump. Den klarar ju att reglera tändningen själv, tycker uppbyggnaden är lika men fjädern borde kanske bytas?
Alt 2 göra en reglerbar tändkurva genom att styra magnetventilen, men lite småjobbigt att läsa av så man verkligen hamnar rätt. Kan ju inte använda tändpickan på dieselrören ;) Det kommer vi till senare iaf.

Nu vill jag få in lite självlärning för en stabilare tomgång, sedan farthållare

Detta är bara ett hobbyprojekt för skojs skull. Försöker inte skapa något perfekt motorstyrdon. Gillar inte att chippa boxar och bygga om mekanisk pump är så dyrt. Nu springer kostnaderna iväg ändå eftersom det testas så mycket och jag har ingen aning om vad jag gör :hihi:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av dundersmurfen »

Hemska värld så svårt det är att få till en allt så fint och smidigt som man vill. PID reglering till tomgång, känns omöjligt blir hoppigt eller tvärdör, det är jäkligt finkänsliga med ändå jääääättesnabba ändringar som skall till.

Hur får man till ett smidigt dragläge? ideer? man behöver extrakompensering för att förhindra att den tjuvstannar men utan att det blir ryckigt helst.

Bensinare är rätt smidiga ändå...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av bonden »

Nu är inte jag så kunnig på reglerteknik. Men borde det inte gå att med hjälp av varvtalet, varvtalets derivata samt "tps" göra en funktion, som aktiveras under t.ex. 1500 rpm. När man ska iväg och kopplingen släpps upp, sjunker varvtalet fast med samma tps (vilket syns på derivatan). När detta händer ska funktionen skicka till extra soppa. Angående dragläget alltså :)
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av dieselmeken »

Problemet är att när du "overfuel" utan tändförställning, så blir insprutningstiden på tok för lång.
Original går en 1,9tdi på 3-5 grader alfa på låg tomgång, vid fullast 18-20.
Utan tändförställning får du ställa pumpen alfa 20 med ett hemskt knack på tomgång men ett bra vrid då bränslet kommer motorn till nytta i mer än svart rök på höga varv / högt effektuttag.
Den måste jobba med varvtal / bränsle / laddtryck till att börja med.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av dundersmurfen »

Men visst höjer pumpen tändningen på varv genom interntrycket? Jag är medveten om problemet med att insprutningen tar för lång tid. Större pumpelement som får in önskad mängd på kortare tid är rätt väg att gå, kanske måste man byta spridarspetsar också.

Om du orkar förklara hur pumpen själv hanterar tändförställningen. Och hur det är tänkt att ecun ska lägga sig i så lyssnar jag mycket intresserad :thumbright:

Har funderat över om man kan byta fjädern som håller mot plungen till tändförställningen så det sköter sig själv likt en mekanisk pump.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av dieselmeken »

Nej VP37 höjer inte omställningen via varvtalet /interntrycket, den MÅSTE taktas för att fungera.
Utan spänning, full omställning direkt, ej justerbart. +12V har du 3-5 grader.
Pumphuset & tryckpump/reglerventil är så konstruerat att det inte går att byta fjäder och få det att fungera.
Det är ett reglerat läckage som sköter om det via taktventilen.
Pumpen rasslar upp i 10 bar interntryck vid 1000 rpm, håller det konstant till 4500rpm. En mekpump börjar på 1 bar, trycket & omställningen ( som justeras med fjädertryck) följer med varvtalet upp till 6-8 bar.

Anledningen påVP37 är att ventilen sköter tändförställning, ECU hämtar info från NBF ( spridare) och varvtalsgivare, ( TDC) skillnaden = alfa)
exempel. Låg tomgång, 0% pådrag, 800 rpm, ecu taktar 80%, 6-11mg /fuel ger ca 3-5 grader alfa,
fullast, 100% pådrag, 45mg fuel, ecu taktar 10% ger 19-20 grader vid 3500 rpm.

Blev det lite klarare?
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: lör mar 25, 2006 1:16 pm

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av Jesper_w »

Jag håller på med en BMW TDS som jag skulle vilja styra EVRY mod med en arduino, har ni några tips och idéer hur jag ska göra? Jag är novis inom området! Och mycket tacksam för svar.

Också mycket nyfiken hur det går med projektet? Får du till det på ett bra sätt?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.

Inlägg av dundersmurfen »

Bilen går fint i daglig trafik fortfarande. Har funkat utan hicka nåt år nu. Det är lite grovhugget och massa finlir som jag skulle vilja fixa men inte hinner med. Har för många projekt.. Men funkar gör det.

I framtiden så tänkte jag göra ett litet datorprogram som man justera parametrar live. Lite mätare och tjafs för att snoffsa till det. Tändkurvor och map vs rpm bränslekurvor.. Men det är ett lite större projekt som kommer ta tid..

Jesper: Det är väl inget att du behöver ett arduino till? Man använder ju bara en potentiometer så är det ju ställbart. Har du någon mer specifik fråga så hojta bara.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar