VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

En plats för olje-brännare!
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Jaha, felet hittat.... Packboxen läcker, inget nytt. Började kolla lite på hur illa och om jag kunde få igång den. Nope Remmen till pumpen har ju snurrat runt när jag kollat men tydligen bara ½ varv, andra halvan var totalt rensad på tänder. =( Så nu lär jag väl se om någon vill ta emot liket och laga skiten. Jag har iaf plockat bort en massa i fronten så det underlättar ju iaf. Tyvärr ville den lokala meken inte åta sig att byta p-boxen och då vill han nog knappast fixa detta heller =/
MGC GT -69. Jacta alea est
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

jaha, remmen är rensad på hälften och pboxen läcker. lämna in eller tända eld på skiten??
MGC GT -69. Jacta alea est
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

ta lös övre kylarbalken å och så lyftar du ut hela kylarpaketet som sitter på typ gångjärn sen kan du ta lös pumpen och åka in på närmaste vag verkstad så byter dom ju packboxen för typ 200 kr
pumpremmen håller i regel bara halva kamremmens livslängd så man brukar byta den på 6000 mil typ även om jag kört bra mycke längre på vissa och de har hållt men de beror i regel på hur spänd pumpremmen är från början för om den är lita slak så kommer de klippa kuggarna när den gått kring 6000 mil

montera tillbaka pumpen sen å så tar dö lös ventilkåpan och och drar runt veven tills den är på nollan , markeringen för nollan är via ett hål i växellådan ungefär där växelstagen går in i lådan , har du hittat nollan så kollar du så kamnockarna på 1an cylinderstår uppåt
sen tar du och sätter på nya remmen på pumpen
du har en liten prick på pumpremmshjulet insida just brevid där pumpremmen ligger som är nollan för pumpen
på den främre bulten till pumpen finns de ett sträck ingjutet och då drar du runt pumpen så pricken och ingjutna sträcket är mot varandra
lossa bulten till pumpremmen på kammens baksida så de går vrida utan att kammen rör sig
då kommer du känna ett glapp på pumpen på typ 1,5 cm och sen tar de stopp och de är då kamskivan börjar lyfta inne i pumpen
ta då en lednyckel och stoppa den på pumpdrevets axelbult och känn efter glappet igen och sen drar du med lednyckeln så kammen börjar lyfta lite grann i pumpen , nu snackar vi nån mm upp på lyftet och inte nå mera för då blir den för högtänd och
när du dragit upp lyftet med lednyckeln så drar du åt bulten på baksidan av kamaxeln

sen är de bara montera tillbaka ventilkåpan mm och starta , är pumpen för lite lyft så kommer den vara lite slö och är den för högt kommer den ha en väldigt hård gång och vara högtänd å båda fallen går dock bilen köra med och de är bara ändra ifall man inte är nöjd
Med vänlig hälsning
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Stort tack!!
MGC GT -69. Jacta alea est
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Jag var runt till några verkstäder idag. VW själva har inte utrustning, inte heller mekonomen. Däremot Bosch kunde fixa pumpen åt mig för det facila priset på 6500kr! Jag ifrågasatte naturligtvis vad p-boxen är gjord av, de packar bara om hela pumpen och kör den i bänk sa de. Jag förklarade att bilen går skitbra bortsett från just att det läcker. Hitta någon annan då sa de bara..... =/
MGC GT -69. Jacta alea est
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

Beställ verktyget från ebay då eller åk på annan dieselverkstad , vissa ställen är ju kukhuven och tör inte ens grejer så länge dom inte får ett x antal tusen , jag har en kompis som jobbar på en Bosch verkstad i Luleå och han byter då packningen gratis åt mig , skicka annars pumpen till Wibergs i Luleå och be dom byta den så är problemet löst
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Nu har jag fått ner pumpen och fram beteckningen på packboxen.
Den heter KAGO, DF 20-31 7,3 TVF03
Det första är ju enkelt, fabrikat och mått. Men vad står TVF03 för? Jag misstänker att det handlar om beständighet mot temp, diesel och tryck. Problemet verkar vara att KAGO slutat tillverka denna, men vad kan jag ersätta med?
MGC GT -69. Jacta alea est
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

Kolla på momentum eller ring Wibergs i Luleå å be dom skicka packningen mvh
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Momentum får inte fram rätt packning och kan inte svara på om det fungerar med en vanlig. Ringer Wibergs imorgon. =)
MGC GT -69. Jacta alea est
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Bjorn C skrev: lossa bulten till pumpremmen på kammens baksida så de går vrida utan att kammen rör sig
då kommer du känna ett glapp på pumpen på typ 1,5 cm och sen tar de stopp och de är då kamskivan börjar lyfta inne i pumpen
ta då en lednyckel och stoppa den på pumpdrevets axelbult och känn efter glappet igen och sen drar du med lednyckeln så kammen börjar lyfta lite grann i pumpen , nu snackar vi nån mm upp på lyftet och inte nå mera för då blir den för högtänd och
när du dragit upp lyftet med lednyckeln så drar du åt bulten på baksidan av kamaxeln
Been there, done that Björn. :) Min fundering är bara om jag ska vrida moturs eller medurs på pumpen för att lyfta åt rätt håll? Jag vred medurs om man tittar på remskivan bakifrån (växellådan). Jag tycker nog att bilen är lite slöare än förrut men har jag lyft åt fel håll är det inte så konstigt. :doh:

Till det tråkiga då, den är precis lika jävlig att få igång varm när den stått i 10-15 min. Direkt efter man stängt av så startar den dock.
I övrigt var det ju lättmeckat. :thumbright: När det byts kamrem på dessa, är det denna del som är problemet eller är det andra bekymmer med själva kamremmen? Isåfall klarar man ju det själv med menar jag. Lokala meken vill inte åta sig det nämligen och göra det på VAG kostar väl mer än vad bilen är värd antar jag.....
MGC GT -69. Jacta alea est
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

jag stället pumpen moturs och drar den så att säga från motorn mot kylaren

pumpen är som sagt lite jävlig att ställa in men när man väl gjort de på 1 och fått de rätt så kan man de ;)

att byta kamrem är inga problem så länge man har ett specialverktyg som man sätter fast på vevaxelremskivan så den inte kan röra sig sen måste man ha en förlängare på ca 1-1,5 meter för att dra lös bulten på vevaxeln och framför allt kunna dra åt den rätt
bulten ska dras 160nm har jag för mig plus 180 grader så trotts 1,5 meters förlängare så får man dra banan de man orkar

mutterdragare är helt uteslutet utan du måste ha rätt verktyg men jag har gjort mitt själv och de fungerar skit bra
du tar en rörstumt som har en godstjocklek på ca 8-10 mm och som är 10 cm lång och så kapar du ur ett hack i röret så röret blir som bokstaven C och så kollar du på remskivan så förstår du varför för du har som en järnklump inne där som du måste kapa ur för

på den dära rörstumpen så svetsar du sedan fast ett rör som är ca 1.5 meter långt men ställ motorn i nollan och svetsa verktygen sen annars kommer de bli jobbigt för de går bara få tid på ett vist sätt å ska man byta kamrem så är de ju bra om man ställt motorn i nollan och har den där även med specielverktyget så man inte måste dra runt motorn å gorma för att vektygen ska passa

inne i rörhylsan/ specialvektyget som låser veven stoppar du nu en förlängare på ca 50 cm med 3/4 fattning och en 27ans hylsa och den stället du en pallbock längst ut på förlängaren så du har den som mothåll å så drar du uta bara helvete ;)
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Justerat om pumpen och fick bättre gång på den. Samma fel fortfarande, testade med ny tempgivare till styrdonet, hjälpte inte heller......
Enda positiva är att nu är den så stark så kopplingen börjat slira också..... =(
fler tips? =)
MGC GT -69. Jacta alea est
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

har faktiskt haft in en transporter förra veckan med samma fel som denna som är svårstartad och
den felkodade på temperaturgivaren för dieseln
pumpen stog fel även på denna så de ändrade jag om men d eblev ingen skillnad tyvär

killen skulle lämna in pumpen på service och få de lagat
mvh
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Croner »

Sitter det en tempgivare på dieselpumpen på T4:an också? Sitter tydligen på T5:an enligt de på VW i Västerås.
MGC GT -69. Jacta alea est
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: VW Transporter 2,5tdi -97 svårtstartad varm.

Inlägg av Bjorn C »

ja de måste de ju göra då den felkodade på den
mvh
Skriv svar