hej. de ä så att jag har köpt en D24t från en vw LT31. jag undrar om de ä samma motor som volvo hade eller dom den som sitter på VW ä annorlunda, jag måste också köpa en ny kamrem. jag hittade en på skruva.se ( http://www.skruvat.se/Kamremskit-P16037.aspx ) till volvos d24t men ingen åt vw LT31 d24t är den samma eller är de olika?
tack i förhand.
p.s jag har hinka ner den i en 240 bensinare. något som man är viktigt att tänka på? och finns de någon som har typ kopplinsshema till en d24T? alltså vars alla slangar ska sitta och så
d24T hjälp
Re: d24T hjälp
motorn i en lt31 är samma motor i block och topp i alla fall men motorn från en lt31 passar aldrig i en 240 utan att byta ut en hel del grejer
för de första har en lt31 tråget frammåt och de måste vara på baksidan av rambalken på en 240 så tråg lär du få byta
sen har lt oljestickan i tråget och volvon har den i blocket så du måste borra ett hål i blocket för stickan om du får tag i en volvo tråg annars har du ingen sticka och de är ju lite surt
grenrör och insug törs jag inte uttala mig om då jag byggde om til turbo direkt och sket i orginalgrenrör och insug men vissa lt31 or har ingen vakumpumpsuttag på toppen heller så de kan ju vara bra att kolla upp annars lär du få tröga bromsar i 240in
att bygga om en d24 och flytta dom mellan bilar eller att bygga turbo tex brukar oftast innebära att man får byta alla generatorfästen servo sprängkåpa mm för de skiljer nästan på alla olika modeller beroende på varifrån dom kommer och vad som ska på
köp en trasig d24 från en volvo 240 tex och flytta över allt fästen mm från de är lättare
740 tråg passar inte i en 240 om du inte kapar sönder framvagnsbalken
mvh
för de första har en lt31 tråget frammåt och de måste vara på baksidan av rambalken på en 240 så tråg lär du få byta
sen har lt oljestickan i tråget och volvon har den i blocket så du måste borra ett hål i blocket för stickan om du får tag i en volvo tråg annars har du ingen sticka och de är ju lite surt
grenrör och insug törs jag inte uttala mig om då jag byggde om til turbo direkt och sket i orginalgrenrör och insug men vissa lt31 or har ingen vakumpumpsuttag på toppen heller så de kan ju vara bra att kolla upp annars lär du få tröga bromsar i 240in
att bygga om en d24 och flytta dom mellan bilar eller att bygga turbo tex brukar oftast innebära att man får byta alla generatorfästen servo sprängkåpa mm för de skiljer nästan på alla olika modeller beroende på varifrån dom kommer och vad som ska på
köp en trasig d24 från en volvo 240 tex och flytta över allt fästen mm från de är lättare
740 tråg passar inte i en 240 om du inte kapar sönder framvagnsbalken
mvh
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: mån maj 27, 2013 10:46 am
Re: d24T hjälp
Okej. Tackar. En grej till. Nolla motorn. Jag vet att de finns flera trådar om detta men jag fattar fortfarande inte vars man nollar motorn, på sväng hjulet sitter det en 1 och en 0a men hur ska jag se vars den ska va? Vissa säger uppe till höger och vissa säger på sprängkåpan. Finns det nån som kan lägga upp en bild eller skicka en bild till mig eller ge mig nån annan typ av förklaring. Jag har nollat kamen och pumpen men inte motorn.
Tack i förhand:)
Tack i förhand:)
Re: d24T hjälp
Uppe till höger på sprängkåpan har du en markering så du ser hur svänghjulet ska stå. Tänk på att vevaxeln går två varv medans kamaxeln går ett varv.
Re: d24T hjälp
är pumpen å kammen nollad så behövs ju bara hitta nollan på veven , givetvis går ju veven dubbelt så fort som kammen å pumpen men är dom redan nollade rätt så är de bara hitta nollan på svänghjulet å dra fast
akta dig dock för att våldsdra runt motorn i hopp om att hitta nollan på veven för du har ventiler som är öppna och då är de bra att inte sopa upp en kolv i dessa
sen nollar man alltid motorn innan man tar lös kamremmen så slipper man detta gorm då är de bara byta rem å finjustera kammen å pumpen lite
hur har du dragit vevaxelbulten om jag får vara nyfiken ??
mvh
akta dig dock för att våldsdra runt motorn i hopp om att hitta nollan på veven för du har ventiler som är öppna och då är de bra att inte sopa upp en kolv i dessa
sen nollar man alltid motorn innan man tar lös kamremmen så slipper man detta gorm då är de bara byta rem å finjustera kammen å pumpen lite
hur har du dragit vevaxelbulten om jag får vara nyfiken ??
mvh