VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

En plats för olje-brännare!
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Min transporter är helt jäkla omöjlig att starta när den är varm. Köpte den i vintras och har alltid startat trots rejäl kyla. Problemet är att nu när det är varmare ute så går den f_n inte att starta efter ett stopp på några minuter. Den "hoppar om" starten, dvs är på G men sen blir det frihjul på starten. Ibland skjuter den till i vad jag antar är insuget? Har aldrig fått hjälp och kunnat trycka ner skallen i det där förbannade motorutrymmet när problemet vart framme.
Några tips skulle vara toppen. Jag är inte haj på dieselmotorer bortsett från Mb 904 & 906 och de enda felen jag haft på dessa var turboras och stötstångshaveri....
MGC GT -69. Jacta alea est
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Scaro »

Tjenare

Är ett rätt vanligt fel går att lösa med att antingen ändra i programvaran eller fullösning med motstånd mm. Svä.hjulet brukar inte må så bra om man ändrar fel har jag hört.

Oskar
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Ok, men vad beror det på? Trasig givare eller något?
Känns ju som om att en 97a borde hunnit bli uppdaterad om det varit programfel...
MGC GT -69. Jacta alea est
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Scaro »

Styrboxen ger inget bränsle förrens motorn kommer upp i typ 250rpm när den är varm. Om då batteri, startmotor, insp.pump, gamla kablar mm har blivit lite slitna så klarar det inte komma upp till det. Uppdateringen går inte göra på dessa utan att byta box eller byta chip.
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Ah, på det sättet. Kollade med en VW mek idag, han var inne på tempgivaren. Jag hålle tummarna för den. :)
MGC GT -69. Jacta alea est
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Scaro »

Jopp du kan ju alltid prova hör av dig om du vill ha hjälp med chip eller nått :)
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

startmotorerna brukar vara dåliga på dom dära och fälta vilket resulterar till dålig snurr i motorn
startmotorerna är däremot billiga och enkla att byta

att de skulle vara nå fel i programvaran har jag aldrig hört talas om och jag har väl haft fler transportrar och audi 2,5or än vad jag har tår och fingrar så de är säkert närmare 30 å aldrig har jag haft nå liknande fel

jag skulle göra en diagnostik på bilen och säger de inte nå fel så gissar jag på startmotorn men den komme rinte upp som nån felkod tyvär
tempmätaren felkodar audi och vw på 90 % av alla bilar och de är sällan nå fel där utan en jävligt känslig dator bara som tror att de är fel i dessa men de går ju lätt ohm mäta om nu så är fallet bara man vet ohmen på givaren

mvh
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Ok Björn. Jag vet att starten är bytt men en beg sattes tydligen dir. On det vore starten borde den väl vara seg? Jag tycker inte att den är det men jag har haft fel förr.....
MGC GT -69. Jacta alea est
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av jol »

Lämna gärna in den och få starten renoverad, kostar ungefär som en från skroten fast då får du en fräsch
Peter Strandberg
Alfa kombi
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Scaro »

Jag menar inte att det är fel på programvaran på det sättet bara det att när vissa saker är slitna kan det vara svårt att komma upp i 250rpm. Så renoverar du startmotorn och byter batteri så kanske det gör det. Kan ju vara timing också som inte stämmer.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

startar den kall så är inte pumpen feljusterad på för då skulle den starta lätt varm också
kan vara så att axeltätningen på pumpen läker när diesel och pumpen blir varm men den brukar bli svårtstartat även kall då också då dieseln läker ut ur pumpen men kolla om pumpremmen är blöt i diesel
kuggarna på pumpremmen brukar ju ha halva livslängden gärmfört med kamremmen men om de farit kuggar på den så går den piss både kall och varm
är startmotorn pajj så tar den ström som satan så de är inte säkert de finns ström kvar att hålla uppe elstoppen och därför kan den vara jävlig varm
cheva 6,2 är de ett vanligt fenomen på då dom har dåliga startmotorer också samt elstopp och starten tar all ström

annars kan du ha en reglerventil i pumpen som jävlas men nu kommer jag inte ihåg vad den felkoden heter i datorn men de är nå med reglermängden å då är de bara lämna in pumpen men kör en feldiagnostig så slipper man gissa sig fram

jag hade en transporter nyss om bara varvade 1200 varv på full gas och vi felsökte allt men de hade fastnat en sak i pumpen och de var bara lämna in den på rep men jag har lite kontakter så pumprepet kostade bara 700 kr efter ha testats i testbänk ;)
mvh
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Kollade faktiskt efter läckage igår. Det är blött men inte mycket. Något man klarar själv att byta? Gäller ju att få den på rätt kugge sen...
MGC GT -69. Jacta alea est
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

packboxen på pumpaxeln måste man ha ett specialverktyg för att få lös
man skruvar som in ett felgängat rör som skär in i packboxen och drar ut packboxen , svårt att förklara men hittar du en firma som har verktygen så är de ju gjort på 5 min med pumpen löst

är man nybörjare på dessa motorer så kan dom vara ett fanskap att justera in pumpen på men en som kan är de gjort på några minuter på
jag ställer alltid motorn i nollan och sen känner men med en lednyckel på dieselpumpen vars man har glappet på nollan och så drar man tills man känner att kammen börjar lyfta inne i deiselpumpen och där dram man fast drevet på kamaxeln så är de i regel hyfsat justerat

sen kollar jag bara med datorn var jag ligger på tändpunken

går även göra med indikatorklocka på pumpen men de är ett jäkla gorm

mvh
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Nu är det panik!
Samma jäkla fel även när bilen är kall. Det hände i förrgår när jag skulle iväg och jag har inte fått igång den sen dess. :angryfire: Problemet är bara att sen en månad tillbaka är detta min förstabil då exfrugan (äntligen) tog finbilen. :doh: Det gör att jag har lite panik. Hur och vad mäta? Var och hur mycket motstånd? Fler bra idéer??
MGC GT -69. Jacta alea est
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

garanterat packboxen på pumpen speciellt om de är blött där
brukar gå veva fram diesel ändå men de tar ett tag och du kommer få byta startmotor snart om du ska veva så länge varje gång
Skriv svar