Glödning på caddy 99

En plats för olje-brännare!
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Glödning på caddy 99

Inlägg av Jimmy »

Har en caddy 1,9TDI 99 som jag har lite problem med glödningen! direkt när jag drar på tändningen kanske lampan lyser i 2sekunder max, och detta kvittar om det är 25 minus ute eller 25 plus! svårt på vintrarna å få igång den får mala som fan +motorvärmare.. vad kan vara fel??
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Bassek »

Troligen säkringen till glödstiften som sitter på torpeden eller alla glödstiften är kassa. MVH Basse
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av j björk »

Vad visar det för temp i motorn?
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Jimmy »

Om du menar när motorn är i normal arbetstemp så står den alltid på 90 grader!

Jag har svårt att tro att alla glödstift är kassa? dock är det säkert original och han har gått 23000 mil... ska kolla säkringen idag! sitter ett relä med har jag läst, har det nått med detta å göra?
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Scaro »

Min A4 gjorde liknande när alla glödstift var kassa. Är ju bara skruva ur å testa mot ett batteri så ser du ju om de blir varma annars.
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Jimmy »

okey ja dom haar ju suttit där säkert i 23.000mil.. nån diesel meck som har samma teori? :hihi:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Steve »

Mäta upp resistansen på glödstiften, ta bort strömskenan och mäta dom var för sig hur många ohm det är mellan strömanslutningen och jord
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Mhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor aug 23, 2012 7:25 am

Glödning på caddy 99

Inlägg av Mhansson »

Min Skoda pickup var exakt lika. Bytte glödstiften å vart en helt ny bil :) startade direkt Inge seg startad alls :)
VW Golf IV
Skoda Felicia Pickup 1,9D -98
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av j björk »

Jag menade inte vad tempmätaren visar för temp, utan vad styrdonet ser för temp.
Men det är nog inte det vid närmare eftertanke, fel i tempgivaren (avbrott) ser den som jättekall.

Däremot om den har registrerat det som ett fel, kan den gå på ersättningsvärden.

Mäta glödstiften är enkelt, det är ingen strömskena och trångt vid pumpen som på en förkammardiesel som steve verkar vara inne på :)

Det är som små tändhattar snett uppifrån.
Det ska vara typ 0,5-1ohm i glödstiften. I allmenhet är det bra eller jättefel. (Avbrott eller 1000 tals ohm)
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Jimmy »

3st stift hade 0 ohm och ett hadde 4,6ohm, bytte alla men problemet återstår :( ska byta relä nu , kan det vara nått annat??
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Scaro »

Finns ju de som har haft problem med att bromsljuset krånglat men då brukar glödningslampan blinka vad ja vet. Men du har ju problem med att den är svårstartad med. Kanske är så att insprutningstimingen inte stämmer?? Kollat med typ vag-com eller liknande? Både felkoder och timing.

/Oskar
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Jimmy »

Hej! jag bytte kamremm och spännare och allt själv sen så åkte jag till verkstad med VAG com så dom ställde in pumpen åt mig!

Vad är det som styr hur länge bilen ska glöda? tänkte byta reläet nu till glödningen

http://www.skruvat.se/Rela-glodstiftssystem-P17369.aspx

Sen har jag slut på ideer!
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Jimmy »

Tog bort glödreläet idag (nr 103) öppnade upp det och testade det på ett annat bilbatteri det funkar precis som det ska

Mätte i säkrings /reläcentralen på stift 30 har jag ständig spänning + och på stift 86 har jag spänning + på när jag vrider på tändningen

Så reläet stänger inte, jag saknar jord! är det hur länge bilen ska glöda bestämms det hur länge reläet ska jordas?

Vad är knas? nån givare?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av j björk »

Ja, lampan lyser ju bara till för att styrdonet inte ser det som att glödning behövs.
Sedan är ju frågan varför.
Steg 1 är ju att läsa av felminne.
Steg 2 läs mätvärden, förslagsvis kylvätsketemp bla.
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Glödning på caddy 99

Inlägg av Jimmy »

Okey ska byta den 4poliga tempgivaren som sitter i kylarhalsen på motorn (93:- på skruvat) funkar inte det får jag göra en felsökning hos den lokala svindyra verkstan med vag-com!
Skriv svar