val av turbo Mynä diesel

En plats för olje-brännare!
Erik_Nylander
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons okt 03, 2007 9:56 pm
Ort: Delsbo

val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Erik_Nylander »

Tjena, jag och polaren håller på att samla ihop lite prylar nu till ett om603 alt om606 bygge med mynä pump eller liknande, och nu råkade jag springa över ett turbo agg till vettig peng men anar att den kanske kommer ge lite för sent ladd? det är en super t70 (kina agg) med 68 in 62 ut. är de på tok för stort inlopp? då jag hört att dieslarna kan vara tröga med att spola upp ladd.. tacksam för svar Mvh/
Allting går om man tar fart!
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av aliwin »

Blir nog att den bara jobbar på högre varv, men annars får du ha kompressor med ;)
Volvo turbo projekt!
Mercedesturbodiesel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: ons okt 29, 2008 6:12 pm
Ort: Hudiksvall

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Mercedesturbodiesel »

hx 40 med litet avgashus..
Beror även lite på vem som byggt pumpen
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av viktorp »

De är värt att köpa äkta mynä pump, 7mm räcker bevisligen upp till 550whp på en 606. Ja skulle ha satsa på en beggad hx35(upp till 400hk) eller hx40 (till 500hk) istället för ett kina agg. Varför dom är tröga är för att de är så låg sugmotor effekt så man måste ladda så mycket innan effekten kommer . Sen så känns de som att du varvar en diesel mer motför bensinare om båda varvar 3000.
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Babs »

viktorp skrev:De är värt att köpa äkta mynä pump, 7mm räcker bevisligen upp till 550whp på en 606. Ja skulle ha satsa på en beggad hx35(upp till 400hk) eller hx40 (till 500hk) istället för ett kina agg. Varför dom är tröga är för att de är så låg sugmotor effekt så man måste ladda så mycket innan effekten kommer . Sen så känns de som att du varvar en diesel mer motför bensinare om båda varvar 3000.
du kör inga 500hk med en hx40 på en diesel,de är i botten redan strax över 400hk,du kan dra av ca30% av vad aggregatet klarar på en bensinmotor..
jag har byggt och bromsat flera motorer.
och dieselmekens pumpar är minst lika bra som mynäpumparna,göran har tex lättat regulatorn så du kan få mer varv på motorn än att bara spänna upp den max som mynäs 170cc pumpar.
än så länge har det bromsats 597hk med dieselmekens 7,5mm 180cc pump, vid 2,8bars ladd och då var det snurran som var i botten.
mynä 7mm 170cc orkar 635hk,vid 3,1bars ladd,och på den var det pumpen som var i botten.
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av A.Jönsson »

Babs av ditt inlägg förstår jag att du har intresse och insyn i mercedes dieslarna.

Vad är det för 8mm element jag sett på youtube som skulle leverera 224cc tydligen ?
Känns som att det är dags att någon gör en seriös tvåstegsladdning på 606:an dom motorerna med högre effekt ryker ju som fan innan laddtrycket finns där.

Vad drar en 606 med 400hk+ om man använder den i dagligt bruk tänker på hur pumparna är modifierade och hur det påverkar motorns beteende.
Mercedesturbodiesel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: ons okt 29, 2008 6:12 pm
Ort: Hudiksvall

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Mercedesturbodiesel »

Mynä o Herlevi har 8mm... 224cc räcker en skaplig bit.. Förmodligen ingen som byggt en sådan motor som klarar av att förbränna allt..
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av A.Jönsson »

Kul att folk har börjat få upp ögonen för dieslarna.
Vilken växellåda hänger man bakom en 635hk stark personbilsmotor föresten ?
Mercedesturbodiesel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: ons okt 29, 2008 6:12 pm
Ort: Hudiksvall

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Mercedesturbodiesel »

En fet BMW diesellåda
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Dieselmerc »

Haha, hx40 med 60mm in klarar 500hk varje dag, den i cypern med 597hk hade ju 61.4mm in så tänk lite, sen kan de ju varit hans mottryck som skenade iväg de vet man ju inte, han har inte skrivit nå om avgashus,
Men som viktor p skrev är det, har trimmat å vari med många mynä, har själv gjort compound system på 606, 8mm mynä ska de va om man ska ha effekt
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Babs »

körde en hx 40 i botten vid 450hk vid 3bars ladd,förmodligen lär den ha gett samma effekt redan runt 2,5bar,sen orkar de ju inte hålla laddet till varvstoppet och då är de liksom i botten, eller hur..det är ju inte kompressorn som är slut utan turbinen.alla hx40 har ju 65mm turbin,precis som gt40 och den körde jag i botten redan vid 425hk,dock med något midre komressor.
och när turbinen är i botten orkar den helt enkelt inte hålla laddet på högre varv
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Dieselmerc »

Mätte du mottryck? Låter som slut på diesel eftersom den inte svarade på ökat ladd,
Turbinen är inte begränsningen, räkna på det så ser du, turbinerna är alltid väldigt överdimensionerade på holset lastbils turbos, tror de var 850 hk eller nå turbinen räckte till,
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Babs »

Menar du på fullaste allvar att du kör 850hk med en 65mm turbine?
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Daniel 850 »

Dieselmerc skrev:Mätte du mottryck? Låter som slut på diesel eftersom den inte svarade på ökat ladd,
Turbinen är inte begränsningen, räkna på det så ser du, turbinerna är alltid väldigt överdimensionerade på holset lastbils turbos, tror de var 850 hk eller nå turbinen räckte till,
tror de är dax att vakna om en 65mm turbin på en hx40 skulle klara 850hk....

tror du springer förbi laddtryck med mot tryck med dom större avgashusen vid ca 600-650hk på bensin

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: val av turbo Mynä diesel

Inlägg av Dieselmerc »

Det är inte turbinen som tar stopp utan kompressorn, orkar it tjafsa om grundläggande saker kolla upp lite turbo räkningar! Mvh
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Skriv svar