Turbokonvertering, Lagen

En plats för olje-brännare!
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av tobbe-38 »

Halo, tänkte sätta på Turbo på min Mercedes w115 240d -72

Och om jag bara gör en konvertering och blir stoppad av polisen, vad kan jag förvänta mig då?

Regbes/böter? vad gör man för brott?

Spelar de någon roll om det är 40år gammal diesel bil, tänkte med avgaskrav osv.

Kan ja på något sätt regga bilen för att kunna köra lagligt med turbokonvertering?.

Mvh
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av jol »

Om dom märker vad du gjort får du föreliggande om regbesiktning, så du får åka och besikta bilen. Vet inte om det är böter på det. Försäkringen har ju klausul på "fordonet trimmat" också, tråkigt om det skulle hända nåt.

Enda sättet att komma igenom en eftermonterad turbokonvertering är att regga som etanolbil...och det blir ju lite pyssligt...
Dock kan du regga ett motorbyte på dieselbilar äldre än 91 hyffsat smärtfritt. Motorblocken är väl väldigt lika (identiska) som sug och turbo, så häng dit ett original grenrör och turbo och besikta
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av joel »

i och med att bilen är äldre än 75 så får du turbo konvertera den! men du får inte överstiga gränsvärdena för hk å nm...
180zx..

joel lindell
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av jol »

Det är andra regler för diesel... det finns kanske nån lämpligt svag turbodiesel som klarar vridmomentskravet

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av tobbe-38 »

Hmm okej, vad menas med det hittade inget info på Sfro.

Exempel: om jag sätter på en turbo, och inte överstiger de 20%/10% så är det fullt lagligt? utan reg bes och grejer?

någon som vet effektgränsen på en mercedes w115 220d/240d

Mvh
smokeytorque
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jan 04, 2013 8:32 am

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av smokeytorque »

Hm, om du har en 240 i din -72'a är den redan omreggad en gång. 220D/44kW var störst fram till Sept -73.
Regelverket brukar tillåta trimningsgrader upp till maxeffekter inom en viss chassikod.
Problemet här kan vara om du springer på en kunnig besiktningsman som vet att serie 1 gjordes till 09/73. Dessa har bland annat samma skivbromsar som föregångaren fenmerca, och de maxeffekter som karossen erbjuder är 130hp/96kW som 250 2.8 hade. Efter 09/73 är karossen uppdaterad och serie2 har som värsta alternativ 280E. 185hp/136kW. Du kan komma undan med ombyggt fordon om du byter framvagnsbryggan, från vilken modell som helst 1974-76 som passar bolt-on för att få med de kraftigare komponenterna. Om inte minnet sviker helt har 280E spindlar, skivor och ok från W116(280, 350, 450 s-klass) men det är bara den, så håller du du dej till att ladda en fyra eller 3.0-femma går det igenom. Det troligaste är att de kollar att du satt dit det ordentligt och frågar efter vågpapper...W114/115 brukar sällan betyda problem, de har ett erkänt rykte som stabila bilar..."Dier Panzer", då va...
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av StefanM »

enklast är att prata med sbp och säga att du vill byta motor till en med turbo. Då har du svart på vitt vad du får för effekt och de kan lättare ta ställning till det jämfört med om du turbokonverterar det du har. Att du vet att motorn blir identisk med bef produktionsbilar lär inte ha nån betydelse utan de vill ha papper på allting och då är det som sagt lättare att säga att man bytt motor helt till nåt modernare.
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av tobbe-38 »

Nej bilen är inte omreggad med 240D 72hk, fortfarande reggad med 220D 58hk, men eftersom besiktning inte varit nått problem så har ja inte reggat den heller.

Tanken var att på besiktingarna så skulle laddtrycket vara så lågt så den gick som en vanlig 240d. så det verka som en 220d med turbo,
dom har inte kollat motornummret, vet inte om de kan få fram vad det är för motor fortfarande genom nummret.

Så svar på frågan om det är lagligt att turbokonvertera org motorn, i en bil äldre än 75. är Ja om det inte överstiger 10%/20% hk/nm

Men om man nu skulle få påpekning på besiktningen, och dom säger att man inte får turbokonvertera.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av StefanM »

turbon har inget med saken att göra, det är bara effektgränsen som styr. Sen får du öka den på vilket sätt som du vill. Har du då trimmat bef motor så kan de kräva effektintyg på att de ändringar du gjort motsvarar det du säger. ............
Därför är det många ggr enklare att utgå ifrån att man byter motor till en annan modernare som kanske har turbo och som ryms inom det man får. Då är det svart på vitt vad man använt och de nöjer sig oftast med uppgifter från tillverkaren.
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av EsabMan »

Vi regbesiktigade våran 124 300D med turbo. Det enda dom ville ha var ett effektintyg så vi skruvade ner pumpen och åkte och bromsade den.
Sen besiktigade vi med hx50'in och intercooler och visade bromspappret, inga anmärkningar. (Det var en 300D ingen turbo innan btw)
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
zane73
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jan 10, 2013 7:19 am

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av zane73 »

Går att komma runt 10% regeln om du får ett intyg från tillverkaren att axlarna och bromsarna tål effektökningen.

Jag har stoppat i en OM606 i min TGB13 från 1975 och innan registreringsbesiktningen skaffade jag ett intyg från volvo lastvagnar att bilen klarar effektökningen från 117hk/206nm till 177hk/330nm
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: Turbokonvertering, Lagen

Inlägg av Connsann »

Nu kanske jag säger helt fel. men vill minnas att man kan turbokonvertera en diesel upp till 1998 årmodell med tanke på att man på så sätt alltid har ett överskott avluft och ur miljösynpunk får renare avgaser.
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Skriv svar